Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Futaba T14SG - Säkring av elmotor

  1. #1


    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    106
    Klubb
    Höglandets Modellflygklubb

    Standard Futaba T14SG - Säkring av elmotor

    Hej.

    Är det någon som vet om, och isf hur man gör för att fixa följande säkerhetsfunktion i en Futaba T14SG?

    För att start av elmotorn skall kunna ske MÅSTE man FÖRST sätta brytare SA i läge down och DÄREFTER hålla den fjädrande brytaren SH i aktivt läge i t.ex 5 sekunder, därefter kan man släppa brytare SH.

    När denna sekvens är utförd, först då skall det gå att starta elmotorn.

    För att sedan åter få motorn i "säkert läge" dvs att inte kunna gasa så sätter man brytare SA i annat läge och då skall allt återställas till det "säkra" utgångsläget igen.


    Tack på förhand för din hjälp i ämnet!


    //McLund

  2. #2

    Standard

    Du menar en Throttle Hold-funktion (som finns för tex helikoptrar) tillsammans med en funktion som finns i styrkort som (DJI Naza, APM, Naze32 osv)... Jag saknar också det första, för flyg. Men det andra vete sjutton om går i en 14SG, är ju styrkortet som har den funktionen, inte sändaren/mottagaren.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #3

    Standard

    Brukade lägga en fri P-mix på min FF9 men bör bli samma på T14sg med funktionen:

    Mix är: thro>thro..Offset zero..rate -100% up/ 0% ner.

    Mix>on.. mas>thro..slv>thro..link>off..trim>off.

    sen väljer jag en VRID pot (finns ju 3) som aktiverar i ena ändläget,då elemineras oxo risken att slå till en switch av misstag när man tar av sig/sätter på sig sändaren..

    rensade nån fällbar prop på stor elseglare innan vi började använda en styrswitch (vridpot) för att "aktivera" trotteln. har funkat bra bara man lärt in att fullt moturs är av o fullt medurs är på(eller hur man vill ha det) .

    //Patrik.

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har kört motsvarande lösning som Patrik men nöjt mig med att ha den på en switch och det har fungerat bra under många års elflygande.
    Roger

  5. #5

    haskells avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    237
    Jobb
    'En fri man'
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard Jag har samma problem

    Hej,
    jag har försökt att göra switch A så att det ej skall gå att dra igång elmotorn när switchen
    står i det nedre läget, men nu går motorn oavsett vilket läge den står i. Offset går ej att ändra
    på den övre raden. Vad gör jag för fel🛩



    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	67 
Storlek:	46,2 KB 
Id:	57922

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •