Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 33 av 33

Ämne: Radio för nybörjare med expo och planminne - vad för protokoll/typ?

  1. #21

    Standard

    Stämmer inte. 1000 m minst är mer rätt.

    https://www.youtube.com/watch?v=rt8u3cn87sw

  2. #22

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Ser att de är nere i 89.99 idag. Men vad är det för protokoll i den, DSMX?

    Citat Ursprungligen postat av Balcke Visa inlägg
    Hobbyking jobbar mycket med kampanjer (som många företag) det innebär att priserna varierar över tiden.

    Ser att just nu idag kan man köpa en Turnigiy i10 från EU Warehouse för endast EU91.99

  3. #23


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Nä - det är inte DSMX för det är som vi nämnt tidigare Spektrums egna protokoll. Man har nåt "eget" (egentligen FlySky's som är tillverkaren) liksom i stort sett alla andra sändarmärken med 2,4 GHz-teknik.
    Roger

  4. #24

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	58455s10(4).jpg 
Visningar:	124 
Storlek:	85,7 KB 
Id:	57642 Allt detta ingår i priset.

  5. #25

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    OK, så inga billiga, lättvikts-OrangeRx/Lemon- mottagare med andra ord. :-(


    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Nä - det är inte DSMX för det är som vi nämnt tidigare Spektrums egna protokoll. Man har nåt "eget" (egentligen FlySky's som är tillverkaren) liksom i stort sett alla andra sändarmärken med 2,4 GHz-teknik.
    Roger

  6. #26


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tyvärr inga DSM2/DSMX-mottagare. Men "original" kostar runt 100-lappen på t ex Banggood.
    Roger

  7. #27

    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    33
    Jobb
    It-utbildare
    Klubb
    MFK Viking

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av larsmn Visa inlägg
    OK, så inga billiga, lättvikts-OrangeRx/Lemon- mottagare med andra ord. :-(
    Du kan klä av en FS-iA6B om du behöver mindre vikt, inte ner till lemon/orange vikter men lite lättare i allafall.
    Annars är en DEVO 10 moddad med deviation ett val om du nu måste ha lättvikts prylar.

    Den stora fördelen, och anledningen till att jag verkligen vill ha en TGY-i10 är att mera programmeringsmöjligheter än min TGY-i6. Klarar du dej utan telemetri så kan man köra med FS-iA6 som kan kläs av och bli ännu lättare med bättre räckvidd än standard DSM2.

    Har idag en Turnigy TGY-i6 som följde med min Hobbyking quad, med en iA6B + CVT01 får jag telemetri på batteriet. Pris för mottagare & sensor 150kr, slår alla andra telemetri-system prismässigt och verkar fungera bra. Det enda som kommer i närheten är Taranis och FrSky. Men det systemet kostar mera och är mer komplicerat att sätta sig in i (men också kraftfullt).

    i6 radion kostar ungefär 500-600kr inkl frakt med mottagare. i10 kostar 1100kr c:a med frakt. Väl värt pengarna, det enda du behöver köpa till är flera iA6 mottagare. Den enda nackdelen med i10 är batteriet och den kassa usb porten. Men det finns extern laddare och extra batterier att köpa. En annan nackdel är bristen på ny mjukvara. Men man kan köpa originalet istället: FlySky FS-i10, kostar 1700:-

    (test med den lilla motttagaren iA6)
    Senast redigerat av m00ndancer den 2016-03-16 klockan 16:15. Anledning: mera info

  8. #28

    Standard

    Både USB kontakten och batteriet funkar hur bra som helst för mig, vad är det du upplever som inte funkar bra?

  9. #29

    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    33
    Jobb
    It-utbildare
    Klubb
    MFK Viking

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Balcke Visa inlägg
    Både USB kontakten och batteriet funkar hur bra som helst för mig, vad är det du upplever som inte funkar bra?
    Följer man tråden på RCGroups så är väl det som folk klagar mest på, batteritid och att USB porten lätt går sönder.
    (Väldigt sugen att trycka på köpknappen)

  10. #30


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    En fråga så här om olika radiosystem man köper ifrån valfritt ställa utanför Europa.
    Förr krävdes ju både godkännande av dåvarande Televerket, och sedan ett par år tillbaka att det är godkänt i Europa CE?
    Krävs det idag?, Är det något som kollas upp?. Vem bär ansvar för att dem följer de normer som finns (för att undvika störningar mm). En sak är om Herr och Fru importör gör det, men för oss vanliga svenssons?.

  11. #31

    Standard

    Frågan om batteritid är ganska relativ, för min del flyger jag så länge mina Lipo i flygplanen "funkar". Har aldrig kommit i närheten att min TGY-i10 ens har kommit under typ 70-80 % av fullt laddat. Får en känsla att jag har fler timmars batteritid i min TGY-i10 som motsv typ kanske 20-30 st Lipos i flygplanen.

  12. #32

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    60
    Jobb
    Ing.
    Klubb
    RC-Clippern

    Standard

    Om du kollar på Youtube så finner du räckvidder på 1000-1800 m markräckvidd, vilket väl borde vara mer än många andra!

    https://www.youtube.com/watch?v=rt8u3cn87sw

    Språket svårförstått, men det finns text på engelska under inslaget.

    Gunnar

  13. #33
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ken1 Visa inlägg
    En fråga så här om olika radiosystem man köper ifrån valfritt ställa utanför Europa.
    Förr krävdes ju både godkännande av dåvarande Televerket, och sedan ett par år tillbaka att det är godkänt i Europa CE?
    Krävs det idag?, Är det något som kollas upp?. Vem bär ansvar för att dem följer de normer som finns (för att undvika störningar mm). En sak är om Herr och Fru importör gör det, men för oss vanliga svenssons?.
    Regelverket finns. En radio som säljs inom EU måste idag uppfylla normen "EN 300 328 1.8.1".
    Köparen bär ansvar för att ens radio inte stör andra, om den inte uppfyller "EN 300 328 1.8.1". Tidigare var man väldigt flexibel och lät sändare av som Spektrum DSM2 bli godkända för att de en gång kunde byta band (vid start), och därmed gick in under frekvenshoppandes sändares effekt (100mW i st f 10mW). Trots att de inte uppfyllde normen då (EN 300 328 1.7.1) i strikt mening, så var metoden att test så dunkelt skriven att den blev godkänd i alla fall. Så länge som en gammal spektrum DSM2 fungerar får man använda den.

    Min Spektrum DSM2 har tre inställningar EU för EU, France för begränsat 2,4GHz band i Frankrike, USA för högre uteffekt. USA är inte lagigt att använda i EU då den sänder med 130mW i stället för med 100mW. Men eftersom effekten av för hög uteffekt bara märks på ett meeting med mer än 40 samtidigt påslagna Spektrum DSM2 så kvittar det rätt mycket. Med inställning = EU har jag i alla fall 900m räckvidd. Det räcker för mig då jag använder Spektrum till BNF parkflyers.
    fredrik

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •