Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Kan inte ladda ner loggar

  1. #1

    Standard Kan inte ladda ner loggar

    Hej,

    Jag var ute och provade lite autonom flygning med en APM 2.5 controller nu i lördags. Visserligen ett flygplan och inte en quad men flight controllern är densamma.

    Det är version 3.3 Plane i controllern och APM planner är i senaste version. Den lyckas ladda ner något men när jag försöker ladda in filen i programmet så får jag ett meddelande om att det finns fel i filen och att den är truncated. Unde detaljer så står det att storleksangivelse saknas för en rad med dataset, 10-300 fel beroende på vilken logg jag kollat i. Det finns minimalt med data i filen när man analyserar den i log viewern, kanske två hastighetsangivelser och två höjdangivelser i loggfiler som är 170k stora.

    Är det här något som låter bekant?

    Jörgen

  2. #2

    Standard

    Nyare versioner av ArduPlane har verken konsol eller loggstöd. Det är funktioner som behövts ta bort för att få plats på den äldre hårdvaran.
    Tror du får backa till Version 2.6-2.8 om du vill få tillbaka log och konsol stöd.

    Nya version kommer inte ens längre till APM hårdvaran, Utan kräver pixhaw/px4.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    231
    Jobb
    Lärare, har flugit plan sen 1980. Bygger quads och
    Klubb
    En gång i tiden, Emmaboda 1980

    Standard

    Jag har haft liknande problem med min PX4LITE. Jag konverterar bin-filer till loggfiler i menyn, men får felmeddelande att FMT-rader/info saknas.

  4. #4

    Standard

    Intressant, det känns ju stabilt att det verkar stå 3.3 plane i ett par av loggarna. Det verkar inte som om de deaktiverat loggarna, snarast att de bara slutat fungera ordentligt. Men om det är allmänt känt att det inte fungerar att logga så är det ju bara att leva med det. Tack.

    Hur är det med loggning i APM:Copter?

  5. #5

    Standard

    Provat ladda ner loggarna via telemetri istället för via USB-kabel? Så är det i de nya versionerna.
    Men annars kan jag hålla med om att vissa äldre versioner är stabilare.

    Loggning i APM:Copter funkar finfint. Använde dem mest förut när grejerna trilllade ner. Men numera (Senaste året) så har allt funkat så bra på flera multirotorer och flyg så har ej behövt loggar.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6

    Standard

    Menar du att det kanske går att ladda ner sparade loggar med radiolänken men inte med USB? Eller menar du att spara telemetridatan under flygningen?

    Jag har rensat bort de loggar som låg i minnet nu, jag får se om den skapar fler loggar. Något var väldigt fel, ett litet överslag på storleken på loggarna i minnet gav att den hade mellan 50 och 100MB lagrat, de får packa ganska bra för att få plats med det i 16Mbit(2MB)!

  7. #7

    Standard

    Går alltid att logga via mission planner, förutsatt att man har telemetri under hela flygningen.

  8. #8

    Standard

    Det går att ladda ner loggarna (inte bara telemetriloggarna) via telemetri nuförtiden. Jag har gjort det.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #9

    Standard

    Det får bli nya radiomodem, de jag har är trasiga så räckvidden är ungefär tio meter. Att jag inte hittar markdelen är lite trist nu när jag vill prova om det fungerar.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •