Reklam

 
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 58 av 58

Ämne: haveri av fartreglage/esc?

  1. #41

    Standard

    Känner mig lite dum nu. Borde ha stenkoll på detta men faktum är att jag förlitat mig helt på Naza och quadens inbyggda power dist. (där minus/jord ingår).
    När jag lagt till komponenter som tex gimbal och fpv har jag utan eftertanke kopplat på dom för att uppnå funktion.

    Jag använder samma batteri. Till FC och motorer får de ström via xt60 kontakt och fpv samt gimbal matas via balansuttaget.

    Egentligen är allt väldigt bra jordat ur den synpunkten då allt går till samma minus utan nämnvärda omvägar.
    Inser att foliet runt kameran behöver jordas också men det måste ju fungera att bara ta till närmsta minus?

    Vet att det är en del som har separata batterier för fc och fpv. Kanske är något att överväga? Vill gärna slippa den extra vikten. Hur stort batteri kan man tänka sig att dessa drar?

  2. #42
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Har du inte testat att köra de på separata batterier?!
    Då tycker jag du skall gör det, eftersom vTX knappt drar ström kan du använda dig av i stort sätt vilket 3-cells batteri som helst. Kolla om det först hjälper med separata batterier innan du går vidare.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  3. #43

    Standard

    Har några saker att testa nu.
    -Jorda skärmen på kameran
    -Tvinna kablarna till kameran
    -Testa externt batteri för FPV och Gimbal

    Tack så galet mycket för alla kommentarer!

  4. #44

    Standard

    Jo det där var så fult att barn börjar gråta när dom ser det Så har jag fattat det rätt att din GPS störs ut när kameran är på - men att du får satelliter om du bara kopplar ur sladden till den?

    Det ser ut att vara en äldre kamera utan möjlighet att ställa in med osd - det kan vara värt att byta ut mot en HS177 eller vad dom nu heter - kör en sån på en 370mm hexa med vector dator o GPS på där kameran är ca 10cm från GPS och det fungerar jag kör även på samma batteri och min 5.8 600mw sändare sitter väldigt nära GPS.

    Annars kan du testa att jorda din foliehatt o se om det gör någon skillnad - funkar det så kan montera folien på insidan av kameraskalet men se upp för kortslutningar. Jag har en alu folie tejp som skulle kanske passa till det där o skickar dig en bit om du vill ha.

  5. #45

    Standard

    Skilda batterier och helt åtskilda "kretsar" utan galvanisk kontakt är nog bäst. Stör det då, då har du nåt att börja arbeta på. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #46

    Standard

    Har lite smånya saker att förtälja.
    Jag har provat de mesta ovan utan resultat. Jag provade att jorda foliet och tvinnat kabel men det hjälpte inte alls.

    Tog en ganska ordentlig testtur också som tyvärr slutade i en mindre allvarlig krasch. bortser man från att jag inte körde med GPS läge så funkade allt väldigt bra tills jag skulle landa. helt plötsligt förlorade quaden lyftkraft men den va bara någon meter ovan mark (gräsmatta) så det hände inte så mycket. Har i dagsläget ingen förklaring på detta men hoppas det inte händer när den är lite mer otillgänglig.

    när jag får tid ska jag testa separera till två batterier och även byta antennen på GPS till den fetare varianten (4mm).

  7. #47

    Standard

    Här kommer lite återkoppling för ämnet.
    Det är en del saker som börjar sätta sig. Quaden flyger ganska bra nu och käns generellt stabil. Fortfarande är det lite problem med att den är nervös. Har rattat en del med alla värden utan att jag känt någon direkt skillnad vilket förbryllar mig.
    Har jobbat lite med kameraupphängningen och konfigurationen av gimbalen och det verkar bli ganska stabilt ändå, men man ser att nerfärden är svår att hantera och det blir ryckigt. Kontentan är att det verkar ordna sig mer och mer vilket känns bra


  8. #48
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av streber76 Visa inlägg
    Jo det där var så fult att barn börjar gråta när dom ser det Så har jag fattat det rätt att din GPS störs ut när kameran är på - men att du får satelliter om du bara kopplar ur sladden till den?

    Det ser ut att vara en äldre kamera utan möjlighet att ställa in med osd - det kan vara värt att byta ut mot en HS177 eller vad dom nu heter - kör en sån på en 370mm hexa med vector dator o GPS på där kameran är ca 10cm från GPS och det fungerar jag kör även på samma batteri och min 5.8 600mw sändare sitter väldigt nära GPS.

    Annars kan du testa att jorda din foliehatt o se om det gör någon skillnad - funkar det så kan montera folien på insidan av kameraskalet men se upp för kortslutningar. Jag har en alu folie tejp som skulle kanske passa till det där o skickar dig en bit om du vill ha.
    "Annars kan du prova att jorda din foliehatt och se om det fungerar bättre"
    Årets bästa citat!

    Kapar tråden då du skrev hs117-kameran - jag har den och tror WDR är av, hur kommer jag in i den kamerans meny för dess inställningar? Just nu är det enorm skillnad mot och från solen och det är ej rätt, min sony600tvline har inte det problemet.

    Jag har en sån krets med 5 knappar för inställning av sony-kameran mem vet ej hur jag skall koppla?
    Antar att menyn från kameran dyker upp/måste vara i fpvlänken?

    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  9. #49

    Standard

    Detta är en hs1177 kamera http://www.surveilzone.com/DC5V-plas...m-lens-for-fpv - den har en sladd som medföljer som har en lite joystick på o den kopplar man bara in i kamerans enda port o sen driver man den på valfritt sätt.

    Kamerorna med ett litet kretskort med 5 knappar på brukar kopplas in i en annan port på kameran o då kan den sitta kvar mot VTX.

    Finns en massa info med rekommenderade inställningar - det går att få dom mycket bra men tricket är att slå på WDR på max, öka skärpan o byta till manuell exponering o justera färgerna efter tycke.


    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    "Annars kan du prova att jorda din foliehatt och se om det fungerar bättre"
    Årets bästa citat!

    Kapar tråden då du skrev hs117-kameran - jag har den och tror WDR är av, hur kommer jag in i den kamerans meny för dess inställningar? Just nu är det enorm skillnad mot och från solen och det är ej rätt, min sony600tvline har inte det problemet.

    Jag har en sån krets med 5 knappar för inställning av sony-kameran mem vet ej hur jag skall koppla?
    Antar att menyn från kameran dyker upp/måste vara i fpvlänken?

    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  10. #50
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av PSJ Visa inlägg
    Här kommer lite återkoppling för ämnet.
    Det är en del saker som börjar sätta sig. Quaden flyger ganska bra nu och käns generellt stabil. Fortfarande är det lite problem med att den är nervös. Har rattat en del med alla värden utan att jag känt någon direkt skillnad vilket förbryllar mig.
    Har jobbat lite med kameraupphängningen och konfigurationen av gimbalen och det verkar bli ganska stabilt ändå, men man ser att nerfärden är svår att hantera och det blir ryckigt. Kontentan är att det verkar ordna sig mer och mer vilket känns bra

    Problem som är irriterande men flygbara och att man dessutom får mer och mer kläm på vad problemet är har en god förmåga att lära sig sin kopter, det du skriver, jag antar att du kör ett Nazakort och du använder gimbal(var det en p3a du körde??)? Videon du postade antar jag var rätt vindfri? Om gimbalen har svårt att parera oscillationerna vid descent så spekulerar jag i att du har rätt kraftiga oscillationer eller vobbel i din farkost, detta är ej bra alls då flygkortet får jobba övertid och antenner vibrerar och allt egentligen blir påverkat kraftigt.
    (Utifrån att du kör naza med en p3) du kan koppla en smartphone och ändra dina Gains i luften, du kan säkert sätta dem på gimbalslidern för detta ändamål, du kan börja med P-Gain och ställa det när du flyger, gör ex aggressiva manövrar i ett plan och se om du får Vobblingar när du avslutat manövern, gör punchout med gimbal avstängd eller vanlig inspelningskamera hårdmonterad mot ramen för att se om skeppet oscillerar vid full trottel! Isåfall behöver du sänka P-Gain garanterat.
    Eller om du har TPA, att pidsen börjar skalas ned ex 15% från ex 1500signalvärde till hel fulltrottel, detta är inte optimalt dock och vi har så sofistikerad hårdvara att detta bör ses som en nödlösning.

    Jag ska för sakens skull bara fråga om du har balanserat dina proppar ordentligt, din setup kan vara helt perfekt mekaniskt och softwaremässigt men har du ej balanserat propparna noga så kommer setupen att bete sig feltunad och vobbla eller oscillera!
    Kolla TP på propparna igen, se efter i naven också efter stressmärken så du ej flyger runt med halvtaskiga propp:ar

    Hoppas svaren var relevanta för dig, fin video, märkte inte av prpblemet så mycket, men ser vad du menar, var säkert också för jag sökte efter fel men det är svårt att se ibland genom gimbal,

    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  11. #51

    Standard

    Jag kör inte en p3, det är en f450 med Naza-v2. så man kan säga att det är en p2, typ. Tyvärr jag jag inte blåtandsmodulen, men funderar på om man ska köpa den för att kunna ändra värden i realtid. Hittills har jag använt en av rattarna på sändaren för att justera olika värden i realtid.

    Gimbalen är en kinavariant med en simpleBGC kontrollkort på.

    Kan tänka mig att p-gain behöver dras ner men tycker jag har rattat massa med dessa siffror utan att märka skillnad, vilket som sagt förbryllar mig.
    men jag ska försöka än mer. Tänkte ge mig ut till samma ställe ikväll och köra lite. så får vi se om jag får annat resultat efter vissa justeringar i P.

    Propparna är balanserade men fick faktiskt en fellandning igår och två proppar fick passera sig till sopkorgen haha (man måste tydligen va lite mer distinkt när man landar på väldigt grovt grus/kross).
    Måste föresten lägga en beställning på nya proppar.
    Jag har kört på APC MR-proppar, någon som har tankar kring dessa? Fått för mig att de är prisvärda och bra.

  12. #52
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av PSJ Visa inlägg
    Jag kör inte en p3, det är en f450 med Naza-v2. så man kan säga att det är en p2, typ. Tyvärr jag jag inte blåtandsmodulen, men funderar på om man ska köpa den för att kunna ändra värden i realtid. Hittills har jag använt en av rattarna på sändaren för att justera olika värden i realtid.

    Gimbalen är en kinavariant med en simpleBGC kontrollkort på.

    Kan tänka mig att p-gain behöver dras ner men tycker jag har rattat massa med dessa siffror utan att märka skillnad, vilket som sagt förbryllar mig.
    men jag ska försöka än mer. Tänkte ge mig ut till samma ställe ikväll och köra lite. så får vi se om jag får annat resultat efter vissa justeringar i P.

    Propparna är balanserade men fick faktiskt en fellandning igår och två proppar fick passera sig till sopkorgen haha (man måste tydligen va lite mer distinkt när man landar på väldigt grovt grus/kross).
    Måste föresten lägga en beställning på nya proppar.
    Jag har kört på APC MR-proppar, någon som har tankar kring dessa? Fått för mig att de är prisvärda och bra.
    Jag köper hellre svindyra jättebra proppar när priset representerar kvaliteten, kan rekomendera DAL-PROPPAR! Treblads kanske? Lär vara perfekt för din setup!
    Köp blåtanden om den ej är för dyr, när du ändrar gains, detmstår INH samt x1 och x2, se till attm du ändrar x1!

    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  13. #53

    Standard

    Intressant med DAL-Proppar men det verkar inte ha proppar stora nog för en 450 quad. Ganska vanligt att det är så.

  14. #54

    Standard

    Skulle kunna tänka mig att sätta på armförlängare och sätta på typ 12" proppar (10or idag) men det skulle innebära helt ny setup i form av nya motorer, esc, och kanske måste växla upp till 4s också.

  15. #55

    Standard

    Här kommer lite mer materiel som tagits.
    Det blir bättre och bättre men är lite ryckigt fortfarande. Däremot väldigt stor skillnad från hur det va vid trådstarten


  16. #56
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av PSJ Visa inlägg
    Här kommer lite mer materiel som tagits.
    Det blir bättre och bättre men är lite ryckigt fortfarande. Däremot väldigt stor skillnad från hur det va vid trådstarten

    Den där videon var tyvärr rätt intetsägande, med musik i bakgrunden är det omöjligt att höra propparna vilket jag tycker är mycket viktigt vid tuning-trubbel, men en sak märkte jag och det var att det inte riktigt ser ut som att det är filmat genom gimbal vilket det faktiskt var?

    Har inte tune:at en Naza-FC själv, dock varit med en vän genom hans tuning och det är rätt långt från att stämma in en racequad som man kan kasta omkring för att provocera proppwash-oscillationer, flippstudsar och annat man vill bli av med.
    Min vän hade ett tag enorma problem med flyaways och gpskrascher i marken, visade sig att magnetometern slutat fungera ordentligt trots dji-dansen gick utan problem.

    Vad står dina gains på just nu?

    Eftersom den alltid är i autolevel bör det vara mycket lätt att få en bra tune, kan det vara nåt annat fel än pidsettings? Är proppar balanserade? är motorerna obalanserade av nån anledning kanske?

    Lycka till mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  17. #57

    Standard

    Ja, alltså meningen med filmen vid redigeringstillfället va inte att avslöja tokigheter, mer att dölja tokigheter och använda materialet på ett vettigt sätt.
    håller även på å försöker lära mig liite ommredigering som ska bli lite roligare att titta på och inte bara 10 min långt klipp direkt ur kameran.

    Jag har tweekat en hel del men vet inte exakta värden på quaden nu då jag inte har datormöjlighet på landet. Men den åkte lite snopet i backen för ett tag sedan och då valde jag att montera gps-antennen direkt på chassit. Nu upplever jag en aning sämre nogranhet i gpsen samt att den osilerar en aning. Varför monteras dom på en pinne egentligen?

  18. #58
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av PSJ Visa inlägg
    Ja, alltså meningen med filmen vid redigeringstillfället va inte att avslöja tokigheter, mer att dölja tokigheter och använda materialet på ett vettigt sätt.
    håller även på å försöker lära mig liite ommredigering som ska bli lite roligare att titta på och inte bara 10 min långt klipp direkt ur kameran.

    Jag har tweekat en hel del men vet inte exakta värden på quaden nu då jag inte har datormöjlighet på landet. Men den åkte lite snopet i backen för ett tag sedan och då valde jag att montera gps-antennen direkt på chassit. Nu upplever jag en aning sämre nogranhet i gpsen samt att den osilerar en aning. Varför monteras dom på en pinne egentligen?
    Hej tråkigt att du ej kommer åt inställningarna, det går ej att göra det via videolänken eller DJIappen?
    Det är kul att redigera, tråkigt att det ska ta så lång tid att göra allting som man vill ha det, man kan sitta timtal och omredigera...och sen får man 11visningar,.

    Som sagt, verkligen inte expert på Naza men har en del erfarenhet framförallt av trubbel på naza..
    Var satt Gpsen monterad innan "direkt på chassit"?

    Nån får gärna rätta mig, jag tror att magnetometern sitter i gpsen också på Naza, kan det vara därför de vill ha den långt upp från motorer och magnetfält? Eller att de ska gå sönder vid krasch kan ju vara en annan anledning om man är lagd så...
    GPSen och magneton lär vara de viktigaste parametrarna för en DJI, jag tycker nästan att du inte skall flyga den förrän du hittat felet, för nåt fel verkar det ju vara?


    En Dji kan ju verkligen flyga iväg för dig och totalkrossas, mitt råd är att vänta även om det är surt, och försöka lösa detta problem hemma men då fästa koptern i nåt på marken, ifall den får spader och försöker fly så kommer den ingenstans iaf.
    Oron att trassla in repet i propparna är ej så stort problem man kan tro, proppwashen håller repet borta och ur vägen.

    Min vän som jag skrev om hade problem liknande dina, som sagt var det magnetometern som var paj vilket resulterade i haveri flertal gånger (8-12kg octokopter i 90kmh diagonalt ned i backen, var tvungen att dra som bigfoot för att få upp den ur leran, den hade gått ned mer än halva under leran,en man hade dött, omedelbart,.)
    Hoppas det löser sig för dig, den stora nackdelen med Dji är att när det kraschas så går grejerna sönder, och djikomponenter är bland det dyraste som finns i modellvärlden, därför tycker jag dji inte passar så bra för oss som inte har/eller vill göra av mängder av pengar på hobbyn.

    Lycka till, jag hoppas att det löser sig lätt och billigt!

    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •