Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Modda seglare till eldrift

  1. #1

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard Modda seglare till eldrift

    Lite fundringar........

    Jag har en gammal EasyGlider (ren segelkärra) som jag tänkte modda till eldrift.
    Motorn ska sitta på en pod 'på ryggen', och placeras BAKOM tyngdpunkten, lite ā la Bixler.
    På de flesta sådana kärror sitter ju motorn med en viss vinkel riktad UPPÅT.
    Är detta för att motverka det nedåtriktade momentet som kan uppstå om motorn placeras ovanpå vingen, och bakom tyngdpunkten? Alltså 'trycka ner' bakdelen på kärran?
    Hoppas ni förstår hur jag tänker.

    I alla fall, hur många grader kan man i så fall tänka sig att motorn/propellerströmmen ska riktas uppåt??
    Retroholic!

  2. #2

    Standard

    Du skall försöka ta ut momentet som bildas när motorn monterats på ett visst avstånd från cg. Jag har så på två av mina seglare, den ena sitter bakom cg och den andra rakt över. Är ganska säker på att båda pekar uppåt i planets riktning. På den rakt över cg försökte jag markstarta med 0grader gick inte att få upp den i luften från marken, shimsade in en bricka på de undre motorbultarna och den ville lyfta, satte dit ytterligare en till och kärran steg som en gud. Har för mig att på den som är monterad bakom har en vinkel mellan 3-5grader uppåt i färdriktningen.

  3. #3

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Mmmm...
    Det får bli nåt sånt här:
    Retroholic!

  4. #4
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    När det gäller motorvinkel så försöker jag tänka att man skall sikta mot tyngdpunkten. Vet inte om det är rätt men brukar funka som en rimlig aproximation för mig i alla fall.

    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  5. #5

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Bra tips!
    Retroholic!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •