Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 58

Ämne: haveri av fartreglage/esc?

  1. #1

    Question haveri av fartreglage/esc?

    Hej.
    Har under en längre tid småbyggt på en 450 quad. ett problem som alltid följt mig är att den rycker under körning. Den är inte instabil eller så bara orolig och helt oduglig att filma med haha.

    Nu har jag precis individuellt kalibrerat alla esc och här nedan kommer resultatet.

    https://youtu.be/OOaio_nBdiM

    Man kan även höra ett vinande ganska högfrekvent ljud som jag tolkar som missljud.

    Motorer: Sunnysky 2216 1100kv, samtliga med nya kullager.
    Esc: Mystery "M-30" 30A Simon K

    Så, vad tror ni som kan något? Har ingen lust att köpa nya esc för 600kr utan någon förbättring.

  2. #2

    Standard

    Vad kör du för FC?
    Det kan vara obalans i någon propeller eller motor som stör FC.
    /Jonas

  3. #3

    Standard

    Det är en naza m v2 som är monterad med dubbelhäftande tejp i bottenplattan, mitten.

    Propparna är balanserade och motorerna är typ balanserade med hjälp av lite eltejp.

    Hur går man till väga för att lokalisera problemet, förslag?

  4. #4

    Standard

    Ta bort och balansera propellrarna som steg ett.
    Hjälper inte det kan du köra maskinen utan propellrar och lyssna om du hör några onormala varvtals förändringar.
    Jag har inte koll på om DJIs mjukvara har funktioner för att spåra vibrationer genom att du kan se "live data" från sensorerna....

    /Jonas

  5. #5

    Standard

    propparna är som sagt balanserade med en "vagga" eller vad de kan kallas haha. har provat lite att köra utan proppar som du säger men kan inte urskilja mer problem än i videon.
    Det är lite av den anledningen jag tänker att det är esc som är "billigt skit". samtidigt kan ju nazan vara dålig och ge ut dålig signal, vilket skulle kunna bero på vibrationer? Men nazan sitter med 0,5mm tjock dubbelhäftande så den borde reducera en del vibrationer.
    Jag har en kompis som byggt en snarlik maskin. det som skiljer våra åt är framför allt att han kör på afto-esc och jag mystery. Annars samma motorer, proppar (hans obalanserade), flightcontroller och ram. Hans quad är stabil som en stan på marken.

    Ska testa lite mer utan proppar och lyssna.

    Tack för svar Jonas!

  6. #6

    Standard

    Hur mycket dubbelhäftande tejp sitter FCn fast med? Tänkte i fall det bara är tex ett enda lager vanlig dubbelhäftande tejp, vilket är för lite.

    Verkar inte vara propparna. Hur är det med uppdateringsfrekvenser? Naza kräver väl 400Hz ESCar.

    Utan proppar så blir det ingen belastning och då börjar kanske motorerna knacka.

    Du har videolänkens sändarantenn väldigt nära gps/kompassen. Skulle flytta nån av dem.
    Kompasskalibrera efter du flyttat om.

    Den justerar åt olika håll lite nu och då.
    Och den "stiger" lite nu och då, jämnt.
    Så det är ju nog FCn som orsakar dessa ryck, pga nåt.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #7

    Standard

    Använder ett lager vanlig dubbelhäftande. Ska prova att lägga dubbelt, alla förbättringar är ju bra.

    Naza vill ha 400Hz och när jag letar vad Mystery har är det sjukt svårt att hitta info men på någon säljsida står det 400Hz i rubriken men det käns inte som tillförlitlig info. Däremot måste jag nog ta det för givet ändå, vet inte vad som händer om man inte använder "rätt".

    Ska flytta gps-antennen.

    Igår testade jag att (inne) starta quaden och låta den stå på tomgång i manuellt läge för att lyssna efter varvtalsvariationer. Då hände något väldigt underligt! Efter någon minut av stabilt surrande fick den för sig att parera och tack vare det flög den in i en vägg. Alltså en ganska kraftig manlver då jag aldrig lät den lyfta från golvet.

    Skulle vara trist om det e knas med fc! Den är ju dyr haha.

    ps. Sorry för dåligt svenska, skriver på mobilen

  8. #8

    Standard

    Okej, nu har jag fixat och trixat lite. en del tid har lagts på att att lokalisera felet utan någon lycka.

    Först och främst har jag monterat ner FC och monterat den med mer tejp som gör att vibrationerna till denna minimeras. Ser inte detta som ett problem längre.

    Vibrationerna från quaden utan propellrar är obetydende, men vist finns det vissa vibrationer.

    Jag har ändrat placering av antennerna.

    En del kalibrering på datorn har utförts och en irriterande sak kom upp som kanske kan vara en ledtråd?
    När jag skulle kalibrera IMU fick jag följande meddelande:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_5153.jpg 
Visningar:	84 
Storlek:	113,4 KB 
Id:	57747

    Då börjar jag tänka i banorna att FC på något sätt är skadat på så vis att den utvecklar för mycket värme. kanske finns någon kylfläns eller liknande dolt under skalet som inte sitter som sig bör.

    Jag tog en testflygning på gården också och inget är bättre, snarare sämre.
    När jag skulle filma stod den ganska stabilt i Alt-mode men som ni kan se i filmen fick den för sig att åka iväg helt plötsligt (därav kort film haha).

    https://youtu.be/VkTTlIZFxOo

  9. #9

    Standard

    Gällande det med 400Hz. Jag hade icke-400Hz-ESCar en gång till en Naza-M Lite och när jag gasade då så hände ingenting och sen mitt i allt, före halvspak, hoppade motorerna upp i ca 70% gas. På full throttle var det full throttle.

    Felet du fick i Assistant, det har jag med fått nån gång. Dra ur allt, stäng av allt, låt stå, försök igen.
    Har inget med temp att göra för jag fick detta med en gång. Finns nån bättre förklarning, men det är vad jag minns.

    Varför filmar du med stående bild? :-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10

    Standard

    Ah, men då lär det inte vara något problem med fel frekvens.

    okok, lustigt att den kan bli för varm för att kalibreras. känns snarare som att den borde vara varm (arbetstemperatur) när man kalibrerar, underligt.

    Kör ju med telefonen, inga stativ här inte haha. har ju stora riggen också så det blir fint men dom här två tillfällena har jag inte ens bemödat mig att lägga telefonen, bättring nästa gång

    Såg att man kunde köpa en ny FC på ebay för 400kr. lite sugen på det.

  11. #11

    Standard

    Här kommer en liten uppdatering.
    jag testade att byta rc med minnkompis som vi vet fungerar prima.
    det. Gav insikten att felet ligger någon annan stans och då är det egentligen bara esc kvar. Har ny beställt en uppsättning afto 30A och hoppas på att allt kommer flyta på sommjag vill efter det.

    under testerna har jag märkt att nazan har problem att hitta sateliter ibland. Senast fick den ingen mottagning alls (tre röda blinkningar) och då fick den väldigt mycket tid på sig. Detta har hänt tidigare och det e trist och surt. Någon som har tips på hur man kommer runt det problemet?

  12. #12

    Standard

    En GPS som inte hittar satelliter, eller tar väldigt länge: Om den är gammal/vart med några år så kan det lilla laddningsbara batteriet i GPSen vara slut och behöver bytas. Första gång efter uppstart när det är bytt kan ta ett tag (laddar ner nån kalender för att få ordning på satelliterna). Bara en orsak det kan vara. Ibland räcker det att koppla ur och i acken.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  13. #13

    Standard

    Aha, viste inte att den hade ett litet batteri där.
    Såg att det är flera som råkat ut för trasiga antenner efter krascher. lösningen är då att byta själva keramiska antennen och då byter dom tydligen samtidigt upp sig till 4mm tjocka antenner istället för 2mm som är standard. så nu har jag beställt en sådan (dom va ju väldigt billiga så skadar inte) så får vi se hur det fungerar.
    ska öppna gps-modulen och titta om jag kan hitta något vettigt. tack för tipset!

  14. #14

    Standard

    Aha, det kan jag själv ha nytta av, har en GPS som lyser och kontaktar osv men hittar aldrig satelliter. Den har varit med om en krasch, men är helt felfri. Kanske den stora lunsen som glappat/lossnat. Du får berätta hur det gick.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  15. #15

    Standard

    Här kommer en länk till två olika men väldigt lika antenner
    http://www.ebay.com/itm/PA025AQ0001-...0AAOSwqu9VS2tP

    http://www.ebay.com/itm/GPS-High-Gai...cAAOSwLVZVp18v

    http://www.ebay.com/itm/281839038635...%3AMEBIDX%3AIT

    Jag beställde den senaste men inser att jag måste modda skalet lite. i den mittersta länken får man med en liten ring men betalar inte 250kr extra för den.

  16. #16
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Hej! Jag tänkte att mina erfarenheter kanske kan hjälpa, har sett lite av mjukvaran för Nazakortet, dock ej pid - tunat en naza FC men hjälpt till och framförallt sett det gå riktigt åt skogen med en mycket dyr krater som följd, tror det billigaste på den octan är 24A-accen..som höll.

    Fcn gillsr inte vibrationer men den behöver dem för att kunna kompensera, det finns ett filtervärde man kan sätta så är fcn "för" stabil så drar man ned det värdet och tvärtom, men man bör testa fysiska lösningar framför gyronoisefilter.

    Det första jsg tänkte på (gjort samma misstag) är att i video1 så hovrar du så nära marken att du får en kraftig turbulens från proppwashen som träffar marken och skapar för multirotorn en instabil luftbubbla som kallas för groundeffect på eng, ev markeffekt på SV, där jobbar din Pid-loop frenetiskt för att försöka kompensera och det är inte optimalt att börja tunandet på den höjden.

    Det är bra att sjunka genom turbulens för att bekräfta bra pid-tuning, då skall den ej wobbla eller oscillera när den i FFF sjunker m pitch-upp-attityd och låg trottel så den faller genom sin egen turbulens.
    En opålitlig GPS är livsfarlig för dig och andra, ta bort den omedelbart och tuna om din kopter bättre och försök igen (och byt batteri i gpsen och se att allt är helt)

    För mig ser det ut som värdet P i roll och ev pitch är för hög i dina stabiliserande lägen med eller utan gps, kan du disconnecta gpsen och köra bara med horizonmode och rate - se om du kan lösa problemet där samt sätta vettig gain på dina gyron.
    En omkalibrering av gyrona kan du ev behöva om koptern driver åt samma håll jämt när gpsen slår av/krånglar.

    I den första videon, var du i gpslock m loitermode? Eller var du i vad ni djifolk kallar horizonmode (endast autoleveling, inget "positionslås s a s varken i höjd eller plats)?

    Har du ett flightmode vi alla kallsr "rate" - tror Naza kallar det "manual" (OBS DUBBELKOLLA DETTA) och isåfall undrsr jag hur koptern beter sig i det .

    Missljudet du beskriver i din post är precis det du lyssnar efter när du ställer "Integral" dvs "I" -värdet i PID-algoritmen gissar att efter kalibrerade gyron så behåver du sänka P faktorn (eller gain om naza kallar det det) en aning, när du är nöjd med det nollar du "I"-faktorn och ökar den sakta om det behövs tills missljudet försvinner, där är en bra start för tuning i ett stabiliserande flightmode. Sedan kopplar du in GPS och ser om den ställer till alla problem.

    Har du CG KOLLAT kärran? Vid så högt gain som det ser ut att du har på gyrona så kommer obalans att tvinga motorer att kompensera extra mycket och skapa mer vibrationer.

    Reservationer för ord som skiljer sig från FC till FC, , dock måste alla FC ha Pid-loopar och de behöver tunas, jag var tvungen att chocklära mig detta men idag är jag nöjd över de kunskaper en riktigt jobbig cc3d -quad har gett mig och jag älskar cc3dkortet med librepilot, prisvärt är bara förnamnet,

    Förstår faktiskt inte varför så många flashar cc3dn med cleanflight då librepilot är för mig fantastiskt användarvänligt, motiveringen är ofta att modellen "flyger bättre" m cleanflight men det måste ju vara användarna som lyckats tuna sin kopter bättre?
    Efter alla småjusteringar jag gjort totalt så förstår jag att inställningarna kan verkligen ändra karaktär fullständigt på en Multi!
    Lycka till! Mvh Gustaf

    (Jag har en gps till naza2 , kostade 2100 tydligen, intresserad?)

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  17. #17

    Standard

    Oj tack!!
    Läser och begrundar.
    Jag har ju testat en hel del justeringar av samtliga värden och har aldrig kommit ifrån effekten. har lagt in så jag kan justera medan jag flyger men man märker enbart att den ändrar karaktär, rycken blir aldrig mer eller mindre.
    Jag ska installera de nya ESCerna och efter det blir det en djupdykning i integral

  18. #18
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av PSJ Visa inlägg
    Oj tack!!
    Läser och begrundar.
    Jag har ju testat en hel del justeringar av samtliga värden och har aldrig kommit ifrån effekten. har lagt in så jag kan justera medan jag flyger men man märker enbart att den ändrar karaktär, rycken blir aldrig mer eller mindre.
    Jag ska installera de nya ESCerna och efter det blir det en djupdykning i integral
    Bra! Ställ P I och D i den ordningen, du kan sedan ställa om P i och d igen och igen men alltid i den ordningen, se till att varje test är i luften i den miljö du flyger i och när du fått den flyga rätt OK så sätt en separat kamera på och börja spela in testerna, just FFF till pitchup-attityd med rätt låg trottel så quaden faller genom sin egen proppwashturbulens är ett bra test för att upptäcka små vibrationer som kanske fpvlänken gör att du kan missa. Där är jag i setupen av min 320-quad och har fått ett väl flygande skepp, den kan dock vicka till nån grad med autolevel när jag landar och har kraftigast groundeffect.
    Har fått skruva upp responsiveness över halva "insane"-baren nu också började kännas trögt...
    Mvh Gustaf lycka till! Var försiktig när du ställer PID då koptern kan bete sig oförutsägbart, det kan vara en lång väg att få till det som man vill ha det men fördelen är att precis då du fått till den har du skaffat kunskap att ställa upp allting exakt efter din flygstil när du blir duktigare!



    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  19. #19

    Standard

    Såå, nu har jag öppnat GPS-modulen och inspekterat antennen.
    Det finns en liten skråna på den som ser ut att härstamma från fabriken då jag aldrig skulle kunna åstadkomma detta genom en krasch. Se bild

    Vet dock inte om det är något som kan tänkas påverka men verkar dumt att ha en skadad antenn hur som.


  20. #20

    Standard

    Fick nya ESC idag.
    Nu är dom bytta och test av motorerna är gjorda dock ingen provflygning, dumma klocka att springa iväg

    Jag testade även att lätta på det som ser ut att vara ett batteri. isf är det det minsta uppladdningsbara batteriet jag sätt.
    Den verkar dessutom sitta fast ganska ordentligt men jag vågade i dehär skedet inte ta i så mycket för att reda ut hur hårt den satt.
    Men bara för att få saker och ting rätt. det är den inringade delen som är det uppladdningsbara batteriet?
    Någon som vet vart man kan få tag i ett nytt?


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •