Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 44

Ämne: Dubbla accar?

  1. #1

    Standard Dubbla accar?

    Hallå,

    Jag är just i ropet att uppgradera (?) mig från en metanolmodell i ca 90-storlek till en 50cc 3D modell i 2 metersklassen. Jag har inte utövat hobbyn så aktivt de senaste åren men vill ändå påstå att jag har erforderlig koll på spakandet, ca 22 års flygande.

    Prylmarknaden däremot är jag betydligt sämre uppdaterad på. Har noterat, framför allt i USA, att man har en förkärlek för powerboxar och/eller dubbla batterier, helst lipo eller life som mottagaracce.

    Själv lever jag kvar i den gamla skolan med ett enkelt 4,8v nimh och allmänt bra kontroll på laddning och installation. Så hade jag tänkt att försörja min nya (bättre beg) modell också. Är jag ute på extremt hal is eller kan jag förvänta mig samma driftsäkerhet som alla år dessförinnan, dvs 100%?

    modellen har 6 digitalservon väl anpassade för modellen där ett par av dem har en rekommenderad driftspänning på 4,8v, accen är en 4-cells 2500mah. Är det priset på modellen som skrämmer folk till att köra redundanta system, är det så att bensinmodeller vibrerar sönder elektroniken, eller är det bara jag som har blivit frånsprungen i utvecklingen?

  2. #2

    Standard

    Om det är av betydelse är servona följande: 2 eller 3 st JR DS8305, Ett Hitec HS-5955tg och 2 st Futaba S9250. Futabamottagare 617fs.

  3. #3

    Standard

    Är det här vad jag söker för att hålla sinnet lugnt, men ändå hålla det enkelt? Kan absolut tänka mig att köra dubbelt, men det ska vara motiverat.

    http://www.hab.se/powerbox-12-the-po...rt-p-7224.aspx

  4. #4

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Jag tror att det delvis är en fråga om säkerhet/trygghet och kunna styra ner planet i marken om något skulle mankera
    för undvika personskador. 50cc är ju en skaplig rova. Delvis att få konsekventa höga prestanda från servona.

    Som jag förstått det vill man med en Powerbox styra kraften så att inte ett stångande servo påverkar de andra, det normala är ju att alla får dela på strömmen och om något servo drar mycket får de andra mindre. Dessutom skulle i teorin ett servo som brinner äventyra all strömförsörjning för allt inkl mottagare och telemetri.

    En lösning med två ackar kanske är en lightversion av "buss-systemet"?
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  5. #5
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    378
    Jobb
    Webbutveckling, IT
    Klubb
    Eskilstuna flygklubb

    Standard

    Det finns ju många aspekter som styr över om det är värt att använda en PB(Powerbox)
    Jag använder PB i alla de flygplan jag äger/har ägt med en spännvidd på 2m och uppåt
    Alltså flygplan i 50cc klassen och över (Aerobatic flygplan)

    förstå och främst så är det ju som KristofferR säger, om ett servo kopplat till powerbox ger upp så påverkar inte detta powerboxen eller de andra servona, men kör du endast via mottagare så är risken stor att det trasiga servot i sin tur förstör mottagaren, vilket resulterar i en dyr krash. De flesta powerboxar strömförsörjer sig via 2st 2s lipo (7.4v) sk "Dual Batt" och anledningen till att man använder 2 accar är endast för säkerheten! pajar en acce i luften, (en cell ger upp eller liknande) så klarar sig powerboxen på den andra och du slipper krasha planet.

    Sen så underlättar även (enligt mig) powerboxen vid programmering av flygplanet, t.ex för inställning av höjdroder med separata servon, Via powerboxen så kan man reversera varje servo, ställa endpoints etc vilket gör det lätt att programmera servon. Samma gäller när man har flera servon per ving halva, många större flygplan (110cc och uppåt) använder sig av dubbla servon på de flesta roder.

    Servon i den storleksklassen som används i 50cc kärror drar ganska mycket ström (ca 1-3 amp styck beroende på servo)
    att då dra dra 15-20amp totalt genom portarna på mottagaren fungerar inte.

    Så jag kör Powerbox i mina större kärror som en säkerhet.
    En powerbox kostar ca 2000kr (en Emcotec RV mini 6 magic) vilket är ett ganska billigt sätt att säkra sitt flygplan. (imo)

    Detta är mest mina egna tankar kring det hela o jag kan väl säkert ha fel.

    //Nicke

  6. #6
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    För att säkert svara på din fråga ska du mäta strömförbrukningen på marken när du flaxar som vildast med servona. Har du god marginal mot vad ditt batteri klarar av att försörja så ska du ha koll på att servona inte går sönder. Man får VÄLDIGT mycket större marginaler med LiPo som i t.ex. 2200 2S 40C typiskt orkar leverera 44A eller mer (40C borde orka leverera 88A men många övermärker sina batterier).
    Jag har bytt alla mina mottagarackar till LiPo + BEC. Men jag flyger bara upp till 15cc metanol. Tidigare (med NiMH) hade jag en krash efter att ett servo låst sig under flygning. Med bara LiPO + BEC är det frågan om mottagarens strömbanor brunnit av. Därför är ett enkelt powersystem motiverat för större kärror.

    Håll koll på dina servo noggrant eller kör med hängslen också. Och NiMH fungerar om allt annat fungerar, men marginalerna är mindre än med LiPO+BEC eller LiFePo4+HV servo.
    fredrik

  7. #7

    Standard

    Jag känner mig lite osäker på Lipo fortfarande, har dock på experiment testat elkärror och heli och kan konstatera att det finns en hel del potential i dem.

    Finns det powerboxar som man kan koppla upp på t.ex. dubbla Nimh eller Nicd men funktioner liknande de som NickeL beskriver?

  8. #8
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    http://airmedia.se/produkt/nya-powerbox-evolution/

    Bara 5-cell NiMH eller 2-cell LiPo.
    fredrik

  9. #9
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Phastey Visa inlägg
    Jag känner mig lite osäker på Lipo fortfarande, har dock på experiment testat elkärror och heli och kan konstatera att det finns en hel del potential i dem.

    Finns det powerboxar som man kan koppla upp på t.ex. dubbla Nimh eller Nicd men funktioner liknande de som NickeL beskriver?
    Det jag gör idag (som jag givetvis tycker är överlägset) är att köra med Jeti power-ion. De kan laddas som li-po eller som li-ion beroende på slutspänning. De kan laddas ur till 2.5volt per cell. Jag kör dessa genom en BEC som jag ställer in på den spänning jag önskar, ofta 6 volt. Det finurliga är att jag nu använder telemetri med larm på 5.9 volt.

    När mina celler inte längre orkar hålla 6volt och BEC sjunker under 5.9volt så får jag ett larm i sändaren. Jag landar direkt och har ca 300mAh eller 10% på mig att ta mig hem, vilket är gott och väl.

    En li-po ska ju inte under 3volt obelastad, så med en sådan så kan man inte använda min metod. Nimh och Nicd är opålitliga och har ingen fast spänning på samma sätt. De kan visa massa fina volt men dö på fläcken.

    Power ion har bättre energitäthet än li-po, de har egenskaper som li-ion beträffande säkerhet och balansering(krävs ej)

    1st Jeti Power-ion, 1st Jeti BEC samt valfri telemetri. Jag råkar köra Jeti där med
    Superhero

  10. #10

    Standard

    Telemetri känns överflödigt, samtidigt inser jag ju att ju mer övervakning man ska ha så är telemtrin helt klart motiverad. Jag saknar dessutom stöd för telemetri i min sändare. Jag är egentligen mer på jakt efter ett "passivt" system som ger mig en högre säkerhet än standard. Jag har aldrig råkat ut för en död cell/ack i en modell, och att två av varandra oberoende skulle dö finner jag som så osannolikt att jag är beredd att ta den lilla risk som ändå skulle föreligga.

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    http://airmedia.se/produkt/nya-powerbox-evolution/

    Bara 5-cell NiMH eller 2-cell LiPo.
    Bra tips, tack för det!

  12. #12
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Phastey Visa inlägg
    Telemetri känns överflödigt, samtidigt inser jag ju att ju mer övervakning man ska ha så är telemtrin helt klart motiverad. Jag saknar dessutom stöd för telemetri i min sändare. Jag är egentligen mer på jakt efter ett "passivt" system som ger mig en högre säkerhet än standard. Jag har aldrig råkat ut för en död cell/ack i en modell, och att två av varandra oberoende skulle dö finner jag som så osannolikt att jag är beredd att ta den lilla risk som ändå skulle föreligga.
    Väljer man med en god motivering så är det utmärkt oavsett vilken väg man går Väljer man där emot iPhone för det är iPhone och ingen skall undra varför man valt iPhone för det är en iPhone så är det inte mitt sätt hihi
    Superhero

  13. #13

    Standard

    Är det fler som har tips på allt ifrån enkla BEC för t.ex. 6-cells > 4,8v till Powerboxar upp till ca 2kkr är jag tacksam. Jag är inte ute efter "det bästa" utan efter valuta. Inte för att jag är snål, utan mest för att jag vill veta och begripa exakt vad jag köper.

    Ett riktmärke är att modellen kostade mig ca 3500 kr med motor och servon. Att lägga ytterligare 3000 på en powerbox känns därför lite skevt...

  14. #14
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...le_models.html är nog det billigaste du kan komma undan med utom hemmalödning med två högeffekts shottkydioder, men den är tyvärr inte i lager. Det betyder att om du beställer idag, kommer det troligen inom någon eller några månader. Det kan kännas drygt bortåt
    september....

    Eller denna som faktiskt är i lager
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...er_System.html
    fredrik

  15. #15
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    378
    Jobb
    Webbutveckling, IT
    Klubb
    Eskilstuna flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...le_models.html är nog det billigaste du kan komma undan med utom hemmalödning med två högeffekts shottkydioder, men den är tyvärr inte i lager. Det betyder att om du beställer idag, kommer det troligen inom någon eller några månader. Det kan kännas drygt bortåt
    september....

    Eller denna som faktiskt är i lager
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...er_System.html
    Passa dig för hur mycket A dessa klarar att leverera konstant! med så pass stora servon som du ändå kommer att använd, och minst 6st som du skrev att du kommer använda så skulle inte jag känna mig trygg med en BEC på 8A MAX load, snarare åtminstånde 10-15A constant med 15-25 Burst, eller nått sånt.

    Men som freddan skrev i ett tidigare inlägg, mät upp max strömförbrukning så du vet vad som behövs.

    //Nicke

  16. #16

    Standard

    Mina Futaba och JR servon är rekommenderade för "4,8v Only"...hur mäter jag utan att skala av kablarna?

    Vad händer med min stackars nimh vid ett högt Strömuttag?

  17. #17

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    329
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Jag kör med denna tillsammans med två y-kablar för att fördela strömmarna(matar via dem)
    http://www.autopartner.se/elektronik...albat-5972-mpx
    och tycker lipo känns tryggt som passivt system.

  18. #18

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av flygrc Visa inlägg
    Jag kör med denna tillsammans med två y-kablar för att fördela strömmarna(matar via dem)
    http://www.autopartner.se/elektronik...albat-5972-mpx
    och tycker lipo känns tryggt som passivt system.
    Om jag kontrar med denna och sockrar budet med dubbla 5-cell nimh - är jag hemma då? http://www.autopartner.se/elektronik...albat-5559-mpx

  19. #19
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Phastey Visa inlägg
    Om jag kontrar med denna och sockrar budet med dubbla 5-cell nimh - är jag hemma då? http://www.autopartner.se/elektronik...albat-5559-mpx
    den har bara detta förbeåll så det ska nog gå bra
    The switching off process of DPSI works with a hall effect sensor. Hall effect sensors can be influenced by magnet fields. It is possible that the DPSI switches off when exposed to a very strong magent field (i.g. electric drive). Current-carrying cables generate a magnet field. So please run all cables which are carrying a high current (>100A) with a distance of at least 3cm (1.18in) from the DPSI.
    fredrik

  20. #20
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Phastey Visa inlägg
    Mina Futaba och JR servon är rekommenderade för "4,8v Only"...hur mäter jag utan att skala av kablarna?

    Vad händer med min stackars nimh vid ett högt Strömuttag?
    1) Varmt (om det utsätts för värme under lång tid så förlorar det laddning och livslängd)
    2) Låg spänning ut. Kanske risk att mottagaren inte orkar med längre eller att servona blir långsamma eller stoppar helt.
    fredrik

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •