Reklam

 
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 44 av 44

Ämne: Dubbla accar?

  1. #41
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    378
    Jobb
    Webbutveckling, IT
    Klubb
    Eskilstuna flygklubb

    Standard

    Kul att det blev en Powerbox till slut, den blir du nog nöjd med, funkar kalas. Men jag hade nog personligen bytt till Lipo/Life direkt, när man ändå tar steget och köper en powerbox.

    //Nicke

  2. #42

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Håller med Nicke där. Powerbox har en egendesignad lipoacc med tillhörande autm. laddare som funkar perfekt med inbyggd kontrolldiod för laddningsstatus. Har både Evolution och Royal med PB´s accar.
    /Lelle

  3. #43

    Standard

    OK, tack för tipsen. Ska kika på det! Bedömer ändå att Dubbla Nimh räcker för att prova ut kärran så länge. Kan tänkta mig ett byte senare för att få ner vikten några gram.

    Köpte för övrigt också en iCharger 106b med tillhörande nätaggregat av bara farten, så jag fick rätt med min inköpslista till slut Bara en ny sändare som fattas. Allt detta innan jag ens provstartat motorn...

  4. #44

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    688
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Så här blev min koppling med dubbla ackar:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2-batterikrets.jpg 
Visningar:	86 
Storlek:	69,2 KB 
Id:	57891
    Kraften kommer från två 5-cells NiMH från Kjell & Co. Det är två #32149 (3S) seriekopplade med var sin halva av en #32149 (4S). Strömbrytarna är Futabas kraftiga HSWJ från Autopartner. De är kopplade till en likriktarbrygga med kiseldioder som ger 0,8 Volt spänningsfall. Pluspolen från likriktarbryggan går med dubbla kablar till mottagaren för att minska risken för dålig kontakt. Två likriktarbryggor ligger nedtill i bild som illustration. Spänningsindikatorn visar 6,2 volt när NiMH-batterierna är fulladdade

    Det här är inte byggt på superkomponenter men allt är dubblerat. Syftet med vanliga likriktar-dioder stället för Schottkydioder är att begränsa spänningen för servona till 6 Volt. Man kan tänka sig två LiFe-ackar i stället för NiMH. De ger ungefär samma spänning men håller den mera konstant under urladdningens gång. Man kan se det som en fördel med NiMH att urladdningsstatus märks på att spänningen till mottagaren sjunker med tiden. Med telemetri kan det indikeras i sändaren.

    Lars

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •