Reklam

 
Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: CC3d installeras som HID

  1. #1

    Standard CC3d installeras som HID

    Har råkat ut för något märkligt.
    Har många CC3d-kort med Open Pilot installerade, och det brukar inte vara några större bekymmer för datorn (PC) att hitta drivrutiner för dem. Den ska ju installeras som VCP (virtual COM port), dvs en seriell anslutning.

    Nu till det skumma: senaste CC3d- kortet installerar datorn konsekvent drivrutinen som HID (human interface divice), det vill säga som om det vore exempelvis ett. tangentbord, mus, extern hårddisk or whatever...
    Givetvis kan inte LibrePilot (ersatt OP) hitta kortet. Har testat att hårdstyra drivern till LibrePilots "drivers" men det. Står bara att det är rätt drivrutin installerad...vilket det verkligen inte är.

    Någon som råkat ut för detta???

    En klassiker är ju annars att datorn inte känner igen kortet över huvud taget... Men med detta kort har den inga problem, bortsett från att den tar det för fel typ av installation.

    /A

  2. #2

    Standard

    Det låter som ditt CC3D presenterar fel "vendor id" och därmed får fel drivrutin.
    Betonade på OS är det olika svårt att tvinga in "fel" drivrutin för att få det att fungera.
    /Jonas

  3. #3

    Standard

    Ok. What to do...?
    Kör win7 (SP1)
    /Andreas

  4. #4

    Standard

    Gå in på enheten och välj uppdatera drivrutin, välj avancerat och välj ut den drivrutinen du vill ha och installera, Windows kommer att protestera och ge varningar men dom ska gå att kvittera.
    /Jonas

  5. #5

    Standard

    Japp, har testat detta (att hårdstyra) genom att uppdatera drivrutin:


    Då säger den glatt att allt är ok, med det är det ju inte...ska inte vara HID:

  6. #6

    Standard

    I övre bilden väljer du det undre alternativet och pekar ut serial port och sen in med drivaren
    /Jonas

  7. #7

    Standard

    Hej
    Jag hårdstyr det genom "disk finns" och sökvägen till LibrePilot.

    Tyvärr tycker datorn att filen inte är kompatibel:


    En jämförelse med samma operation för ett CC3d-kort som inte krånglar:


    Dessa alternativ finns inte med för det krånglande kortet tyvärr. Där finns bara lista över installerade HID-drivrutiner.:/

  8. #8

    Standard

    Bocka i rutan "visa kompatibel maskinvara " över tillverkare så borde det dyka upp.
    /Jonas

  9. #9

    Standard

    Du är tålmodig!
    Jo, jag har testat det men då "får datorn som den vill ursprungligen", dvs installera som HID:




    Tillbaka på ruta 1...

  10. #10

    Standard

    Hmmm.......
    Jag förmodar att du först avinstallerade HID drivrutinerna?
    Då borde du få "okänd enhet" som du kan peka ut vilken typ och driver du vill ha....
    Jo, jag är ganska envis när det gäller trilskande datorer ;-)
    /Jonas

  11. #11

    Standard

    Hehe. Ja men det är en god egenskap. Me not...

    Jo jag avinstallerade innan. Det komiska är ju att standard är ju att det krånglar just så, dvs att datorn benämner set som "okänd enhet". I detta fall är det tvärt om; den börjar direkt installera när kortet kopplas in. Det går att avbryta som alternativ, men datorn ignorerar detta och bara kör på installationen, trots att man trycker "avbryt".
    Och sen är man tillbaka på ruta 1 igen:



    Datorn helnöjd! inte jag

  12. #12

    Standard

    Men låt kortet sitta kvar, avinstallera och välj ta bort drivrutin då borde den komma upp som okänd enhet...
    Nästa steg är att gräva i bootloadern på kortet och ändra vendor id till samma som på det fungerande kortet, men det är överkurs ;-)

  13. #13

    Standard

    Om man avistallerar drivrutinerna i enhetshanteraren för det aktuella kortet, så försvinner ju enheten från listan och kommer inte tillbaka förrän man drar ur USB:n och sedan sätter i igen, och då omstörtar ju installationen igen enl tidigare.:/

    Problemet med det sistnämnda är att den inte går att komma åt bootloadern från LibrePilot eftersom det inte kan hitta kortet.

  14. #14

    Standard

    Om du högerklickar längst upp i enhetshanteraren (datorns namn) kan du välja att söka efter förändrad hårdvara.
    Näe men med en USBASP och rätt mjukvara kan du skriva en ny bootloader...

    /Jonas

  15. #15

    Standard

    Japp, då påbörjar den automatiskt installationen igen, som HID...
    Väljer att "hoppa över hämtningen" men det kör ju sitt race ändå.

    Det sista (USBASP) är sjukt långt över min nivå på datorer! Vad är det!?:/

  16. #16

    Standard

    Det är en lös seriel port som man ansluter direkt till programmerings ingången på kortet, det borde finnas 6 oanvända löd öar på koret som man kan löda in kontaktstift i och ansluta till USBASP, öarna borde vara märkta med MOSI, SCK, MISO och RESET, dom sista två är spänningsmatning och är samma för hela kortet....

    /Jonas

  17. #17

    Standard

    I see.
    Har tyvärr inte en sådan, så återförsäljaren kan räkna med att få förse mig med ett nytt kort.

    Ser på nätet att om det är bootloader v3 installerad på kortet så fungerar endast OP GCS v12.10.2 eller äldre...
    Problemet är bara att den versionen inte tycks gå att få tag i längre. Vet inte om det kan vara det som spökar... V 12... Det är bra jädra länge sedan. Det är ju 15.02.02 som jag har i burken nu. Finns en ännu senare, men den är tydligen inte kompatibel med cc3d alls.

    Tack ändå gör hjälpen!

    Cheers!

  18. #18

    Standard

    Så, en lite update ifall någon annan råkar få samma problem.
    Först ett stor tack till Jonas, tidigare för hjälp.

    Det var dock indirekt min fru som löste problemet. Hon har en Mac... Jag tänkte, vad är sannolikheten att det helt plötsligt skulle vara någon skillnad bara för att jag testar på den?
    Sagt och gjort, in med LibrePilot och kopplade upp kortet. Klockrent. Uppdaterade kortet (det var dock BLv4 installerat, så det var inte det som var problemet iaf) och testade sedan på min PC igen. Inga problem helt plötsligt. Då installerade den helt plötsligt kortet som sig bör- VCP.

    Ja, vad ska man säga...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •