Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Da120, propeller lossade under flygning

  1. #1

    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    190
    Jobb
    Underhållstekniker
    Klubb
    Borås modellflygklubb

    Standard Da120, propeller lossade under flygning

    Dagens flygning kunde gått illa med min h9 beast. Fick missljud från motorn i luften. Sekunder efter lossade hela propellern. Hade jäkla tur att landa planet helt.
    vad hade hänt? Jo propp bultarna hade gått av, detta trots att jag dragit dom till moment enligt manual. Och motorn har ca 12 flygningar på sig.. Frågan är nu hur mår motorn efter detta? Efter proppen lossade varva motorn till och stannade efter kanske max en sek. Kan den hunnit bli skadad? Motorn känns som innan iaf.


    //Sebbe
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20160603_164802.jpg 
Visningar:	253 
Storlek:	69,6 KB 
Id:	58610  

  2. #2

    Standard

    Har haft liknande problem på en 50cc. Bultarna var för lång när jag satte på en tunnare propeller. Drog normalt moment men det klämde inte fast ordentligt mot medbringaren. Jag skulle starta upp på marken och testa men det är jag det.

  3. #3


    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    151
    Jobb
    Maskinförare
    Klubb
    Gällivare RC

    Standard

    Om det var en träpropeller så skulle jag gissa på att orsaken var lösa bultar pga att träet pressas ihop. Jag måste alltid efterdra mina träproppar ett par gånger om jag haft loss dem, sen brukar det sitta stumt.
    Även efter vinteruppehållet brukar det gå att dra skruvarna ca 1/4varv trots att de inte har varit loss.

    Samma sak med bultarna till motorfästena. Plywoodspantet går ihop sej med tiden och bultarna lossnar.
    Flyger:
    EF 88" Extra 300 3W55xi
    EF 88" Edge DLE 55
    EF 104" Extra DLE 111
    Telink EPP Yak

  4. #4

    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    190
    Jobb
    Underhållstekniker
    Klubb
    Borås modellflygklubb

    Standard

    Det var en kolfiberpropp som satt på, men ingen dum ide att då och då eftra/kontrollera bultarna. Använde de medföljande bultarna, ska vara 12.9 bult enligt manual men ju hårdare destu sprödare..

    Något som kanske bidragit är att jag tror spinnern suttiti lite löst och vibrerat på proppen (Se bild) och kanske ökat stressen på bultarna.
    Funderar på om skadorna på proppen går att fixa med lite ny väv över? Det är mest limmet so försvunnit, fibrerna verkar hela...

    Tips på att få ut de avskjuvna bultarna i motorn? De är dessutom lätt locktitade...


    //Sebbe
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20160603_170014.jpg 
Visningar:	231 
Storlek:	88,5 KB 
Id:	58611  

  5. #5
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Skruv, inte bult(nästan aldrig bult faktiskt)

    Varför väljer man detta sätt att montera propeller på förbränningsmotorer av större storlek medan man går hela vägen upp med centrumskruv på elmotorer? Elmotorer är starkare och svarar fortare, men skakar inget. Jag vill mena att detta inte hänt med en centrumskruv.

    Sen som sagt spinnern mellan ställer krav på friktionen.
    Superhero

  6. #6

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej

    Värme lär lossa locktite, men först hade jag borrat ett hål i mitten på varje bult som passar till en lämplig skruvutdragare ( sk ornapitt ). Därefter skruva i ornapitten som är vänstergängad och konisk och på så vis kunna skruva ut varje bult. Allt under förutsättning att de inte sticker ut alls för om de gör det så kan man bara såga ett spår med en bågfil så man kan skruva ut bulten med en skruvmejsel.
    Lycka till

    PF

  7. #7

    Standard

    När jag har tagit ut avbrutna skruvar så har det alltid lyckats bäst med vänstergående borr. Hur många har sett en skruv släppa och dras stenhårt i botten när de borrat med ett vanligt borr för att dra i grispitten?

    Och försök verkligen fixa någon form av borrstöd, jag tycket alltid att det går åt skogen när man försöker borra ur skruv på frihand! Du kan kanske klämma fast en propeller med en stålhylsa i ett av hålen.

  8. #8

    thoabrs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    216
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Marks mfk

    Standard

    Hej

    Spinnern får under inga omständigheter kunna komma i kontakt men proppen.

    Med vänlig hälsning Thomas

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    3
    Jobb
    Motortekniker, räddningsledare på deltid

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
    När jag har tagit ut avbrutna skruvar så har det alltid lyckats bäst med vänstergående borr. Hur många har sett en skruv släppa och dras stenhårt i botten när de borrat med ett vanligt borr för att dra i grispitten?

    Och försök verkligen fixa någon form av borrstöd, jag tycket alltid att det går åt skogen när man försöker borra ur skruv på frihand! Du kan kanske klämma fast en propeller med en stålhylsa i ett av hålen.
    Håller med. "Grispitten" är svår att lyckas med tycker jag, särskilt på de här små skruvarna. Värme först, sen borr. Och borrstöd. :-)

  10. #10

    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    190
    Jobb
    Underhållstekniker
    Klubb
    Borås modellflygklubb

    Standard

    Det gick faktiskt rätt lätt att få ut skruvarna. Tog först och pluncha ett märke I varje skruv, och sedan med ett 2.5mm hårdmetall borr och tålamod så gick det att göra hål. Sedan tryckte jag in en lödkolv I hålen för att mjuka upp locktiten, sedan gick grisapitten in och fick ut alla!

    Ny propp sitter på nu med momentdragna nya skruv! Ska hålla god koll på dessa!


    //Sebbe

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    3
    Jobb
    Motortekniker, räddningsledare på deltid

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sebbe Visa inlägg
    Det gick faktiskt rätt lätt att få ut skruvarna. Tog först och pluncha ett märke I varje skruv, och sedan med ett 2.5mm hårdmetall borr och tålamod så gick det att göra hål. Sedan tryckte jag in en lödkolv I hålen för att mjuka upp locktiten, sedan gick grisapitten in och fick ut alla!

    Ny propp sitter på nu med momentdragna nya skruv! Ska hålla god koll på dessa!


    //Sebbe
    Grattis :-) Gött att höra!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •