Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 44

Ämne: Dubbla accar?

  1. #21

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    1) Varmt (om det utsätts för värme under lång tid så förlorar det laddning och livslängd)
    2) Låg spänning ut. Kanske risk att mottagaren inte orkar med längre eller att servona blir långsamma eller stoppar helt.
    Ok. Får testa och utvärdera modellen på marken...eller fortsätta med småmodeller

    Känner jag mig själv rätt står jag där före påsk med:

    -2 nya lipo
    -lipoladdare
    -powerbox
    -Futaba 14sg inkl ny mottagare

    ingen har sagt att det var billigt att byta upp sig...
    Senast redigerat av Phastey den 2016-03-18 klockan 20:51.

  2. #22

    Standard

    Är det främst hårdare belastning på servon, det faktum att de är digitala eller något annat som gör att det krävs mer kräm?

    har haft dubbeldäckare typ ultimate, staudacher (aerobatic) mfl med analoga standardservon och 4,8 volt utan problem men påfrestningarna är väl större här?

  3. #23

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    329
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Själv har jag inget förtroende mer för nimh och nicd när jag jämför med lipo.

  4. #24
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    378
    Jobb
    Webbutveckling, IT
    Klubb
    Eskilstuna flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Phastey Visa inlägg
    Är det främst hårdare belastning på servon, det faktum att de är digitala eller något annat som gör att det krävs mer kräm?

    har haft dubbeldäckare typ ultimate, staudacher (aerobatic) mfl med analoga standardservon och 4,8 volt utan problem men påfrestningarna är väl större här?
    Digitala servon jobbar konstant för att hålla sig precis i det läge som du programmerat dem att stå i neutralläge, därför drar dem mera ström (därav även det brummande ljud som är vanligt med digitala servon) Anledningen till att många kör digitala är för att dom är mycket mer exakta och med en mycket mindre felmarginal, dessutom så är dem (för det mesta) snabbare och starkare.

    Efter en snabb titt på de servon du tänker använda så ser det ut som att alla förutom från Futaba S9250 servona klarar 6v. Förresten så drar Futaba servona endast 5kg, vilket är för lågt för något roder på en 50cc aerobatic kärra, men antar att du ska använda dem för trottle/choke då?

    //Nicke
    Senast redigerat av NickeL den 2016-03-19 klockan 01:19.

  5. #25

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av NickeL Visa inlägg
    Digitala servon jobbar konstant för att hålla sig precis i det läge som du programmerat dem att stå i neutralläge, därför drar dem mera ström (därav även det brummande ljud som är vanligt med digitala servon) Anledningen till att många kör digitala är för att dom är mycket mer exakta och med en mycket mindre felmarginal, dessutom så är dem (för det mesta) snabbare och starkare.

    Efter en snabb titt på de servon du tänker använda så ser det ut som att alla förutom från Futaba S9250 servona klarar 6v. Förresten så drar Futaba servona endast 5kg, vilket är för lågt för något roder på en 5kg aerobatic kärra, men antar att du ska använda dem för trottle/choke då?

    //Nicke
    Tack för info! Får se över servobestyckningen, får hem modellen imorgon men hinner inte flyga på någon månad så tid finns att styra upp detta ordentligt. Futabaservona har jag hemma men jag anar att de kan vara klena. Saknas det trottelservo så passar åtminstone ett där som du säger. Efter lite efterforskning känns det som en eller två Life och en bec är en rimlig lösning. Åker ofrånkomligen på en laddare då också.
    Senast redigerat av Phastey den 2016-03-19 klockan 00:10.

  6. #26

    thoabrs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    216
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Marks mfk

    Standard

    Hej

    Har alltid haft 4,8 nihm 1500mah i min p47 1/5 60cc bensin.10 år funkat bra 10 servon.

    Men 6volt är ju bättre om en cell lägger av. Har det nu 2st parallell kopplade. Om ett servo pajar blir det säkert en krash ändå.

    Håller mig till det gamla har ju funkat bra. Men ska man flyga 3d köra med alla servon mycket. Så kanske man får tänka om.

    Thomas

  7. #27
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av thoabr Visa inlägg
    Hej

    Har alltid haft 4,8 nihm 1500mah i min p47 1/5 60cc bensin.10 år funkat bra 10 servon.

    Men 6volt är ju bättre om en cell lägger av. Har det nu 2st parallell kopplade. Om ett servo pajar blir det säkert en krash ändå.

    Håller mig till det gamla har ju funkat bra. Men ska man flyga 3d köra med alla servon mycket. Så kanske man får tänka om.

    Thomas
    Du får ingen alls extra säkerhet av att koppla två Nixx-ackar parallelt. Den kopplingen är helt meningslös. Dör en cell i ena paketet blir det kortslutning i det paketet. Då dras spänningen ner i andra paketet och du får spänning som om du hade ett paket med en cell mindre. d.v.s om du började med 4,8V får du 3,6V; eller om du började med 6.0V får du 4.8V.

    Ove visar hur du ska göra för att få någon som helst förbättring från ett batteri.
    http://airmedia.se/bygg-din-egen-tva...-batterikrets/
    fredrik

  8. #28


    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    123
    Klubb
    Eslövs MFK, RFK Gripen,

    Standard

    Denna killen har viss erfarenhet....
    https://www.youtube.com/watch?v=Y6ak81GgVQY

    Inte längre vad jag tycker optimalt men nog funkar det

  9. #29
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av rc9 Visa inlägg
    Denna killen har viss erfarenhet....
    https://www.youtube.com/watch?v=Y6ak81GgVQY

    Inte längre vad jag tycker optimalt men nog funkar det
    Så länge bägge batterierna fungerar så fungerar det. Bara för att man är anställd av DA är det inte säkert man lärt sig räkna MTBF. Han har helt enkelt totalt fel. Ännu bättre är att bara stoppa in batteri nr 2 som dödvikt i planet och inte koppla in det alls. Det blir faktiskt bättre än att koppla bägge så som han gjorde.

    Om MTBF för ett batteri är 1000h, (och vi antar konstant felfrekvens) så är det för två parallellkopplade batterier utan diod MTBF=500h och med diod MTBF=1000000h
    Lamda är antal fel per million timmar.

    Två batterier utan diod:
    Lamda = 1000000/MTBF
    Lamda batteri 1 = 1000,
    Lamda batteri 2 = 1000
    Summa lambda = 2000
    MTBF för hela systemet = 1000000/lambda = 500h. DVS Sämre än ett batteri.

    Två batterier med diod:
    Om man däremot har diod är komponenterna oberoende av varandra och man
    räknar i stället på sannolikhet för trasig komponent.
    F = FA * FC. FA = Felrate för batteri A=0,001, felrate för batteri B=0,001
    totala systemets felrate F = 0,00001, antal fel per 1000000h = 1.
    MTBF för systemet är alltså 1000000h

    Riktigt så bra blir det inte i verkligeheten man måste räkna på dioder och lödningar också. Men principen. Undvik två batterier utan diod, även om en film av nån idiot på youtube visar att det går. Använd diod om du ska förbättra ditt system. Vill du tvunget ha två batterier men ingen diod ska bara ena batteriet kopplas in.

    Vill du veta varför jag reagerar så starkt så köp ett 5S-pack och ett 4S-pack av samma märke. Koppla samman dessa. Mät spänningen. Om spänningen blir 4.8V har han fel. En trasig NiMH/NiCD cell är alltid kortsluten, så det blir samma effekt. 5S-paketet orkar aldrig någonsin hålla spänningen mot ett 4S paket.
    När du provat kan du slänga bägge paketen för de har tagit stryk av experimentet.
    Senast redigerat av freddan_6 den 2016-03-19 klockan 17:24.
    fredrik

  10. #30


    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    123
    Klubb
    Eslövs MFK, RFK Gripen,

    Standard

    Ok, så med ditt exempel har man alltså 500h på sig att byta det felande batteriet. Kanonbra i så fall.
    Hur lång tid har du på dig med 1 batteri/kabel/strömbrytare som felar innan det sprutar bitar över fältet.
    1 batteri via 1 servokontakt till 50cc med 6 digitala servo, du e modigare än jag Freddan.

    Du missar poängen oavsett hur mycket du kallar folk för idioter. Förövrigt, vem sa att det inte var bättre med än utan diod?

  11. #31
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av rc9 Visa inlägg
    Ok, så med ditt exempel har man alltså 500h på sig att byta det felande batteriet. Kanonbra i så fall.
    Hur lång tid har du på dig med 1 batteri/kabel/strömbrytare som felar innan det sprutar bitar över fältet.
    1 batteri via 1 servokontakt till 50cc med 6 digitala servo, du e modigare än jag Freddan.

    Du missar poängen oavsett hur mycket du kallar folk för idioter. Förövrigt, vem sa att det inte var bättre med än utan diod?
    Poängen är att det är större risk att en cell av 8 går sönder än en cell av 4. Om en cell av 8 går sönder är du till råttorna och krashar. Därför är iden verkligen inte bra.
    fredrik

  12. #32

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    329
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Bra förklarat Fredrik, det kommer alltid finnas någon som tycker att "det fungerar bra" men vill man tänka på säkerheten är man lyhörd. Bara för man haft tur så behöver det inte vara en bra lösning.

  13. #33

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    OK, med Oves batterikrets, länkad i inlägg #27, får man den kostnadsoptimala lösningen på matning med dubbla ackar. Man kan använda två ggr 5 celler NiMH eller, om man har spänningståliga servon, två ggr 2 celler LiPo.

    Sen vill man ju ha en strömbrytare i varje batterikrets och en gemensam spänningsindikator ansluten till en ledig servokontakt i mottagaren. Vilken typ av strömbrytare skall man använda?

    Lars

  14. #34


    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    123
    Klubb
    Eslövs MFK, RFK Gripen,

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Poängen är att det är större risk att en cell av 8 går sönder än en cell av 4. Om en cell av 8 går sönder är du till råttorna och krashar. Därför är iden verkligen inte bra.
    Nej Freddan det är INTE poängen.

    Eftersom jag inte orkar diskutera det uppenbara mer gjorde jag ett klipp och lade upp på Youtube.
    Klippet är extremt tråkigt men spänningen på den friska accen mäts i början och slutet på sekvensen. Orkar man inte se skiten kan man bara stänga av och låtsas att man hade bara en acc/strömbrytare som fallera för sen är det definitivt slut......
    Gjorde förövrigt samma sak med en kass 4cells acc med 2,6v. Samma resultat.

    https://www.youtube.com/watch?v=W-Yn...ature=youtu.be

    Hm... spänningen blev inte samma så idioten från DA hade inte fel.... vem hade då fel?
    Senast redigerat av rc9 den 2016-03-20 klockan 10:49.

  15. #35
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Med lite finurlighet kan man ju bygga ett enkelt och - kanske - säkrare system.
    Exempelvis med tre batterier.

    1. Batteri nr. 1 driver endast mottagaren
    2 Batteri nr. 2 driver exempelvis vänster skevservo och höger höjdroderhalva samt sidroder
    3. Batteri nr. 3 driver höger skev, vänster höjdroderhalva samt trotteln.

    man delar upp det hela genom att ha gemensam jord ( minuspol ). Servona får signal från mottagaren via signalledaren och den gemensamma minuskabeln. Servona matas från respektive batteris pluskabel och den gemensamma minuspolen.

    Om man dubblar och monterar in många komponenter så ökar antalet felkällor istället för att minska.

    Ett tvåmotorigt flygplan har ju dubbelt så stor risk att en motor stannar....

    Själv undviker jag strömbrytare och långa klena servosladdar om möjligt.
    Ove (AM) Nielsen

  16. #36
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag förstår inte vad din poäng är.
    Om man låtsas att man tar en 50cc maskin utrustad med digitala servo som ursprungliga posten handlade om och gör en fullfartsrepa med upptagning med kraftigt höjdroder så drar servona ström. Exempel 3A. I verkligheten kanske mer.

    Vi låtsas att man ligger precis på gränsen till tillräcklig kapacitet i sina 4S NiMH för att klara detta med ett batteri.
    Vi låtsas att man har kopplat in två batterier NiMH i varsin port i mottagaren
    Vi låtsas att en cell går sönder i ena batteriet.

    Om vi flyger planflykt så drar servona lite ström säg 0,5A.
    Om vi nu gör upptagnigen så krashar vi.
    Varför?
    Jo servona drar mycket ström när man drar höjd under en fullrepa.
    Nu har jag inte använt mina NiMH på 3 år så de jag har är väl slut. Jag mätte Ri på 5,6Ohm på ena och 10Ohm på andra.
    Vi låtas att de batterier vi har har 1,6Ohm Ri, då skulle de tåla 3A innan spänningen dippar för mycket för mottagaren.
    Det friska batteriet har 4,8V. Det trasiga har 3,6V var för sig. Kopplar vi samman dem utan last så som i din video så ser det ut att fungera, vi har bara lite lägre spänning än 4,8V.

    Men 0,75A används redan för att ladda det trasiga batteriet.
    Nu gör vi upptagningen. Vi behöver 3A till den. Momentant drar vi 3,75A. Kvar blir det för låg spänning för vår mottagare och vi krashar.
    Hade vi inte haft det trasiga batteriet inkopplat hade strömmen räckt till, nu gör den inte det.
    fredrik

  17. #37

    Standard

    Har fått hem modellen nu. Intressant nog så har han som byggde modellen noterat följande under kåpan:
    Tändning: 4,8v nimh 2100 mah
    Mottagare: 4,8v nimh 2100mah

    Samt monterat två ackvarnare, en till varje batteri där båda är inställda på 4,8v. I knappt 6 år (!) har modellen flugit med denna setup.

    Förresten någon som har ett Futaba s9350 till övers? Fattades ett till skeven...

    Diodkopplingen som freddan_6 länkade till gillade jag. Precis en sådan lösning som jag sneglar på.

  18. #38

    Standard

    Hallå igen, nu har jag börjat programmera och jag har en del funderingar. I modellen satt ett enkelt 5-cells nimh för mottagaren samt någon form av specialbrytare med typ integrerade y-kablar (?) där ett höjd och sidoroderservot satt inkopplade. När jag kör alla servon på en gång på marken så ser jag på ackvarnaren att den är nere på rött och "touchar" för ett ögonblick vilket känns oroande.

    Jag är inne på en Powerbox evolution för att få ihop allt som jag vill. Har ni kunniga några fler, motsvarande alternativ? En fråga till, vet ni om powerboxen har någon inbyggd funktion för individuell servoreversering?

    glad påsk!

  19. #39

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Hej,

    Jag tycker ditt förslag i inlägg #3 är en 2-batterikrets som är prisvärd och inte alltför komplicerad.
    Själv har jag bra erfarenhet av JETI MAX BEC 2 som är vidareutvecklad till 2D och 2D Plus EX.
    http://www.jetimodel.com/en/katalog/...tors-Switches/
    Kan köpas från HAB, Lindinger m.fl.

    Lars

  20. #40

    Standard

    Det blev en Powerbox Evolution med dubbla Nimh, räcker bra så länge. Uppgraderar eventuellt till Life eller Lipo senare.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •