Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 33 av 33

Ämne: "Halkade bakåt" och uppochned

  1. #21
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Tror ni sugröret stör överdrivet???
    MVH Gustaf med dubbel spektrumstyrka 200mw Tack grabbar! Och jag som avskyr spektrum där ändrades det lite. MVH G

  2. #22
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Glattnos Visa inlägg
    Förresten, Hade inte du en futaba t8j? Varför flyger du inte med den?
    Vill svara igen på denna!
    Om jag hade kört med futaban hade jag haft mycket mindre problem speciellt med pid-tuningen då dx6i inte är ok med TxPiD som futaban hade fixat galant. För att inte tala om gimbalsen för spakarna. .

    Mina futaba RX är ju "fullrange" m diversitet, TX har ju också diversitet så det hade varit absolut bästa valet och såfort jag får tag på en bra 6ch+futaba S-fhss och s.bus -RX så åker den på omedelbart!
    Roligt trick dock att dubbla uteffekten på dx6an genom att välja världens värsta land. ..
    Tack för svar! Gillar att du kommer ihåg vad jag kör med för grejer - tyder på att jag gör lite intryck med mina textväggar, försöker iaf stycka upp allt så det blir hyfsat läsbart, skriver fortare i telefonen än en 15-årig bloggerska, ibland hinner inte quadprocessorn med när jag hamnar ett ord före hela tiden

    Mvh.Gustaf

  3. #23

    Standard

    Nej sugrören kommer inte störa och de kommer inte skärma mot kolfiber..
    Skywalker 1900
    Bixler 2


    Quads i lite olika storlekar

  4. #24
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Henke.a Visa inlägg
    Nej sugrören kommer inte störa och de kommer inte skärma mot kolfiber..
    Nej inte skärma av men hindra direktkontakt m cf är syftet samt att hålla på plats s a s, ser det OK ut?
    Med mina 100mw extra i TX så bör det räcka? 100mw till bör ge ~50% "mer" signal eller hur?

    Kommer.flytta lipo-ledbuzzern och sätta RX där när jag kommer till en vän senare, kan jag montera RX på baksida av voltmätaren (m buzzer man kopplar i balanskontakten i den bör inte störa?)

    Tack för svar!

  5. #25

    Standard

    Det jag skulle försöka göra är att få så långt avstånd mellan mottagare och sändare på quaden samt att försöka i den mån det går få bort dem från övrig elektronik, jätte svårt att utföra men så gott det går. Sedan skulle jag testa att montera accen på undersidan av quaden för en bättre tyngdpunkt, den ser lite topptung ut, säger det av egen erfarenhet men om det inte går så går det inte [emoji846] Men om du får ner accen så kommer gyrona få det lättare att stabilisera quaden. Har du en hög tyngdpunkt så får du samma effekt som Vasa skeppet [emoji6]
    Skywalker 1900
    Bixler 2


    Quads i lite olika storlekar

  6. #26

    Standard

    Killenheladagen: Över lag är dina inlägg underhållande och intressanta tycker jag, dels för att du skriver mycket om dina funderingar och tänker lite "utanför boxen" men också för att du kör fpv med en liknande quad som min(en av mina, jag har två små quadar). Därför blir det att jag läser mycket som du skriver och kommer ihåg lite vilka prylar du har och vad du pysslar med
    Ja, jag tänkte typ "Varför krånglar han med en Spektrum när han har en Futaba?" jag vet ju att du gillar Futaban Men det förklarar saken att du helt enkelt inte har någon extra mottagare att sätta i quaden.

    Överlag tycker jag att din vtx och "antenn-modul" sitter lite väl exponerat, är dom inte väldigt utsatta vid krascher? Jag håller just nu på att bygga om min quad och försöker placera allt så skyddat som möjligt. Jag kanske startar en tråd om det senare

    Henke.a: Du skrev "av egen erfarenhet", hur upplevde du skillnaden mellan hög och låg tyngdpunkt? Jag har haft mitt batteri på botten-plattan tidigare men funderar på att sätta det på topp-plattan nu alternativt göra placeringen möjlig på båda ställena.

  7. #27
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Glattnos Visa inlägg
    Som Ted_B skrev så kan du ställa om den själv. Kolla här: https://www.youtube.com/watch?v=Xsuo5m34ibQ

    Dock bör du inte försöka lösa problemet på det sättet då högre ut-effekt inte är en lösning på ett räckviddsproblem som inträffar LineOfSite, då är det något annat problem. Med andra ord OM det är kolfibern som skärmar 100mW så kommer den ganska säkert att skärma även 200mW
    Nästan bättre att du ställer sändaren på "france" som är 80 mW och flyttar antennen tills det funkar klockrent LOS. Då vet du att antennen sitter bra placerad
    Detta problem var fpv och avståndet ca 400m (hade nog ej sett den LoS)och hade nosen mot mig och det är möjligt att en av satellitantennerna kommit åt kopparn på vtx:ens antenn el ev kolfibret, därav tror jag nu på dropout på RX,
    Har riktat antennerna en upp och en horisontellt och skall göra rangetest får att se hur det stör framifrån, vad är en OK sträcka i rangetest i en spektrum dx6i dsm2 i "Usa-läge"

    Samt, nu när jag ställt om till USA undrar jag förstås om är allt som påverkas
    är uteffekten ? Eller hoppar jag i andra frekvenser också? Något som kan skapa problem? Orolig. ..
    Har gått med i fyrisflygklubb och vill ogärna störa nåt där ovetandes....

    (Klubben har för övrigt helförbud mot FPV, så man får stå "bredvid" om man vill flyga fpv där...)

    Kan någon beskriva ett gott förfarande i ett rangetest m quad? Spektrum som sagt...

  8. #28

    Standard

    Jag tänkte mest att om man flyger FPV så att man inte KAN se quaden LineOfSite så kan man inte räkna med att en 2,4Ghz radio klarar det klanderfritt. Dock om du bara var 400 meter bort och hade "fri sikt" så är det ju en annan femma, då ska du absolut ha räckvidd om allt funkar som det ska. Men om det är 400 meter och några träd, hus eller liknande i mellan...ja då kan man inte räkna med att ha bra radio-kontakt.

    Range test gör du på nått vis med trainer-switchen på din radio. Jag antar att du måste aktivera range test-funktionen i någon meny(den är förmodligen "inhibit" som default). Då när du aktiverar trainer-switchen så går ut-effekten ner på din radio så du får betydligt kortare räckvdd, om du har den inställd på USA eller inte spelar ingen roll, sändaren går ner till samma range check-nivå ändå. Du ska då kunna hålla trainer-switchen activerad och gå i en ring runt din quad på 27 meters avstånd och ha full kontroll hela tiden. Om det "glitchar" på 27 meters avstånd så bör man kolla upp prylarna. Du kan ju även försöka lägga quaden på nått sätt så att kolfiber-chassiet ligger mellan mottagar-antennerna och dig och se om det gör någon skillnad på 27 meters avstånd.

  9. #29

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Modellen ska inte ligga på backen utan ca en meter upp när du gör rangetest, den ska heller inte ligga på ett biltak eller motorhuv utan du får hitta något annat att lägga den på eller ha någon med dig som håller i den.

  10. #30

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Glattnos Visa inlägg
    Henke.a: Du skrev "av egen erfarenhet", hur upplevde du skillnaden mellan hög och låg tyngdpunkt? Jag har haft mitt batteri på botten-plattan tidigare men funderar på att sätta det på topp-plattan nu alternativt göra placeringen möjlig på båda ställena.
    Jag upplevde att den blev lite "halare" och att den hade svårare att stabilisera sig, detta försvann när jag monterade accen under ist..

    Men testa och se vad du tycker, kan ju inte gå mer än fel [emoji6] men allt jag har läst och upplevt har varit försök få en låg tyngdpunkt [emoji846] tex min 800 hexa jag hade ett tag på va accarna monterade på toppen och den va oflygbar om man inte hade gimbalen monterad, fick sätta lite dödvikt för att kompensera detta när jag testade nya saker och inte ville riskera att förstöra gimbal och kamera [emoji1303]
    Skywalker 1900
    Bixler 2


    Quads i lite olika storlekar

  11. #31

    Standard

    Henke.a: Teoretiskt borde det väll vara bäst att ha tyngdpunkten exakt i propeller-höjd. Men testade du att justera om PID?
    Det är ju väldigt logiskt att en quad får en ändrad stabilitet om vikt och/eller tyngdpunkt ändras om man inte justerar om PID

  12. #32

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Glattnos Visa inlägg
    Henke.a: Teoretiskt borde det väll vara bäst att ha tyngdpunkten exakt i propeller-höjd. Men testade du att justera om PID?
    Det är ju väldigt logiskt att en quad får en ändrad stabilitet om vikt och/eller tyngdpunkt ändras om man inte justerar om PID
    Självklart så justerade jag pid och det är klart att man kan få en välflygande quad med hög tyngdpunkt men jag upplevde min som hal oavsett vad jag gjorde och fick bort detta igenom att sänka tyngdpunkten. Det perfekta förhållandet vore ju som du säger att få det i mitten på alla axlar men ganska svårt i praktiken. På hexan så visste jag att jag skulle ha x vikt under och ställde pid där efter [emoji1303]
    Skywalker 1900
    Bixler 2


    Quads i lite olika storlekar

  13. #33
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Hej! Min TP i höjden kan man leka med när allt fungerar, så 27m är avståndet?
    Tack för det, tar en vän och en fotbollsplan, det lär ju ändra testet om den ligger på backen så försöker få med nån som kan ha den över skallen iaf, och om jag jag fixar 27m 360° (i rangetestmode)är allt fine and dandy? Dvs jag bör då ha samma räckvidd och kontakt som mina andra 2.4?
    Kuriosa; Är det någon som vet hur många mw spektrum -TX går ned till i rangetest?

    Aldrig haft problem med radio nånsin innan, då kör jag ju futaba vanligen...känna alltid lika bra att plocka ned den från väggen när man hållt i spektrumen.

    Tack då grabbar, då blir det rangetest och sedermera fpvflygning om jag är nöjd med det!
    Mvh Gustaf


    (Tack för alla tips kring testet)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •