Reklam

 
Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: RCGF20cc

  1. #1

    Standard RCGF20cc

    Hur mycket dragkraft kilo behöver man ha ?.tex ta min ultimate som hamnar runt 5kg max med en RCGF20cc bensinare .Var en kille som hade mätt upp tror det var runt 7kg i drag det måste väl räcka för ganska tuff flygning?.borde väl inte vara några problem att hänga den i proppen eller tänker jag fel.Andreas

  2. #2

    Reg.datum
    Aug 2013
    Inlägg
    294
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Andreash Visa inlägg
    Hur mycket dragkraft kilo behöver man ha ?.tex ta min ultimate som hamnar runt 5kg max med en RCGF20cc bensinare .Var en kille som hade mätt upp tror det var runt 7kg i drag det måste väl räcka för ganska tuff flygning?.borde väl inte vara några problem att hänga den i proppen eller tänker jag fel.Andreas
    Det är vad du vill ha ut av flygningen, lagom är 0,8 hk/kg modell tycker jag, funkar bra med 0,6 hk/kg modell.
    så 7 kg drag på 5 kg modell ser jag i kategorin funkar.

    ser man på cc så är 20cc på 5 kg modell lite.

  3. #3

    Standard

    Det var intressant flygrc litet med 20cc för jag funderar även på 26cc väger 200g mer men det kanske man har igen på effekten enda nackdelen är att motorn går precis över ett kilo känns lite tungt är ju inte så stort flyg

  4. #4
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 024
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Andreash Visa inlägg
    Hur mycket dragkraft kilo behöver man ha ?.tex ta min ultimate som hamnar runt 5kg max med en RCGF20cc bensinare .Var en kille som hade mätt upp tror det var runt 7kg i drag det måste väl räcka för ganska tuff flygning?.borde väl inte vara några problem att hänga den i proppen eller tänker jag fel.Andreas
    Det funkar inte riktigt så. Du behöver inte statisk dragkraft utan dynamisk dragkraft. När du väl har flygfart så måste det ju ändå putta på. Säg att din motor ger 7kg med en 17x10 propeller. Men du kan få den att ge 12kg med en 20x4 prop. Men det blir inte användbart eftersom du inte får någon fart. Med det sagt så är 7kg inte en användbar siffra utan att veta stigningen på propellern som använts.
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  5. #5

    Standard

    Tror det var en 16×8 propp tror att tillverkarens rek gick ända upp till 17×7, 17×8 så då borde det väl bli ännu mer kraft farten blir ju inte högre men det är nog mer kraft än fart som räknas på en sådan modell förutsatt att motorn orkar varva ut

  6. #6
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 024
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Andreash Visa inlägg
    Tror det var en 16×8 propp tror att tillverkarens rek gick ända upp till 17×7, 17×8 så då borde det väl bli ännu mer kraft farten blir ju inte högre men det är nog mer kraft än fart som räknas på en sådan modell förutsatt att motorn orkar varva ut
    En sugmotor ger effekt på varvtal. Ju mer varv desto mer tändningar per tidsenhet desto mer effekt. Men som vi sa i en annnan tråd så är det system effekten och inte motoraxelns effekt som är viktig. 8000rpm med 20" kanske ger mer oumpf än 10000rpm med 17" även om effekten i hästkrafter på 20" propellern är lägre.

    16x8 är ganska bra, men det skadar inte på ett flygplan som flyger att öka stigningen en smula. Om jag inte minns fel hade du en ganska tung maskin som inte var 3D-inriktad. Halva diametern i stigning brukar lämpa sig för 3D, mer stigning än halva diametern för sportflyg och riktigt snabba flygplan har samma stigning som diameter.

    Men men, det experimenterar man sig fram till när man börjar flyga.
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  7. #7

    Standard

    Tack för bra svar men vilken motor ska jag satsa på om jag nu ska envisas med att ha en tvåtakt bensin motor 20cc eller 26cc http://hobbyfly.com/fly-reservedele-...0mm-14436.html

  8. #8
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 024
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Andreash Visa inlägg
    Tack för bra svar men vilken motor ska jag satsa på om jag nu ska envisas med att ha en tvåtakt bensin motor 20cc eller 26cc http://hobbyfly.com/fly-reservedele-...0mm-14436.html
    Jag har sagt vad jag tycker i en annan tråd. Jag tog mig tid att leta upp effektsiffror och tänka till lite där. Här orkar jag bara dra min grundfilosofi att välj en så lätt motor du kan, så små servon du kan och montera allt så långt fram det går. Du kan ledigt komma undan 1kg lättare då och vips blir det trevligare att flyga.
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  9. #9

    Standard

    Du ska veta att jag är oerhört tacksam att ni tar er tid att svara på mina frågor henke2 och alla andra .Mvh Andreas

  10. #10
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 024
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Andreash Visa inlägg
    Du ska veta att jag är oerhört tacksam att ni tar er tid att svara på mina frågor henke2 och alla andra .Mvh Andreas
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  11. #11
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Ärligt talat så är det pylonflygare och F1-förare och dragsterförare som använder effekt. Nästan alla andra använder vridmoment. En bil med högt vridmoment inom ett stort område accelererar snabbt. En bil med många hästkrafter har hög toppfart. Samma för flygplan. Tyvärr berättar motortillverkare (för rc) sällan vridmomentet. Att vridmomentet spelar roll illusteras avett elflygplan med lägre effekt känns rappare än ett motorflygplan med många hästkrafter. Man brukar säga att 800W el motsvarar .46 tvåtakt. .46 tvåtakt anger (OS .46AX) 1.65hk = 1.21 kW. Detta för att elmotorn har nästan plan kurva för vridmoment (tills du börjar överlasta och motorn blir varm) medan en vridmomentskurva för 2-takt är mer som en spik.
    fredrik

  12. #12
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 024
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Ärligt talat så är det pylonflygare och F1-förare och dragsterförare som använder effekt. Nästan alla andra använder vridmoment. En bil med högt vridmoment inom ett stort område accelererar snabbt. En bil med många hästkrafter har hög toppfart. Samma för flygplan. Tyvärr berättar motortillverkare (för rc) sällan vridmomentet. Att vridmomentet spelar roll illusteras avett elflygplan med lägre effekt känns rappare än ett motorflygplan med många hästkrafter. Man brukar säga att 800W el motsvarar .46 tvåtakt. .46 tvåtakt anger (OS .46AX) 1.65hk = 1.21 kW. Detta för att elmotorn har nästan plan kurva för vridmoment (tills du börjar överlasta och motorn blir varm) medan en vridmomentskurva för 2-takt är mer som en spik.
    Jesus! Nej nej nej. Du är inte ens nära att ha rätt där.

    Vridmoment = Newtonmeter

    Effekt = vridmoment * varvtal.

    Vridmoment är alltså ingen enhet att använda lösryckt. Du måste veta var du har ditt vridmoment också.

    Det är ALLTID effekten(!) du använder. Vridmoment gånger varvtal. Det du kallar "vrid" är effekt på låga varvtal.

    För en modellflygmotor så handlar det dock inte om effekt in utan dragkraft ut och det i den fart du flyger med.


    Vridmoment kan jämföras med att hålla emot en bil i en uppförsbacke, effekt är när du börjar knuffa den uppför. Att stå still och hålla den "är ingenting"
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  13. #13

    Reg.datum
    May 2015
    Inlägg
    61
    Jobb
    Pensionist
    Klubb
    SMFF, RCFF, Limhamns Modellflygklubb, Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    I kväll gjorde jag premiärflygningen med min RCGF20cc monterad i en The World Modells Extra 300-120S.
    Bränsle var Aspen 2 (5 litersdunk) med tillsats av 1 dl Deluxe Materials Power Model 2T-s inköpt på Modelcraft i Malmö.
    Använder inledningsvis samma soppa som till min OS GF30 som snart också skall premiäras..
    RCGF20cc är hittills en väldigt lätthanterlig motor som varvar 9.100 med en 16x8 Graupner Sonic vilket inte är så pjåkigt.
    Kan väl nämna att min RCGF20cc har dubbla kannringar. kanske inte så vanligt.

  14. #14

    Standard

    Grattis Alve. Hoppas du får glädje av modellen i Sommar.

  15. #15

    Reg.datum
    May 2015
    Inlägg
    61
    Jobb
    Pensionist
    Klubb
    SMFF, RCFF, Limhamns Modellflygklubb, Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kenneth.eriksson.94 Visa inlägg
    Grattis Alve. Hoppas du får glädje av modellen i Sommar.
    Och tack för hjälpen med inställning av förgasaren förra veckan när motorn fick ett par tankar för
    "inkörning/inställning".

  16. #16

    Standard

    Kul att den funkar bra. Vad har du för startvikt på en sådan maskin ?.Känns det som om den räcker till?.Själv blev det en dle20ra ångrar mig lite känner jag hade varit kul å prova en boxer.Men det går ju alltid att sälja den.

  17. #17

    Reg.datum
    May 2015
    Inlägg
    61
    Jobb
    Pensionist
    Klubb
    SMFF, RCFF, Limhamns Modellflygklubb, Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Min Extra 300 väger 4.750 kg (spännvidd 175 cm) så kraften från motorn
    räcker mer än väl till min förmåga vid spakarna.

  18. #18

    Standard

    Låter bra det ska ha min dle20ra i en seagull ultimate på ca samma vikt men har inte haft tiden å få det flygklart.Körde du med 16×8 ?proppen?

  19. #19

    Reg.datum
    May 2015
    Inlägg
    61
    Jobb
    Pensionist
    Klubb
    SMFF, RCFF, Limhamns Modellflygklubb, Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Andreash Visa inlägg
    Låter bra det ska ha min dle20ra i en seagull ultimate på ca samma vikt men har inte haft tiden å få det flygklart.Körde du med 16×8 ?proppen?
    Yes!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •