Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Bygge av NightHawk250-kopia

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Standard Bygge av NightHawk250-kopia

    Detta är inte ett ny-bygge utan egentligen en upprustning av min NightHawk-kopia som jag redan haft ett tag. Men det blev nästan ett nybygge

    Ram kopia av Emax NightHawk250(storleken är 280 när man mäter)
    FlightController CC3D med Cleanflight
    Motorer Emax 1806 2280 Kv
    ESC Emax 12 A SimonK BEC
    Propeller Bullnose 5x4,5
    PDB

    Den rena bottenplattan är rätt ställe att börja i de flesta fall
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2.jpg 
Visningar:	91 
Storlek:	119,1 KB 
Id:	57732

    Det borrades två nya hål för montering av PDB och FC så placeringen blir en bit fram på ramen.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	4.jpg 
Visningar:	122 
Storlek:	115,3 KB 
Id:	57733

    En special-kåpa 3D-printades för att hålla ordning på kablar, batteri och för att få lite renare design med skydd mot gräs/grus/vatten-sprut från propellrarna.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	6.jpg 
Visningar:	125 
Storlek:	94,0 KB 
Id:	57734

    Motorkablarna löddes direkt på ESC:erna som sedan fick nya krympslangar samt en extra krympslang som håller dom på plats på armarna. Ström-kablarna och signal-kablarna fick i vissa fall skarvas och i vissa fall bytas så att längderna skulle stämma.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	8.jpg 
Visningar:	121 
Storlek:	114,8 KB 
Id:	57735

    PDB och FC monterades med nylon-standoffs, om det funkar utan vibrationsdämpning får framtiden utvisa. Den lilla kabeln fram ska gå till mottagaren för telemetri av drivaccens spänning.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	10.jpg 
Visningar:	107 
Storlek:	112,3 KB 
Id:	57736

    Special-kåpan monterades och kablarna går via hål och spår till rätt plats. Det blev plats för batteriet både baktill och uppe på quaden så att man har valmöjligheten.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	12.jpg 
Visningar:	123 
Storlek:	108,3 KB 
Id:	57737

    Mottagaren monterades med dubbelhäftande tejp. Monteringen av mottagaren är en snabblösning eftersom jag just nu inte tänkte ha FPV på denna quad. Kablarna till batteriet ligger snyggt och prydligt i ett spår.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	14.jpg 
Visningar:	125 
Storlek:	115,8 KB 
Id:	57738

    Topp-plattan monterades och batteriet sattes in. Tyngdpunkten låg perfekt i alla tre axlarna. Antenn-kablarna drogs upp längs två buntband.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	16.jpg 
Visningar:	117 
Storlek:	111,2 KB 
Id:	57739

    Cleanflight lades in på FC:n och konfigurerades för 400Hz update rate och SBUS input.
    Den flög som i en dröm!
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC01431-edit.JPG 
Visningar:	165 
Storlek:	537,1 KB 
Id:	57731

  2. #2
    KJ!s avatar
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    95
    Jobb
    Badmästare
    Klubb
    Rc up north

    Standard

    grymt ser riktigt nice ut, men kan det inte bli några problem när man inte har fc i mitten av motorerna?

  3. #3

    Standard

    Nej det spelar ingen roll faktiskt. Den måste inte sitta i mitten. Jag har tre quadcoptrar och FC:n sitter i mitten bara på en av dom. Ska man vara riktigt petig så sitter inte själva gyro/accelerometer-sensorn i mitten på kortet så det är väldigt få multikoptrar som har sensorn i mitten

    Varför det inte spelar någon roll är för att gyro-sensorerna bara mäter vinkel-skillnader och det är i princip bara gyro-information som används vid snabba manövrar. Accelerometrarna hindrar gyro-värdet att "vandra" över lång tid, alltså för att den ska komma ihåg vad som är neråt. Men vid manövrering då sensorn utsätts för accelerationer så bryr sig FC:inte om accelerationen eftersom den strävar efter att rotera rätt, inte hålla accelerationen liten.

    Därför hävdar jag att det inte spelar någon roll var FC:n sitter, inte ens i stabiliserat läge Jag kan ha fel men då vill jag gärna ha det förklarat i så fall

  4. #4
    KJ!s avatar
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    95
    Jobb
    Badmästare
    Klubb
    Rc up north

    Standard

    Imponerande svar ;-) man får inte beställa en dån där kåpa? :-)

  5. #5

    Standard

    Jo, jag kan göra en kåpa för 100:- inkl. frakt

  6. #6

    Standard

    Men... om gyroskop och accelerometrar är i mitten av rotationspunkten, så märker inte accelerometrarna av någon förändring och då korrigeras inte felet. Men om accelerometrarna är tex 10 cm åt ena hållet och quaden vrider sig runt CG, så märker accelerometrarna av att det nog händer nåt. Så tänker jag... som också skapat en tråd gällande varför vissa FCs vill veta var GPS/Kompassen är. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #7

    Standard

    Ja, helt klart så uppstår det accelerationer som inte uppstår om den sitter i mitten, men FC:n bryr sig inte mycket om de accelerationerna så det spelar ingen roll

    Senast redigerat av Glattnos den 2016-03-22 klockan 16:18.

  8. #8

    Standard

    Tjo,
    Första inlägget för mig här.
    Jag har precis köpt mig en likadan med exakt samma uppsättning. Det är min första quad.
    Har under veckan pulat med med pid-inställningarna och sett på timmvis med youtubeklipp och kollat igenom forum. Jag börjar få koll på den här hela vetenskapen med pidvärden. Men det är f.. inte lätt för en som har hållt sig på backen med bilar i flera år.
    Nu till mitt problem. Jag fastnade på multiwii 2.3 och har utgått från den. Kör även med Angle-mode. Men jag blir inte av med oscillationer när jag pitchar höger/vänster eller framåt/bakåt. Det är rätt lite men irriternade. Man vill ju ha den så clean som möjligt
    Sen tycker jag även att den beter sig som att man glider på is i luften eller hur man ska förklara. Har du något tips på hur man blir av med det?
    Skulle du kunna posta dina PID-värden så att jag kan få se om jag är helt ute och cyklar?
    Är det även något annat man bör tänka på ? Finns ju en del inställningar på PIDsidan i Cleanflight.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •