Reklam

Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

mne: Radio fr nybrjare med expo och planminne - vad fr protokoll/typ?

larsmns avatar
    Reg.datum
    Jul 2015
    Inlgg
    258
    Jobb
    Deltids-pensionr, info-sk-arkitekt
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

Standard Radio fr nybrjare med expo och planminne - vad fr protokoll/typ?

Hej,

har flygit i ett halvr med en Hubsan SpyHawk-radio och ett par extra mottagare som kom med reservkroppar jag kpte. Dock, det finns en del problem, radion har inget minne eller expos. Man kan vlja mellan plan och heli samt mellan nybrjare (45% utslag) och avancerad (100%), men inte mer. Hade velat haft ett par minnen och stta ner till ca 25-30% utslag, d jag har tendens att ge fr mycket utslag.

S jag kikade efter en lmplig ny radion. En hobbybekant hade skaffat HobbyKings OrangeRx T-Six, som verkade lagom i bde pris och funktion. Men, den kr DSM2-protokollet. Samtidigt sg jag p ngon sida, att DSM2 tydligen inte kommer att f anvndas i Europa framver (?).

S hur ligger det till mellan DSM2 och DSMX, DSMX-radiona verkar avsevrt mycket dyrare, runt 2.000 kr.

Vill inte kpa en radio och s om 1-2 r byta allt.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 829
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Har inte provat denna men verkar ju f n oerhrt prisvrd - http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dproduct=75271
    Lr vara samma innanmte som bl a Flysky FS-i10.
    Kanske nn hr har erfarenheter av radion ?
    Sndare som snder p DSM2 fr inte importeras till EU efter 1/1 2015 tror jag det var. Dock kan det finnas en och annan kvar i lager hos en del sljare och som importerades fre det datumet.
    Roger

Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    5 947
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

Standard

Jo, prisvrd r bara namnet, om den funkar utan mankemang.
    Ngon som vet vilka mottagare som r kompatibla??
    Retroholic!

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 829
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Thomas - fr den som orkar s finns nog mnga svar i denna trd - http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2309383
    FlySky-mottagarna kan ven hittas till frmnliga priser hos Banggood.
    Roger

larsmns avatar
    Reg.datum
    Jul 2015
    Inlgg
    258
    Jobb
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

Standard

Med andra ord, HobbyKing lr inte leverera denna till Sverige om man bestller?

Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlgg
    Sndare som snder p DSM2 fr inte importeras till EU efter 1/1 2015 tror jag det var. Dock kan det finnas en och annan kvar i lager hos en del sljare och som importerades fre det datumet.
    Roger

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 829
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Om du avser den Turnigy-sndare jag lnkar till s anvnder den inte DSM2-protokollet - och heller inte DSMX. Bda dessa r Spektrums sndningsprotokoll ven om det finns kopior av bde deras mottagare och i nt fall ven deras sndare.
    Avser din frga OrangeRX T-Six-sndare s finns inte den att tillg frn Hobbykings Europa-lager men huruvida dom nd levererar den frn Hongkong till kunder i Europa vet jag inte.
    Roger

larsmns avatar
    Reg.datum
    Jul 2015
    Inlgg
    258
    Jobb
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

Standard

Enligt bekantingen helt OK, han anvnde den iof inte till flyg.

Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlgg
    Jo, prisvrd r bara namnet, om den funkar utan mankemang.
    Ngon som vet vilka mottagare som r kompatibla??

Reg.datum
    Oct 2010
    Inlgg
    452
    Jobb
    Ingenjr
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

Standard

T6:an verkar vara en duglig radio. Den r ungefr i klass med Spektrums DX6i. Det dyker iofs regelbundet upp DX6i fr runt 600-800kr eller ngot snt hr p K&S. Jag tyckte dock att jag vxte ur DX6i rtt fort och lget r nog samma med T6 att den egentligen r en rtt bra frstaradio.

Nr man vljer system r det vrt att titta p priser och utbud av mottagare. Det r nstan dr det brjar kosta pengar. Dr r DSM2 bra prismssigt, LemonRX r vldigt billiga, men kanske r DSMX mer "framtidsskert" och inte farligt dyra frn Lemon. Orange ver jag inte ngot om. Vrt att veta: Det cirkulerar en del Spektrumplagiat s kp sdana frn en plitlig handlare.
    Kr flygplan, med eldrift eller p hang.

Standard

Jag har extremt svrt att tro att HobbyKing inte skulle leverera till Europa ven om jag inte kan garantera det. Skriv till dem och frga vet jag. Annars kan jag rekommendera frsky taranis. Framtidsskrare radio fr man leta efter d du verkligen kan vxa i den. Personligen gick jag hela vgen frn olika rtf-radior vissa t-6 till taranis. Borde ha kpt en taranis frn brjan s hade jag sparat en del pengar.

Reg.datum
    Oct 2006
    Inlgg
    42
    Jobb
    Pensionr
    Klubb
    Helsingborgs mfk

Standard

Jag kpte en Orangesndare DSM2 i Juli frra ret i allafall frn HobbyKing i Hongkong.

larsmns avatar
    Reg.datum
    Jul 2015
    Inlgg
    258
    Jobb
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

Standard

Tackar fr rden, Har sett p Frsky Taranis ett par gnger, men just nu ligger den utanfr budget. Fr ven checka lite om ngon DX6i dyker upp hr, men det ser ut om jag fr fortstta med min Hubsan t.v.. Fr se om jag kan finna ngra fler mottagare, de ligger runt Lemon och andra i pris, men sllsynta.

Lyckades hlla min Crack Wing och Crack Yak i luften en bra stund i gr kvll trots skymning och trots brist p expo-instllningar. Nu behvs bara att lra mig flyga Crack Yaken med skevroder.

Standard

hej har krt med turnegy rx9 och FR sky modul nu ett bra tag funkar kanon vldigt prisvrt bde sndare och mottagare.

Standard

Citat Ursprungligen postat av larsmn Visa inlgg
    Tackar fr rden, Har sett p Frsky Taranis ett par gnger, men just nu ligger den utanfr budget. Fr ven checka lite om ngon DX6i dyker upp hr, men det ser ut om jag fr fortstta med min Hubsan t.v.. Fr se om jag kan finna ngra fler mottagare, de ligger runt Lemon och andra i pris, men sllsynta.

Lyckades hlla min Crack Wing och Crack Yak i luften en bra stund i gr kvll trots skymning och trots brist p expo-instllningar. Nu behvs bara att lra mig flyga Crack Yaken med skevroder.
    Om du absolut vill hlla dig till Spektrum fr att kunna anvnda de billiga piratmottagarna, leta efter en begangad DX8. De br vara verkomliga i pris eftersom de inte sljs lngre. Hller med KristofferR om att man snabbt vxer ur DX6i (som man inte ska betala mer n ngra f hundralappar fr!)
    /Leif

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 829
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Spektrum DX7S r likas en sndare som r utgngen men som tycks ha fungerat bra och som har klart modernare programvara n DX6i. Och som klarar bde DSM2 och DSMX.
    Roger

Balckes avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    133
    Jobb
    Marknadskonsult
    Klubb
    MFK Viking

Standard

Jag har erfarenhet av en Turnigy i10.

Kpte min Turnigy i10 fr mer n ett halvr sedan. Sjukt mycket fr pengarna jmf med Futaba och andra. Den funkar klockrent och har ett nytt modernt grafiskt grnssnitt som ingen annan har. Pminner starkt om en iPhone dr varje ”funktion” r en egen app.

Kompatibel med samtliga Turnigy mottagare + Hobbykings egna. Kan spara 20 olika modeller i sndaren, nnu fler i ett externt minne. Varje modell kan ha upp till 5 st olika ”conditions” med olika rate och expo + massa annat.

Den har lngrckvidd, mer n vad man behver och sndaren r slimmad dvs inte s tjock. USB-mode gr att den r kompatibel med en PC och kan direkt anvndas i en simulator.

Telemetri ingr s jag alltid har koll p tex volt-niv i mitt lipo i modellen.

Nackdelar – finns tydligen vissa som har uppdaterat Firmware och ftt ngra problem.

Men som sagt den stora frdelen r det sanslst enkla grnssnittet precis som i en iPhone vilket gr att man kan hantera alla mjliga olika ”instllningar”.

Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    5 947
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

Standard

Verkar vara mycket radio fr pengarna.
    Men...
    varfr r mode 1-sndarna nstan dubbelt s dyra som mode 2??
    Inte fr att jag ska ha nn mode 1, undrar bara varfr.

Eller har jag missat nt annat??

http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...ch=turnigy+i10
    Retroholic!

Balckes avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    133
    Jobb
    Marknadskonsult
    Klubb
    MFK Viking

Standard

Hobbyking jobbar mycket med kampanjer (som mnga fretag) det innebr att priserna varierar ver tiden.

Ser att just nu idag kan man kpa en Turnigiy i10 frn EU Warehouse fr endast EU91.99

Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    5 947
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

Standard

Ja, det rycker s smtt i 'kp-fingret'...
    Retroholic!

Reg.datum
    May 2013
    Inlgg
    212
    Jobb
    Lrare, har flugit plan sen 1980. Bygger quads och
    Klubb
    En gng i tiden, Emmaboda 1980

Standard

Jag r ocks mkt njd med i10. Otroligt enkel och funktionell. Painless r inte mindre njd, se hans review. Medfljer med radion kommer flera sensorer fr telemetrin.

http://youtu.be/smDNtZkbOR0

Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    5 947
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

Standard

r det ngon som kollat upp faktisk rckvidd??
    Jag lste ngonstans att den r 300-350 meter, inget vidare allts.
    Retroholic!

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •