Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Fulkoppling

  1. #1

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard Fulkoppling

    Testade att koppla en ledstrip direkt mellan ESC och motor på två av "faserna" och det funka, leden lös bra, motorn snurra glatt den också

    Så min fråga är, finns det några risker eller fällor att göra denna fulkoppling ?


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20160302_183038.jpg 
Visningar:	249 
Storlek:	105,3 KB 
Id:	57440

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Det beror helt på spänningen du matar med. Mellan två faser är det + och - matningsspänningen i korta pulser. Matar du med 3S och din ledstrip tål 11.1V så går det sannorlikt. Har du 6S bränner du troligen lysdioderna omedelbart.

    Men du får naturligtvis sämre motorfunktion och risk för tvärstopp framför allt i samband med ändring av belastningen. Tycker du att motor och fartreglage är värda att sabbas så fortsätt.

    Jag rekommenderar att du ändrar din inkoppling. Det finns ingen annan anledning än att det på något sätt är styrbart. En billig switch är mycket bättre.

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...ed_Switch.html
    fredrik

  3. #3

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Tack för svar, jag har en switch, men problemet är att den motagare jag planerat använda inte har tillräckligt med kanaler.
    Det är ingen quad utan en 64mm EDF med 3S. Att ledstripen kan gå till skogen, den risken är jag villig att ta. Men det skulle var intressant om någon kunnig utveckla det där med ESC och motor kan ta skada. Har planerat att använda 12 led och det ger 0,8W, medan motorn drar 300-350 W

  4. #4

    Standard

    Jag tycker att det känns som att det skulle funka bra om man sätter en 4007-diod eller liknande diod i serie med led-stripen. Sen kan du ju ha väldigt tunna kablar till led-stripen så att den funkar som en säkring om nått går fel.

    En fråga: Varför vill du koppla så? Den ska alltså bara lysa när motorn snurrar, kan du inte bara koppla den så det lyser när du kopplar in batteriet?

  5. #5

    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    25
    Klubb
    Malmens MFK

    Standard

    Vad tror du om att koppla ett litet reglage för borstade motorer parallellt (Y-kabel) med ditt motorreglage och köra dioderna från det? (Koppla ur BEC:en/röda servokabeln på det lilla reglaget i så fall.)

    Angående motor-/reglagestörningar så mäter reglaget spänningen/strömmen på motorkabeln även när det inte aktivt driver motorn (på den lindningen). Dvs, det skickar in en strömpuls till motorn för att rotera den, när pulsen är slut funkar motorn som en generator och skickar tillbaka ström (back-EMK) till reglaget. Denna ström använder reglaget för att räkna ut läget på motoraxeln så att det kan skicka ström till nästa lindning vid rätt tillfälle. (Allt detta går fort, alltså flera gånger per varv som motorn snurrar.)

    Man kan tänka sig att en LED-tape skulle kunna påverka back-EMK:n så att reglaget inte riktigt vet när det skall pulsa ut ström och det kan leda till att motorn hackar och i värsta fall till att reglaget går sönder. (Har själv bränt ett reglage när jag körde en motor utan belastning. Tror att det blev för liten back-EMK så att reglaget skickade ut ström med fel timing. Men det var för länge sen när det var nytt med sensorlösa reglage.)

    Huruvida det är sannolikt att det blir problem vet jag inte, men din egen analys att motorn drar 300-350 W och dioderna en bråkdel ger väl något slags fingervisning

    Kan eventuellt spela roll i vilken riktning/polaritet du sätter dioderna också.
    Senast redigerat av tsv den 2016-03-21 klockan 15:31.

  6. #6

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Det är en Draken EDF så jag tänker sätta Leden på insidan i utsläppet, så de lyser upp vid gaspådrag (simulera EBK)
    När jag testa enligt så lös de svagt vid låga på drag och fullt sken över 25% trottel, inte helt perfekt men .....
    Låter som en bra ide med 4007-diod

  7. #7

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Låter som en bra ide med reglage för borstade motorer parallellt, beställde fel för ett tag sen och fick just ett sånt, men naturligt vis gav jag bort det till en kompis

  8. #8

    Standard

    Aha då fattar jag varför du vill ha det på motorkablarna. Man skulle kunna använda en liten Arduino som man parallell-kopplar med fartreglaget och programmerar att styra LEDarna. Då kan man göra en "dimmer" så att om du drar full gas så börjar det först glöda och sen sakta dimmras de upp till full styrka.

    Jag vet inte om det är så viktigt för dig att du vill krångla så iofs

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •