Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: Översätta byggbeskrivning

  1. #1
    dunkers avatar
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    41
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    MFK Looping Gävle

    Standard Översätta byggbeskrivning

    Hej!
    Jag har köpt en ritning från tyskland och har svårt m språket i byggbeskrivningen. Vet nå'n om det finns något enkelt, gratis OCR-program så jag kan få texten redigerbar för att använda i Google Translate?
    /Tomas D.

  2. #2
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 027
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Att översätta fackspråk automatiskt blir inte bra tyvärr. gå in på rc-network.de och översätt med google så får du se hur det blir om du skulle lyckas med OCR.
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  3. #3
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    vad är det som är svårt? Facktermer? Allt?
    Är du ringrostig i tyska så köp nåt nummer av MFT (för övrigt mycket bättre än bästa engelskspråkinga facktidning) och läs.

    Snabbstart
    CFK - kolfiber
    bauanleitung - byggbeskrivning
    querruder - skevroder
    rumpf - kropp
    höhenruder - höjdroder
    fredrik

  4. #4

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 848
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Kan du inte hitta en pdf-fil på nätet av den aktuella byggbeskrivningen ? Det är klart bättre/enklare än att försöka OCR-tolka den.
    Roger

  5. #5
    dunkers avatar
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    41
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    MFK Looping Gävle

    Standard

    Finns ej
    /Tomas D.

  6. #6
    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    Jul 2015
    Inlägg
    347
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

  7. #7

    Standard

    Jag försökte göra en översättning med hjälp av att scanna in med ett OCR program men det blev knappt läsbart så jag har i stort sett byggt bara efter ritningen. Det du kan göra om du scannar av texten är att lägga upp avgörande stycken här och få hjälp av någon tyskspråkig. Så gjorde jag och fick bra hjälp.

    /Mats

  8. #8
    dunkers avatar
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    41
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    MFK Looping Gävle

    Standard

    Jag har hittat ett OCR-program som funkar
    http://www.onlineocr.net/
    /Tomas D.

  9. #9
    dunkers avatar
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    41
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    MFK Looping Gävle

    Standard

    Här är ett stycke från byggbeskrivningen som i Google translate blir väldigt konstigt (obegripligt) förutom sista meningen:

    Tragflächenprofil
    Nun wird den äußeren Tragflächen Profil verliehen. Damit das Material nicht bricht, wird an den Außenseiten der Halbschalen entlang der späteren Flügelvorderkante Klebeband angebracht (Abb. 7). Dann werden die Halbschalen an den verstärkten Stellen gebogen und an den Rändern passend angeschrägt, damit eine möglichst scharfe Vorderkante entsteht (Abb. 8). Das resultierende Flügelprofil sollte möglichst symmetrisch sein.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	turtle_one_bild_7_8.jpg 
Visningar:	102 
Storlek:	31,8 KB 
Id:	57687
    /Tomas D.

  10. #10

    Reg.datum
    Feb 2013
    Inlägg
    180
    Jobb
    Automation på pappersbruk
    Klubb
    MFK Looping

    Standard

    Du kan inte få tag på Jens som var med i Looping fram till för några år sen? Han sysslar med fullskala segelflyg nu i stället. Bor i Sandviken om jag minns rätt. Han flytade ju från Tyskland för bara några år sen och borde komma ihåg språket.

  11. #11
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av dunker Visa inlägg
    Här är ett stycke från byggbeskrivningen som i Google translate blir väldigt konstigt (obegripligt) förutom sista meningen:

    Tragflächenprofil
    Nun wird den äußeren Tragflächen Profil verliehen. Damit das Material nicht bricht, wird an den Außenseiten der Halbschalen entlang der späteren Flügelvorderkante Klebeband angebracht (Abb. 7). Dann werden die Halbschalen an den verstärkten Stellen gebogen und an den Rändern passend angeschrägt, damit eine möglichst scharfe Vorderkante entsteht (Abb. 8). Das resultierende Flügelprofil sollte möglichst symmetrisch sein.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	turtle_one_bild_7_8.jpg 
Visningar:	102 
Storlek:	31,8 KB 
Id:	57687

    Tragflächenprofil = airfoil = vingprofil

    Nu ska du göra yttre vingprofil så att inte materialet briser. Yttersidans halvskal (?) framsida ska tejpas. Se till att få vass framkant. Halvskalen ska böjas på förstärkta stället. De ska ha avsmalnande passform på kanterna.
    ...
    Det är svårt att översätta med så lite text när halvskal är något som förklaras tidigare. Är det så att du ska sammanfoga bitar av vingarna så att bitarna tillsammans blir en hel vingprofil?
    fredrik

  12. #12
    dunkers avatar
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    41
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    MFK Looping Gävle

    Standard

    Så här ser modellen ut.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Turtle_1.jpg 
Visningar:	68 
Storlek:	111,7 KB 
Id:	57690
    Byggd av 6 mm Depron
    Spännvidd: 790 mm, Längd: 810 mm
    Motorer: 2st ~25gram, 1600kV, 3s LiPo
    Prop: APC 7x5E + APC 7x5E(skjutande)
    Senast redigerat av dunker den 2016-03-18 klockan 15:35.
    /Tomas D.

  13. #13

    Reg.datum
    Oct 2010
    Inlägg
    452
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Kan du få in hela texten månntro?

    Ett tips är att låta Google översätta från tyskan till engelska.
    Översättningen mellan tyska och svenska är väldigt mycket sämre.
    Naturligtvis eftersom svenska är ett litet språk.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  14. #14
    dunkers avatar
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    41
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    MFK Looping Gävle

    Standard

    Bifogar hela byggtexten (på tyska) som .doc-fil
    Turtle one tysk byggtext.doc
    /Tomas D.

  15. #15
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK
    fredrik

  16. #16

    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    311
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej

    Den efterfrågade textdelen bilr på svenska följande:

    Vingprofil

    Nu skall vi göra den yttre vingdelen. För att materialet inte skall brytas sätts tejp längs yttersidorna på materialet på vingframkanten enligt bild 7. Därefter böjs materialet på de förstärkta ställena och snedskäres längs kanterna så det passar, så att en så skarp framkant som möjligt uppstår, enl bild 8. Den slutliga vingprofilen skall vara så symmetrisk som möjligt.

    Hej
    PF

  17. #17

    Reg.datum
    Oct 2010
    Inlägg
    452
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Översatt från tyska till engelska

    s32
    The Turtle One looks extravagant, but can be manufactured very inexpensively. The aerodynamic-properties of the Turtle One allow extreme flight maneuvers and yet ensure unsurpassed stability - without gyros, flaps or adjustable motors.

    The design
    The design is inspired by the F-22 Raptor. Decisive for the size of the model are the dimensions of popular 6mm Depron plates (124x80 cm). Depron ensures rapid progress and ensures a low weight model. The shell construction utilizes the material properties of Depron optimally, making carbon or other reinforcements for the hull superfluous. The "Stealth" shape of the model is due to the limited plasticity of the plastic. The two motors providing the model with speed, agility and a very special appearance.

    Building the model
    Since the Turtle One is symmetrical, many parts are mirror images. The to be created by each part number is shown in the drawing. Many components of the model are combined or reinforced with tape. The adhesive tape used to should excellently connected to the hull material and be as light and tear resistant. For aesthetic reasons, it may further be advantageous if the adhesive tape is transparent or have the color of the hull material. Has proved its worth in the construction of the prototype transparent tape the variety TESA 4024th

    Cutting the Depron
    First parts of the four body parts will be cut. The dimensional accuracy of the inner sheet is critical. It is advisable to put the plan on the Depron sheet and perforate with a knife or a needle at short intervals plan and plastic along the drawn bow, to then perform the cutting of the material with greater precision. Once a body part is cut, it can be used as a template for the remaining three fuselage sections. The recesses for the canopy be marked on this occasion on the two for the fuselage top certain parts. When cutting the two halves of the canopy has to be considered that Depron can be bent better in one direction.
    Saw wood parts
    The wooden parts for two identical engine mountings are cut out from lightweight 4mm plywood.
    The model takes shape
    The inner edge of each body part is slightly beveled to permit despite curvature the hull a clean joint of the two hull halves. The dimensional accuracy of this edge is critical. It is advisable therefore to carry out a provisional assembly, before being finally assembles the model. Here you fixed the hull pieces over the entire length of the edge of time with multiple, evenly spaced strips of tape and checked both the shock and the resulting hull curvature: halfway between the nose and tail, a height of 30 to 34 mm to be achieved (Fig. 1). The two fuselages of upper and lower half shell to be finally connected to 50 mm wide tape on the fuselage later outside (Fig. 2). Here, the half-shells buckle generally in the wrong direction, which however not is problematic: the correct curvature can be produced by slight pressure. First, however, the two half-shells on the nose and the tail with 50 mm wide adhesive tape across the longitudinal axis of the model enhanced (Fig. 2). This measure is for collecting
    s33
    Spikes in essential material. Before the final bending back a track glue (z. B. UHU por) from the inside is placed in the open seam to reinforce this. Now the fuselage sides are glued with its more curved edge up on the inside of the upper half shell vertically. The front tip of the lateral parts should thereby a distance of approximately 10 mm from the front edge of the trunk must be satisfied (Fig. 3). The longitudinals are glued to the inside of the lower half-shell. Again, the spacing of the ribs to the front and rear body edge is approximately 10 mm. Finally, the front and the rear edge on the inside are slightly bevelled (shown shaded in Fig. 3) so that the upper and lower half shell make a good impact.
    canopy
    The two halves of the canopy are first bent slightly. In order to prevent a breakdown of the material, you can try to pull the safety the outside of the hood completely with tape. The inner edge is chamfered to glue together the two halves with a good fit can. After the glue has dried, the outer edges are bevelled, so that the canopy well on the hull rests (Fig. 4). The previously recorded holes are cut in the upper fuselage shell. From a double layer of Depron, a web is made and on the underside of the canopy
    glued (Fig. 5). The canopy is attached to the fuselage and positioned correctly. Next, it is the final shape of the ridge Mark (Fig. 6). The actual attachment of the canopy consists of a tongue of plywood, which is connected to the turned shortened web and thus forms a hook which summarizes below the fuselage upper shell. The rear part of the canopy is attached with Velcro to the hull.
    airfoil
    Now is awarded the outer airfoil. So that the material does not break, is attached to the outer sides of the half-shells along the subsequent leading edge adhesive tape (Fig. 7). Then the half-shells (Fig. 8) are bent at the reinforced locations and tapered fit at the edges, so that the sharpest possible front edge arises. The resulting airfoil should be as symmetrical as possible.
    s34
    Adjusting the shells You put the two halves together and adjusted their seat. The belly fairing has an edge strip of excess material on both flanks. Mark the strip with a pin and separate the two halves again. At a distance of 6 mm to the newly drawn lines are adhered to the inside of the lower half shell 10 mm wide strips of Depron, later to fix the hull sidewalls serve (Fig. 9). Then the excess material is removed to the lower half shell.
    Motor carrier The engine mounts from lightweight 4mm plywood are mutually identical (Fig. 10). The angle profile is first glued, then the triangular reinforcements are glued offset approximately 6 mm inward. use Kraftkleber! together again lower and upper half shell temporarily, the engine mount in the fuselage insert (Fig. 11) to adjust and the half-shells possibly so that neither fall nor sidecut of the motor axes occur (Fig. 12). The motor carrier with plenty of glue stick to the upper half-shell. If heavier or more powerful motors are to be used, the half-shells of the hull are on their insides with 0.5- to strengthen to 0.8 mm plywood (Fig. 13).
    Elevons and fin Bevel The elevons on top and bottom of the front edge to approximately 30 °. Glue the hinges into the elevons, then play the elevons on the inside of the upper fuselage shell. The fins are so far back as possible attached to the hull. They are parallel to the longitudinal axis
    s35
    the model and slightly inclined glued inwardly at a distance of 26 cm from the center line.
    painting
    The Turtle One is painted best before installation of the motors and the electronics. When painting the black model, the line pattern on top of the fuselage with 10 mm wide tape low adhesion was covered. Then, the top was painted with spray paint for Styrofoam. After drying of the paint, the tape has been removed.
    Motors and electronics
    To fix the servos servo tape or screws can be used. In fig. 14 a bolted, horizontal installation is illustrated. The horn is made of approximately 1 mm thick plywood. The port engine has the usual direction counterclockwise. The starboard motor rotates according to-REQUENTLY. can be used in principle any external rotor with a weighing from 20 to 30 g and 1200-1400 kV. Since the selection of counter-rotating propellers is not very large with a diameter of 6 "to 7" should be taken when selecting the motor that a matching him propeller is available. Optionally, you can see the propellers by cutting off the leaf tips slightly reduce (balance). The propellers should be secured with strong 0-rings on the drive axles. Install the motors and connect the controller. The cables to the battery must be so long that the focus can be adjusted by sliding the battery. Both sides in the bottom half of the wing leading edge an approximately 10 mm wide and 4 mm high ventilation slit cut (Fig. 15). The slots serve to cool the speed controller and a cable passage for the motor cable. The receiver just behind the access opening on the inside of the upper half-cup mount. Make sure that the BEC outputs of the speed controller are not interconnected. In general, all connectors and cables should be secured in the fuselage with tape. The speed controller taped to the inside of the upper fuselage shell fix to prevent sliding around the components. Now upper and lower half-shell with 50 mm wide tape can be connected all around (Fig. 16). avoid a distortion of the wing in any case!
    The focus
    Emphasis is about 42 cm behind the nose. This is a good approximation for a safe start-up of the model. If it turns out that the tail sags during slow flight or a horizontal flight with an increase in speed is very unstable, the focus of the model is too far back. If the model, for example, during one
    s36
    nes loops the elevator does not obey properly, the center of gravity on the other hand is too far forward. The center of gravity is adjusted by moving the battery and adapted to their own preferences. Particularly critical, however, this process is not.
    Control surface
    The deflection of the elevons should be set to 25 mm per function (measured at the widest point of the elevons). The neutral position of the elevons is shifted by a few millimeters upwards. A solcheTrimmung of the model is necessary.
    First Flight
    The model is kept at the tail between thumb and forefinger. The engine output is adjusted to about 30%. Then you will come across the model along its longitudinal axis at an angle of about 30 ° up into the air.
    During the first flights it turns out, if you want to shift the focus or change the rudder deflections. But one should definitely take time to learn about the aircraft and its flight characteristics before one makes such adjustments.
    When the voltage of the battery pack becomes low, it can lead to a degradation of the flight characteristics, if the power of the two engines breaks in different ways. This is a consequence of the large lever, the two far from the center line remote engines are able to exert on the trunk. Begins the plane appreciably to move to one side, one should take back the power and land the Turtle One.
    The best lands to the Turtle One on grass. one lands with engine support, choose a slow approach and provides the engines from the last moment. Thanks to the round shape of its bottom, the energy of the ground contact is collected by a rocking motion of the hull. In a landing without engine support keeping the nose of the model below intercepts the model from the last moment.
    the Turtle One was tested with various 3S LiPo with capacity 910-2700 mAh, allow the flight times between 10 minutes and about half an hour.
    On the website of the designer (www. Freemindmodels.com) can be found links to many movies, where the Turtle One can be seen in flight.
    More tips on this Plan model can be found on the homepage of the FMT (www. Fmt-rc.de).
    Technical specifications
    Wingspan: 790 mm Length: 810 mm Weight: 550 g - 800 g Wing loading: 20-30 g / dm 2 Battery: 3S LiPo, 910-2700 mAh 2 x E-Flite Park 300 Propellers: APC 7x5E and APC 7x5E ( L) [shortened to 156 mm receiver: Spectrum AR 7010 controller: 2 x robby Roxxy, 10A servos: 2 x Futaba 53107 (9 g) RC functions: elevons, engine
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  18. #18

    Reg.datum
    Oct 2010
    Inlägg
    452
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Google-Översatt från tyska till engelska och därefter svenska. Det blir oftast bättre. Svans och näsa får man ta vissa meningar blir dock lustiga tex den om jordkontakten.

    s32
    The Turtle Man ser extravagant, men kan tillverkas mycket billigt. De aerodynamiska-egenskaperna hos Turtle One tillåter extrema flygmanövrer och ändå säkerställa oöverträffad stabilitet - utan gyron, klaffar eller justerbara motorer.

    Designen
    Designen är inspirerad av F-22 Raptor. Avgörande för storleken på modellen är dimensionerna hos populära 6mm Depron plattor (124x80 cm). Depron säkerställer snabba framsteg och säkerställer en låg vikt modell. Skalet konstruktionen utnyttjar materialegenskaperna hos Depron optimalt, vilket gör kol eller andra förstärkningar för skrovet överflödig. Den "Stealth" -form av modellen är beroende på den begränsade plasticiteten hos plasten. De två motorerna som ger modellen med snabbhet, smidighet och en mycket speciellt utseende.

    Att bygga modellen
    Eftersom Turtle One är symmetrisk, många delar är spegelbilder. Den skapas av varje artikelnumret visas på ritningen. Många komponenter i modellen är kombinerade eller förstärkta med tejp. Tejpen som används för att ska utmärkt kontakt med skrovet material och vara så lätt och slitstarkt. Av estetiska skäl kan det vidare vara fördelaktigt om tejpen är transparent eller har färgen av skrovet material. Har visat sitt värde i byggandet av prototypen genomskinlig tejp sorten TESA 4024:e

    Kapning av Depron
    Första delarna av de fyra kroppsdelar kommer att minska. Den måttnoggrannhet av det inre arket är kritisk. Det är lämpligt att sätta planen i Depron ark och perforera med en kniv eller en nål med kort mellanrum planen och plast längs den dragna båge, för att sedan utföra kapning av material med större precision. När en kroppsdel ​​skärs, kan den användas som en mall för de återstående tre flygkroppssektioner. Urtagen för canopy märkas vid detta tillfälle på två för flygkroppen bästa vissa delar. Vid kapning de två halvorna av baldakinen måste beaktas att Depron kan böjas bättre i en riktning.
    Såg trädelar
    Trädelar för två identiska motorfästen skärs ut från lätta 4mm plywood.
    Modellen tar form
    Den inre kanten av varje kroppsdel ​​är något avfasad för att medge, trots krökning skrovet en ren fog av de två skrovhalvorna. Den måttnoggrannhet av denna kant är kritisk. Det är lämpligt därför att genomföra en preliminär montering, innan de slutligen ihop modellen. Här fasta skrovet bitar över hela längden av kanten på tiden med flera, jämnt fördelade tejpremsor och kontrolleras både chock och den resulterande skrov krökning: halvvägs mellan näsan och svans, till en höjd av 30 till 34 mm vara uppnås (Fig. 1). De två flygplanskroppar av övre och nedre halvskal som slutligen kopplas till 50 mm bred tejp på flygkroppen senare utanför (Fig. 2). Här, halvskalen spänne allmänhet i fel riktning, vilket emellertid inte är problematiskt: det korrekta krökningen kan framställas genom ett lätt tryck. Först måste dock de två halvskalen på näsan och svansen med 50 mm bred tejp tvärs den längsgående axeln av modellen förbättrad (Fig. 2). Denna åtgärd är för att samla in
    S33
    Spikar i väsentlig material. Före den slutliga böjningen tillbaka ett spår lim (z. B. UHU por) från insidan är placerad i den öppna sömmen för att förstärka detta. Nu flygkroppen sidorna limmas med dess mer krökt kant upp på insidan av den övre halvskalet vertikalt. Den främre spetsen av de laterala delarna bör därmed ett avstånd av ca 10 mm från den främre kanten av trunkledningen måste vara uppfyllda (fig. 3). Longitudinalerna limmas till insidan av det undre halvskalet. Återigen, är avståndet mellan revbenen till den främre och bakre kroppen kant ca 10 mm. Slutligen den främre och den bakre kanten på insidan något fasade (visad skuggad i Fig. 3) så att den övre och nedre halvan skal göra en bra effekt.
    tak
    De två halvorna av baldakinen är först böjd något. För att förhindra en uppdelning av materialet, kan du försöka dra säkerheten utsidan av huven helt med tejp. Den inre kanten är fasad för att limma ihop de två halvorna med bra passform kan. Efter det att limmet har torkat, är de yttre kanterna fasade, så att baldakinen väl på skrovet vilar (fig. 4). De tidigare inspelade hål skärs i övre flygkroppen skal. Från ett dubbelt lager av Depron, är en bana som är tillverkad och på undersidan av huven
    limmade (Fig. 5). Baldakinen är fäst vid flygkroppen och korrekt placerade. Därefter är det den slutgiltiga formen av åsen Mark (Fig. 6). Den faktiska fastsättning av huven utgörs av en tunga av plywood, som är ansluten till den visade förkortade banan och bildar således en krok som sammanfattar nedan flygkroppen övre skalet. Den bakre delen av huven är fäst med kardborreband till skrovet.
    löpskoveln
    Nu tilldelas den yttre vingprofil. Så att materialet inte går sönder, är fäst vid de yttre sidorna av halvskalen utmed den efterföljande främre kant tejp (Fig. 7). Sedan halvskalen (Fig. 8) är böjda på förstärkta platser och avsmalnande passform på kanterna, så att den skarpaste möjliga framkanten uppstår. Den resulterande vingprofil bör vara så symmetrisk som möjligt.
    S34
    Justering av skalen Du sätter de två halvorna och justerade sitt säte. Magen kåpan har en kantlist av överskottsmaterial på båda flankerna. Markera remsan med ett stift och separera de två halvorna igen. På ett avstånd av 6 mm till de nyligen dragna linjerna är vidhäftade till insidan av det undre halvskalet 10 mm breda remsor av Depron, senare för att fastställa de skrovsidoväggar tjänar (Fig. 9). Då överskottsmaterialet avlägsnas för att det undre halvskalet.
    Motor bärare motorfästena från lätta 4mm plywood är ömsesidigt identiska (Fig. 10). Vinkeln profilen först limmas, då de triangulära förstärkningar limmas förskjutna ungefär 6 mm inåt. använda Kraftkleber! tillsammans igen nedre och övre halvskalet tillfälligt, motorfästet i flygkroppen insatsen (Fig. 11) för att justera och skalhalvorna möjligen så att varken hösten eller sidecut av motoraxlar inträffar (Fig. 12). Motorbäraren med massor av limstift till den övre halvskalet. Om tyngre eller mer kraftfulla motorer som ska användas, halvskalen av skrovet är på sina insidor med 0,5- att stärkas till 0,8 mm plywood (Fig. 13).
    Elevons och fena Bevel De elevons på toppen och botten av den främre kanten till ca 30 °. Limma gångjärnen i elevons, sedan spela elevons på insidan av den övre flygkroppen skal. Fenorna är så långt bakåt som möjligt fäst vid skrovet. De är parallella med den längsgående axeln
    S35
    modellen och lutar något limmade inåt på ett avstånd av 26 cm från mittlinjen.
    målning
    The Turtle En är målad bäst före installationen av motorerna och elektroniken. När man målar den svarta modellen, linjemönstret på toppen av flygkroppen med 10 mm bred tejp med låg vidhäftning var täckt. Därefter toppen målad med sprayfärg för frigolit. Efter torkning av färgen, har tejpen tagits bort.
    Motorer och elektronik
    För att fixera servon servo tejp eller skruvar kan användas. I fig. 14 ett skruv, horisontellt montage illustreras. Hornet är gjord av cirka 1 mm tjock plywood. Babords motor har den vanliga riktningen moturs. Styrbords motor roterar enligt-REQUENTLY. kan användas i princip någon extern rotor med en vägning 20-30 g och 1200-1400 kV. Eftersom valet av motroterande propellrar är inte mycket stor med en diameter på 6 "till 7" bör tas vid val av motor som en matchande honom propeller finns. Alternativt kan du se propellrarna genom att skära av blad tips något minska (balans). Propellrarna bör säkras med starka 0-ringar på drivaxlarna. Installera motorerna och anslut kontrollenheten. Kablarna till batteriet måste vara så lång att fokus kan justeras genom att skjuta batteriet. Båda sidor i den nedre halvan av vingens framkant en cirka 10 mm bred och 4 mm hög ventilationsslits snitt (Fig. 15). Spåren tjänar till att kyla omvandlaren och en kabelgenomföring för motorkabel. Mottagaren precis bakom åtkomstöppningen på insidan av den övre halv cup mount. Kontrollera att BEC utgångarna från varvtalsregulatorn inte är sammankopplade. I allmänhet bör alla kontakter och kablar fästas i flygkroppen med tejp. Varvtalsregulatorn tejpade på insidan av den övre flygkroppen skalet fixa att förhindra glidning runt komponenterna. Nu övre och nedre halv-skal med 50 mm bred tejp kan anslutas runt (fig. 16). undvika en snedvridning av vingen i alla fall!
    Fokuset
    Tyngdpunkten ligger ca 42 cm bakom näsan. Detta är en god approximation för en säker uppstart av modellen. Om det visar sig att svansen bottnar under långsam flygning eller en horisontell flygning med en ökning av hastigheten är mycket instabil, är i fokus för modellen för långt tillbaka. Om modellen, till exempel under en
    S36
    ian loopar hissen lyder inte på rätt sätt, är tyngdpunkten å andra sidan alltför långt framåt. Tyngdpunkten justeras genom att flytta batteriet och anpassad till sina egna preferenser. Speciellt kritisk, emellertid är denna process inte.
    kontrollyta
    Avböjningen av elevons bör sättas till 25 mm per funktion (mätt vid den bredaste punkten av elevons). Neutralläget av de elevons skiftas med några millimeter och uppåt. En solcheTrimmung av modellen är nödvändigt.
    First Flight
    Modellen hålls vid svansen mellan tummen och pekfingret. Motoreffekten justeras till omkring 30%. Då kommer du att stöta modellen längs sin längdaxel i en vinkel av ca 30 ° upp i luften.
    Under de första flygningarna det visar sig, om du vill flytta fokus eller ändra roderutslag. Men man bör definitivt ta tid att lära sig om flygplanet och dess flygegenskaper innan man gör sådana justeringar.
    När spänningen hos batteripaketet blir låg, kan det leda till en försämring av de flygegenskaper, om strömmen av de två motorer raster på olika sätt. Detta är en följd av den stora spaken, de två långt från mittlinjen avlägsna motorer kan utöva på stammen. Börjar planet avsevärt att flytta till en sida, bör man ta tillbaka makten och landa sköldpaddan One.
    De bästa landar till Turtle One på gräs. ett land med motorfästet, välja en långsam metod och ger motorerna från sista stund. Tack vare den runda formen på dess botten, är energin för jordkontakten uppsamlades genom en vaggande rörelse hos skrovet. I en landning utan motor stöd hålla näsan av modellen nedan fångar modellen från sista stund.
    Turtle En testades med olika 3S LiPo med kapacitet från 910 till 2700 mAh, låta flygtider mellan 10 minuter och ungefär en halvtimme.
    På webbplatsen för formgivaren (www. Freemindmodels.com) kan hittas länkar till många filmer, där sköldpaddan Man kan ses under flygning.
    Fler tips om denna plan modellen kan hittas på hemsidan för FMT (www. Fmt-rc.de).
    Tekniska specifikationer
    Spännvidd: 790 mm Längd: 810 mm Vikt: 550 g - 800 g Wing lastning: 20-30 g / dm 2 Batteri: 3S LiPo, 910-2700 mAh 2 x E-Flite Park 300 Propellrar: APC 7x5E och APC 7x5E (L ) [förkortas till 156 mm mottagare: Spectrum AR 7010 controller: 2 x robby Roxxy, 10A servon: 2 x Futaba 53107 (9 g) RC funktioner: elevons, motor
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  19. #19
    dunkers avatar
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    41
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    MFK Looping Gävle

    Standard

    Stort tack till alla för hjälp med översättningar. Filmen ger också bra hjälp.
    Nu blir det mycket enklare med bygget. Tack!
    /Tomas D.

  20. #20
    dunkers avatar
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    41
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    MFK Looping Gävle

    Standard

    Undrar vilken lim som är bäst att limma ihop halvorna med?
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	turtlr_one_01_1k4px.jpg 
Visningar:	72 
Storlek:	75,2 KB 
Id:	57813Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	turtlr_one_06_1k5px.jpg 
Visningar:	95 
Storlek:	63,8 KB 
Id:	57814
    - Kontaktlim inte så bra på så många ytor eftersom det hugger fast. Blir det lite snett på nå't ställe är det kört.
    - Epoxi för tungt
    - Vitlim torkar ju inte eftersom depronet inte andas
    - ???
    /Tomas D.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •