Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: servoval

  1. #1

    Standard servoval

    Hej håller på med min http://hobbyfly.com/en/airplanes-par...0mm-14436.html som är förberedd för std storlek på servon men för att spara vikt hur små servon kan funka ? .hur många kilo kan man klara sig på? .hur många gram på servon ? Tacksam för förslag egna erfarenheter. Mvh Andreas

  2. #2

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    En sån kärra är ju byggd för att flygas ganska brutalt.
    Därför hade nog JAG nog satsat på metalldrevade ´standardservon´ med en dragkraft på minst 3 kg/st.
    Retroholic!

  3. #3

    Standard

    Ja du har nog rätt där Thomas har tänkt lite mer på det känns som om den ska flygas på ren råstyrka då är det kanske klokt med kraftiga servon kanske kvittar med den viktminskningen känns som om det kan bli en riktig buskärra. Men tar tacksamt emot fler tankar

  4. #4

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Jag tror/vet att du inte märker nån skillnad på ett antal 40-grams servon, jämfört med t.ex. 15-grammare....
    Retroholic!

  5. #5

    Standard

    Det är väl motor vikten som jag får försöka hålla nere men det är inte så lätt vill nog ha en bensinare å då är vikten snart uppe runt kilot för en 20-26 cc och mindre vill jag nog inte ha gillar att ha mycket att gå på är ju oftast det som räddar en när man flyger över sin förmåga

  6. #6

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    688
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Hej Andreas!
    En lätt och stark motor är en tvåtaktare med glödstift men det är väl nuförtiden.

    Modellens vikt bakom motorspantet avgör hur många gram motor man vill skruva fast i spantet.
    Sen är det pilotens preferenser som avgör vilken typ av motor som är idealisk.

    Köp därför planet först. Bygg det och balansera det med vikter i nosen. Köp sen en motor som, tillsammans med tank, propeller och spinner, väger lika mycket som vikterna.

    Lars

  7. #7

    Standard

    Hej Lars 41 an en metanolare hade väl varit det bästa valet förhållande vikt men har en liten bensinare och är så nöjd med den tycker det är enklare både med bränslet och inställningen .Tänkte nog bygga på det viset som du föreslog. Tack för svaret

  8. #8
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag skulle avstått från kinaservo om du tänker sätta en explosionsmotor i. Kända märken som futaba, jr, hitec etc. Vikt minst 30 gram, sk. standardservo. Kanske med metalldrev, fast dreven ger onoggrannhet när de slits.
    fredrik

  9. #9

    Standard

    Lutar nog åt futaba servon dom har funkat bra.Men det här med ståldrev behövs verkligen det har aldrig använt sådana har inte haft problem med plastdrev om jag nu inte ha kört dom i backen .Hitec har väl karbondrev dom ska väl hålla en del mer.

  10. #10

    Standard

    Jag hade valt Futaba 3003, ett bra servo till bra pris. Hade jag valt en bensinare för framdrift av kärran hade jag antingen valt ett annat servo med metalldrev just på gasen, eller kopplat gasen med fiske-wire. Wiren fortplantar inte vibrationer, men förutsätter fjäder-retur. Lycka till!

  11. #11

    Standard

    Tack Emil .Har tänkt lite på detta med wire kanske inte är någon dum idé. Är ju väldigt sugen på en rcgf 21 cc twin.men är svårt att motivera priset är ju dubbelt så dyr som en encylindrig maskin men fasen vad läcker den är.

  12. #12

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Kapar tråden tillfälligt =) (håller mig dock i ämnet tycker jag...) Fick länk till denna "Servokalkylator" av en klubbkompis. http://www.mnbigbirds.com/Servo%20To...0Caculator.htm

    Servos moment anges ju vanligen i kg/cm ?? Men jag blir inte riktigt klok på den.

    Jag vill få en uppfattning om hur mycket kraft jag behöver till flapservo på en modell. Kakylatorn säger 14Ncm. Ska det värdet ungefärligen översättas till 1,4 kg då?

    Jag tycker det verkar som lite klent! Kontrollytan jag räknar på är 300x55mm och max vinkel 70° i 50km/h. Skulle spontant vilja ha ett 2,5-3 kg'servo till detta...

    Vad tror ni? Eller är kalkylatorn för teoretisk/verklighetsfrånvänd (är ju inte alltid samma sak...)?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •