Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Hjälp sökes för att felsöka EMAX 40A ESC

  1. #1

    Standard Hjälp sökes för att felsöka EMAX 40A ESC

    Hej!

    Första gången som jag skriver här på forumet, även om jag har läst en del innan. Detta är min första quad.

    Jag köpte en begagnad quad med följande setup:
    FC: APM 2.6 +extern GPS/kompass
    ESC: EMAX 40A Simon series
    Motor: EMAX MT3110 480Kv
    Prop: 13" CF
    Frame: HK predator 650
    Tx: Flysky/Turnigy 9x
    Rx: Flysky/Turnigy 8ch
    Batteri: 4s 4000mah 25C
    Power module: 3DR-module (kanske en klon)

    Hade tänkt byta Rx/Tx till Frsky då nuvarande setup saknar failsafe, men först till mitt problem:

    När jag fick allting på posten gjorde jag alla standardkalibreringar av FC och kompass enligt initial setup i missionplanner. Jag kalibrerade ESC manuellt genom att koppla dem till Rx. Allt fungerade och jag kunde lyfta för en kort provtur. Resultat: Jag var tvungen att ge ca 2-4° roll för att den skulle lyfta rakt. Landar hyfsat mjukt på gräset och kopplar från batteriet.

    2 dagar senare, efter att jag hade kalibrerat om gyro/accelerometrarna och skulle provflyga igen kopplar jag in batteriet. FC startar och blinkar som den ska men ingen av motorerna piper till. Börjar felsöka och inser att det är en lödning som gått upp (tur tänker jag och löder ihop den igen). Fortfarande inget liv. Hittar ännu en lödning som gått av. Vid denna tidpunkt litar jag inte på att förra ägaren kunde löda och bestämmer mig för att plocka isär och bygga om hela elen, vilket var tur då delar heat shrink på V+ squid hade börjat skavas upp mot kolfibern.

    Så här är vi nu. Quaden ligger i delar och jag kan testa alla motorer och ESC separat. Motorerna piper som förväntat och varvar upp när jag kopplar dem till en "known good" ESC, men inte när jag kopplar dem till mina EMAX 40A esc. Jag tycker att det känns märkligt att alla 4 skulle gått sönder på samma gång.

    Jag har tillgång till följande testutrustning: Multimeter, reglerbart spänningsaggregat och ett gammalt katodstråleoscilloskop.

    Hur går jag vidare?

  2. #2

    Standard

    Har du kört med fartreglagen kopplade direkt till mottagaren?

    Är 5v kabeln inkopplad när du gör den testen? Det bör den bara vara på en av dina ESC när du kopplar till APM, eller inte på någon av dem beroende på hur du strömförsörjer flight controllern.

    Jörgen

  3. #3

    Standard

    Hej Jörgen och tack för svar!

    Ja, Jag har testat att koppla ESC direkt till Rx. Inget pip då heller oavsett om throttle trim är satt lågt eller högt.

    Då APM får sin ström från power module är ingen av v+ från EMAX bec inkopplade. När jag testar esc direkt kopplade till Rx matar jag Rx med ström från en extern källa. I detta fall från en annan bec. Med andra ord Rx har ström.

    Detta är min testuppställning:
    Kod:
    ______       _____
    |     |--C--|     |
    | EMAX|--B--|MOTOR|
    |_____|--A--|_____|
    |  |  |
    S  G V+   ___
    |  |  |--|BAT|
    |  |-----|___|
    |  |   __        ___        ___
    |  |--|RX|--5v--|BEC|--V+--|BAT|
    |-----|__|--G---|___|--G---|___|

  4. #4

    Standard

    Hej,

    Jag gjorde en snabb sökning och det verkar som om EMAX simon series reglagen kan vara lite tjuriga. Läs kommentarerna till den här videon. https://www.youtube.com/watch?v=Ap8qlmRjzYc

    Om du inte har ström till din RX innan du bootar reglagen så kan du få samma problem vid provkörning.

    Jörgen

  5. #5

    Standard

    Hej,

    Tack för hjälpen! Jag hittade också liknande info och ska vara noga med att ge Rx ström först, även om jag tycker mig redan ha provat det så ska jag prova igen. Hur som så ska jag nog köpa nya esc till detta projekt och använda EMAX simon series till något annat/sälja dem då jag inte litar på dem att hålla min quad i luften...

    Har ni några tips på bra esc att ersätta med? Jag tänker att 40A är i överkant och funderar istället på några 20-25A alternativt dessa hobbywing 40A som drop in replacement: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=73090.

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
    Om du inte har ström till din RX innan du bootar reglagen så kan du få samma problem vid provkörning.
    Provade lite noggrannare och mycket riktigt, nu startar allt som det ska. Nu är frågan bara: hur bygger jag quaden så att det blir pålitligt? Känns ju lite onödigt med ett extra Rx-batteri.

  7. #7

    Standard

    Du kanske bara kan ha kabeln där o sen kopplar in ett litet batteri med bec på. Sen när det stora är igång drar du ut det lilla?

    Sent from my SM-G920F using Tapatalk

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •