Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Inkörningsolja ?

  1. #1

    Standard Inkörningsolja ?

    Hej läste instruktionen till rcgf 20cc där står det att man ska ha en petroleum baserad olja vid inkörning å sen gå över på helsyntet varför? .vad händer om man inte gör det ? . Vilken olja ska man välja Isåfall märke ?

  2. #2
    Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 395
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Antagligen av samma skäl som man ibland anger då man rekommenderar att ringade metanolmotorer ska köras in med ricinoljebränsle, dvs.att kolvringarna ska nötas in på ett bra sätt.

    Att mineral- och syntetolja har olika friktionsegenskaper märker jag på min antika Mini Cooper vars växellåda ovanligt nog ligger i oljesumpen. Med mineralolja fungerar växellådan oklanderligt men med motsvarande syntetiska olja så får jag problem med synkningen mellan växellägena.

    Hitta rätt med
    GPS-fältlistan
    , http://www.freewebs.com/propellerhead/index_gps.htm

  3. #3

    Standard

    Så om man fortsätter köra på mineralolja så blir det ett onödigt slitage kortare livstid ?

  4. #4
    Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 395
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    I teorin, om allt annat är lika, är svaret ja. I praktiken är det nog svårt att märka skillnaden. Andra faktorer som kylning, belastning, förgasarinställning mm. spelar oftast större större roll än valet av olja.
    För metanolmotorer är skillnaden mellan bra syntetoljor och ricinolja större bl.a beroende på att metanol i sig inte har någon smörjande förmåga. Ricinoljan har normalt en större värmetålighet och luktar bättre, men är ur de flesta andra synpunkter underlägsen bra syntetoljor.
    Senast redigerat av Michael den 2016-03-14 klockan 19:54.

    Hitta rätt med
    GPS-fältlistan
    , http://www.freewebs.com/propellerhead/index_gps.htm

  5. #5

    Reg.datum
    Oct 2010
    Inlägg
    285
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    3W skriver:
    Use a 2-stroke petroleum based oil (preferably ashless) as this type of oil has a good honing effect which helps to break in
    • Use a mixture of 32-1 or even 30-1
    Use this fuel mixture for approximately 2-3 hours of run time

    Men MVVS säger att man ska köra syntetiskt för att inte riskera garantin och skickar med några dl av syntetoljan Mobil Racing 2T.

    Jag tror att om man ser till att motorn inte blir överhettad så fungerar mineraloljan bra och man får en snabbare inkörning. Jag använde mineraloljan Castrol Actevo 2T de första timmarna och jag har inte haft några problem men den motorn har inte så många timmar på syntetolja. Jag har inte märkt någon större skillnad på motorn körmässigt efter inkörningen.

    /Ingemar
    Senast redigerat av IngemarTh den 2016-03-14 klockan 19:44.

  6. #6

    Standard

    Har inte tänkt så mycket på oljeval tidigare bara att jag vill ha en bra olja har kört på denna fick se att den var Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Screenshot_2016-03-14-22-18-56.jpg 
Visningar:	46 
Storlek:	49,1 KB 
Id:	57654halvsyntetisk .Men funkar det till motorsågar som lever ganska hårda liv så måste den ju funka

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    Antagligen av samma skäl som man ibland anger då man rekommenderar att ringade metanolmotorer ska köras in med ricinoljebränsle, dvs.att kolvringarna ska nötas in på ett bra sätt.

    Att mineral- och syntetolja har olika friktionsegenskaper märker jag på min antika Mini Cooper vars växellåda ovanligt nog ligger i oljesumpen. Med mineralolja fungerar växellådan oklanderligt men med motsvarande syntetiska olja så får jag problem med synkningen mellan växellägena.
    Lite off topic men när det gäller oljor för bil så varierar oljetillverkarnas viskosoteter på ett oförklarligt sätt. Tex så är ofta mobil mycket blaskigare än Castrol eller Motul vid samma förhållanden, trots samma märkning. Det kan ge lite lägre oljetryck och mer slammer från vissa motorer. Även om det inte är oljan viskosotet som ger styrkan i oljefilmen så kan det ge problem med tex synkringar. MEN det kan också vara tvärtom! En mineral blir ofta sjukt blaskig när den är varm, vissa växellådor fungerar bäst med tunn olja, Mobil kan då vara bättre än tex Castrol motorolja. Oljan smörjande egenskaper hoppas jag att är orelaterade till hur lätt växlarna går i. Men det kan ju också vara att någon av de tillsatser som inte sägs fungera i en syntetiska krävs för minins växellåda.

    Jörgen

  8. #8
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Här en ganska intressant sida, iofs mest inriktad på 4-takt, men ändå...
    http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  9. #9

    Standard

    Intressant läsning jocke 1963 det borde ju funka lika på en 2 taktare med kolvring

  10. #10
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    297
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Inkörning av en motor är ett rätt föråldrat betraktelsesätt. Det har sin ursprung i den tiden när verkstadstekniken inte riktigt grejade stor ytfinhet och exakta toleranser (minns att man långt in på 1970-talet fortfarande skavde in glidlagringar). Idag är ytfinheten och dimensionstoleranserna så fina att begreppet 'inkörning' i princip är utdaterat.

    'Inkörningen' var en process där de råa ytorna skulle 'slipa in sig' mot varandra, för att skapa en så slät yta som möjligt som skulle klara av att hålla en bärande oljefilm trots högt yttryck vid hög belastning. Den skulle således kompensera bristerna i ytfinhet och dimensionstoleranser. Oljorna fick diverse EP-tillsatser (extreme pressure) för att förhindra att metallytorna svetsades ihop vid höga yttryck. EP-tillsatserna var helt enkelt olika svavelämnen som straxt innan skärning skulle reagera med metallerna och bilda sulfider och förhindra att metallerna svetsades ihop (det vi kallar för att det 'skär'). EP-tillsatser förekommer än idag och även på helsyntetiska oljor, framförallt i oljor för transmissioner.

    Dagens metanolmotorer har en extremt hög ytfinhet och dimensionstolerans. En ordinär ABC-motor (Aluminium, Brass, Chromium) har så fina toleranser så begreppet 'inkörning' är helt ointressant. Den kan köras på fullt skaft redan från början! Vem kör t.ex. in ett kullager idag???

    Däremot dagens bensinare från Kina lämnar dock en del att önska. Kolv och cylinderlopp har tämligen råa ytor som behöver en bra stunds drift för att putsas in mot varandra innan man belasta dem för fullt. Men vem fan som fick för sig att denna process sker bäst med petroleumoljor med taskig oljefilmsbärighet känner jag inte till. Men jag har också läst sådana korkade rekommendationer. Självklart ska man ha en högvärdig syntetolja vid inkörningen! Det är ju där den kommer till sin fulla rätt! Att genomföra den första inkörningen med en sunkig petroleumbaserad olja är lika korkat som att blanda i lite carborundum i oljan för att ytorna ska putsa in sig fortare. Risken för skärning (=ihopsvetsning av metallytorna) är störst i början när de förhållandevis grova metallytorna löper mot varandra. Självklart ska man ha den bästa olja som går att få då!!!
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  11. #11

    Standard

    Precis min mening kan inte förstå det måste ju vara det bästa för motorn med en bra olja från start .tack för ett bra svar

  12. #12
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 027
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    Här en ganska intressant sida, iofs mest inriktad på 4-takt, men ändå...
    http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
    Så gör man alltid inom bilhobbyn. Man bygger sin motor, varmkör den. Byter olja och åker ut och börjar mappa den. Det faller sig naturligt att man börjar nerifrån och upp men det tar inte många timmar innan motorn ger full effekt. Då pratar vi ofta minst det dubbla mot vad utgångsmotorn hade i originaleffekt.

    Om det går att applicera på en billig 2T motor är svårt att säga, men jag tror inte man är jättelångt bort om man efter en varmkörning på 10min med avkallning efteråt börjar använda motorn så som den är tänkt att användas. I ett flygplan faller det sig naturligt att man också börjar nerifrån och upp vad gäller belastning och manövrer. Jag tror det ger sig självt utan magi Väldigt hög procentsiffra av dessa motorer hamnar ju i motorsågar/trimmers/generatorer osv och inte i modellflygplan. Där pratas det aldrig om inkörning, utan bara ösa på.
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  13. #13
    Debattglad entusiast
    RCFF - Administratör
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    3 027
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktör
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

    Standard

    Jämför man med flygmotorer - typ Continental och Lycoming- så körs de in på en "straight" olja. Dvs, en mineralolja utan tillsatser. Detta för att kolvringarna ska slitas in och täta bra. Det intressanta i inkörningstimmarna är att motorn SKALL köras på max kontinuerlig effekt = 75%.
    Detta för att man vill ha maximalt tryck i cylindern så att kolvringarna trycks hårt mot cylinderväggen och slits in snabbare.

    De flesta bensinmotorer har Nikasilbehandlade aluminiumcylindrar. Det är Siliconoxid - samma material som exempelvis används till slippapper. Det är det hårdaste materialet näst efter diamant. Så vid inkörning handlar det om att cylinderns "nästan diamant"-klädda cylinder ska slipa in kolvringarna - som ska vara gjorda av gjutjärn.
    Använder man en mineralolja kan denna "inslipning" av kolvringen/arna ske lite snabbare än med den bättre syntetoljan.

    Det är också bra att det inte byggs upp slagg och koks på kolvens sidor. Det isolerar mot värme och transporten av värmen från kolven till cylinderväggen försämras. Värmen är som högst i höjd med kolvringen/arna.
    Ove (AM) Nielsen

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •