Reklam

 
Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Bixler 3

  1. #1

    Standard Bixler 3

    Hej funderar på att beställamig ett bixler 3 plan. Och tänkte köpa arf modellen. Men vilken motor och servo sk jag köpa och vad mer behöver jag..
    Är nybörjare så tror jag behöver er hjälp med den beställningen.

  2. #2

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Mitt första tips är att köpa en "PNF" version med motor, fartreglage och servon. Det är inte de ballaste grejerna som sitter i men de fungerar, jag har flugit en sån. Är den "out of stock?"

    Om du inte specifikt vill ha Bixler tycker jag Easy Star 2 är ett bättre val, bättre kvalitet på alla delar, bättre manual, mer kompakt att packa, roligare att flyga, fällbar propeller så den glider bättre, servon som centrerar ordentligt etc etc. Men dyrare.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  3. #3

    Standard

    Hej började med en easy star 2 monterade skevroder med en gång tycket det är bra att börja med 4 kanaler har bara gott att säga om den modellen väldigt välbyggd flyger fint å klarar otroligt mycket misshandel en väldigt bra modell att börja med .Andreas

  4. #4
    Kobbeuffes avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    16
    Jobb
    Lasbilschaufför
    Klubb
    RC-Åland

    Standard

    Bix 3 pnf funkar att öva med men blir för klen att bära fpv eller annat. Men ett roligt flyg att ha som hiv i bilen och åk flyg. Billiga och lättillgängliga reservdelar också. Tråkiga är att du nästan måste köpa servos till klaffarna eftersom dom är utskurna och fladdrar hejvilt om man inte låser dom med tex ett servo.

  5. #5

    Standard

    Ok tackar för svar. Så en easy star är bättre val tycker ni. Kommer inte ha nå fpv eller liknande utan vill bara lära mig flyga med den.Vill komma så billigt som möjligt undan för jag vet att jag kommer crasha den.

  6. #6

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Tips: Multiplex har en simulator för PC som är gratis. Man får leta runt lite på hemsidan för att hitta den.
    En USB-kontroll som ser ut som en sändare kostar kanske 200kr. Klart värt att krascha lite hemma först...

    Finns det någon chans att ta hjälp av en klubb eller en kunnig flygare? Det gör enormt mycket.

    Bix är en kopia på Easy Star. Det finns många av liknande plan. Är lågt pris viktigt kan du också kasta ett öga på AXN Floater Jet / Clouds Fly på HK. Den är lite mindre än Bixlern. Stora plan flyger iofs bättre men de brukar också krascha tyngre. "The bigger they are the harder they fall..."
    xjet har en Youtubekanal där du kan frossa i AXN...

    Är du helt grön och inte kan få hjälp är mina råd att
    1/Provkasta planet först och trimma så det går rakt av sig självt
    2/Dra ned på gasen ordentligt när planet är säkert i luften så går allt långsamt och lugnt.
    3/Ha en plan för flygningen (vilket håll du skall svänga, hur du skall landa etc)
    4/Vänd dig med planet

    Själv kastade jag min Blue Phoenix från en kulle vid en fotbollsplan men lärde mig inte flyga ordentligt förrän jag fick en lärare. Jag hade pluggat teori och kunde allt om planen (flög lite friflyg) samt hade mycket erfarenhet av RC bil men det var något helt annat att flyga ...
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  7. #7

    Standard

    Jag har faktiskt ett axn floater jet liggandes. Men det behöver lite små delar till det så som kåpa och propeller. Samt ena servot sitter löst. Men knske lika bra att fixa till det istället för att köpa en ny kärra då. Vart köper jag reservdelar till det planet är det hobbyking

  8. #8

    Standard

    Har du någon som kan hjälpa dig så kommer det spara dej mycket tid å pengar .Risken är stor att man tröttnar på att flyga 20 sec och sedan laga i 2 Tim

  9. #9

    Standard

    Vet några här lokalt som inte har egen simulator, utan satt sig hos nån flygarpolare och flugit några timmar. Sen flugit RC-kärran och det har gått bra. Samma med helikopter. Men simulator är ett bra sätt att få in rutinen, speciellt när du flyger emot dig. Det gäller att spaka rätt, annars är flyget mitt i allt i backen eller upp och ner eller nosen rakt upp så du stallar osv. När flyget är i luften så måste du flyga det. =)

    När du flyger RC-flyget så kan du försöka ha antennen i samma riktning som flyget flyger, efter en stund vänjer du dig utan att vrida på dig själv. Som nämndes ovan.

    Kan vara bra om nån annan kastar flyget åt dig.

    3S 2200 + 8x4 propeller ger lite mer fart så du klarar starterna. Motorvalet... Kobbeuffe och jag har samma, tummen upp för den setupen. Minns ej motor dock...

    Att gasa på med fullgas löser sällan någon situation. Flyg inte för långsamt, då stallar flyget.

    Använd skevroder, utan det är du körd. Blir bara svårt utan skevroder. Sidoroder + Höjdroder endast måste vara den absolut dummaste nybörjarsetupen jag varit med om. Jag har flugit sedan 2007 men aldrig klarat av att flyga utan skev.

    Jag röstar på EasyStar II. Köp ett paket med servon + motor + ESC + prop och flyg. Byt sen det som du vill uppgradera.

    Ha tyngdpunkten rätt i flyget. Även rollbalansen.

    Flyg när det blåser mindre än 4 m/s.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Flyg inte för långsamt, då stallar flyget.

    Använd skevroder, utan det är du körd. Blir bara svårt utan skevroder. Sidoroder + Höjdroder endast måste vara den absolut dummaste nybörjarsetupen jag varit med om. Jag har flugit sedan 2007 men aldrig klarat av att flyga utan skev.

    Ha tyngdpunkten rätt i flyget. Även rollbalansen.

    Flyg när det blåser mindre än 4 m/s.
    Det här är så rätt för att lära sig själv.
    Angående skev eller inte så håller jag verkligen med, förstår inte alls hur det kan rekommenderas att flyga utan skev som nybörjare. Kanske därför det traditionellt anses så "svårt" att lära sig flyga och anses nödvändigt med hjälp av erfarna flygare.
    Köper man en easystar eller bix eller fms easytrainer så går det alldeles utmärkt att lära sig själv, anser jag, åtminstone gjorde jag det helt på egen hand utan problem.

  11. #11
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ted_B Visa inlägg
    Det här är så rätt för att lära sig själv.
    Angående skev eller inte så håller jag verkligen med, förstår inte alls hur det kan rekommenderas att flyga utan skev som nybörjare. Kanske därför det traditionellt anses så "svårt" att lära sig flyga och anses nödvändigt med hjälp av erfarna flygare.
    Köper man en easystar eller bix eller fms easytrainer så går det alldeles utmärkt att lära sig själv, anser jag, åtminstone gjorde jag det helt på egen hand utan problem.

    Kan hålla med till en viss del angående skevroder eller inte.

    Då jag började flyga RC var servon så pass dyra så att man avstod från skevroder.

    Det fungerar bra med att flyga med bara sidoroderstyrning + höjdroder men modellen behöver rätt förutsättningar.

    Vingen måste ha v-form, ca 8-10 grader samt måste vingen vara skränkt ca 3 grader. Finns inte dom förutsättningarna så blir modellen svår att flyga. Om dom finns blir modellen inget svårare att flyga än med skevroder.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  12. #12

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Jag håller nog med LIP lite där.
    En sådan modell, med dom attributen, blir väldigt självstabil. Vingen på en sidoroderkärra brukar dessutom ha ganska flat undersida, alltså bärande profil.
    Släpper man spakarna kommer den att räta upp sig själv, förutsatt att man flyger i "lagom" hastighet.
    Sen kan den bli lite "slängig" i svängarna, men det får man acceptera.

    Skevroder passar bättre på en rakare vinge, med någorlunda (halv)symmetrisk profil...
    Retroholic!

  13. #13

    Standard

    Jag säger inte att mitt sätt varit det bästa men det har fungerat för mig. Först ett gäng timmar med simulator. Snåla inte utan skaffa en sån och nöt på. Sen köpte jag en Axion Alpha 139 med allt utom mottagare i. Radion köpte jag separat, en att växa i. Planet var förberett för skevroder men jag fick sätta dit egna servon. Efter timmar i simulator valde jag slutligen en fin och vindstilla kväll och vågade mig upp. Nu, knappt ett år senare, sedan jag steppat upp via en sportkärra med landningsställ, flyger jag min första kärra från WW2... Det går alltså att lära sig på egen hand bara man är metodisk. Bixler är en liknande kärra som min Alpha tror jag så det är bara att köra Kan du så gå med i en klubb också... där får du alla tips och all stöttning som kan behövas och så är det roligt.

  14. #14
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ted_B Visa inlägg
    Det här är så rätt för att lära sig själv.
    Angående skev eller inte så håller jag verkligen med, förstår inte alls hur det kan rekommenderas att flyga utan skev som nybörjare. Kanske därför det traditionellt anses så "svårt" att lära sig flyga och anses nödvändigt med hjälp av erfarna flygare.
    Köper man en easystar eller bix eller fms easytrainer så går det alldeles utmärkt att lära sig själv, anser jag, åtminstone gjorde jag det helt på egen hand utan problem.
    +1 på den! Kunde ingenting men har länge älskat diverse flygsims så att få fms EZtrainern att flyga gick alldeles utmärkt på egen hand och den har lärt mig flyga bra.

    Ett mycket bra tips när man gör detta ensam är att öva landningmönster över den i förhand valda landningsplatsen som med fördel är av gräs eller något mjukt i motvind förstås, spendera första accarna endast på det och vänta till det inte är mer än 2-3m/s max och gör mönstren en bit upp så du kan återhämta en stallning t ex som med de här kärrorna oftast är extremt milda TILLS man börjar lasta ned dem.

    Min fms easytrainer är fortfarande OK i flygkroppen trots 2 krasher och 2 hjulningar vid landning och jag måste säga att jag har någon förkärlek för den då den lärt mig flyga, segelflykt, limma/hantera foam, löda och laga det mesta här hemma.

    Många säger att man behöver en erfaren rcPilot och dubbelkommando (+1 till den som ifrågasatte att nybörjare bara bör ha roder/höjd som kontrollytor, känns riktigt korkat, hellre då bara skev och höjd, tror detta är en generationsfråga, vi åttiotalister har växt upp med flygspel och flygsimulatorer till skillnad från de "gamla rävarna" så vi har redan massor av spakvana (playstation etc) så öga-finger-spak koordination finns redan från start och det kan nog underlätta när man står där och svettas floder och ska landa.


    Summering, det går bra att lära sig flyga ensam men öva sim först och se till att allt är rätt när du skall ut (kontrollytor, motor, vind, trim, TYNGDPUNKT,)
    Köp ett plan som fms easytrainern, bixler, easystar så länge det är högvingat och pushmotor som inte är ivägen när du landar, jag råder dig till fms:en då den är lättast(vikt) av alla kopior och foamet är lite mjukare så det inte gärna går sönder och alla bucklor går ur m varmvatten enkelt, drivs bra m 2celler så batterier blir billiga och lätta.
    Mina första 2 modeller är från FMS och jag vet inte mycket om det bolaget men ingen av deras komponenter har nån gång failat för mig på över 3-400 flygningar per kärra, och då är jag inte alltid så snäll mot grejerna.

    Lycka till! Mvh Gustaf

  15. #15

    Standard

    +1 även på Killenheladagen.
    Jag började med RC-flyg i maj förra året.
    Skaffade först en simulator-app till min iPad. Köpte sedan en RTF Bixler 2 som kompletterades med ett gyro från HobbyKing.

    Det handlar endast om att våga "släppa sargen och ge sig ut på isen".
    Först flygningen blev typ två varv i luften och en landning 100 meter bort, en bix landar ju i princip helt själv, stäng av motorn och glid sakta ner på marken. Med självförtroendet på top gick jag hem med ett helt plan. Tog därefter små steg i taget och flyger nu 2 plan senare en Durafly HiperBipe från HK och först nu använder jag sidorodret.

    Kan också nämna att HobbyKing fungerar hur bra som helst med snabba leveranser och bra kvalitet i förhållande till priset. Skulle aldrig få för mig att köpa varken plan eller sändare från någon annan. De svenska rc-butikerna har blivit ifrånkörda av HK.

    Hade inte elmotorerna och foam-planen kommit hade denna hobby varit i princip utdöd.

    Behöver jag tips eller annan kunskap eller diskussion med andra erfarna piloter så hittar man allt och lite till på http://www.rcgroups.com

    //R

  16. #16

    Standard

    Jag håller med ovanstående... skev ska vara på från början!

  17. #17
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Mitt första egna flygplan var sidoroderplanet Blue Stick 20. Jag hade tidigare flugit klubbens Tiger Trainer II med skev. Det var intressant att lära sig flyga med sidoroder. Mina svängar var ungefär så här. Sväng (utslag på sändaren) Men sväng då för h*vete planj*vel (max utslag) då börjar planet svänga men tappar fart och droppar mot marken. Neutrala roder. Planet fortsätter spirala ner mot marken. Full gas och motroder varpå planet ballongar (sticker uppåt). Efter ett tag förstod jag att med sidoroder planerar man svängen och låter vingens lutning (med dihedral) göra svängen åt sig efteråt. Rätt mycket svårare än skevrodersväng. Men det går att lära sig. Jag gjorde det på en flygning med något omild landning.
    fredrik

  18. #18

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Efter att ha tänkt ett tag: Ja till skev. Sidroder kan man ha men det behöver man ju inte använda.

    Jag har försökt flyga RE-modeller i simulator med sida på Vä spak men har fortfarande jättesvårt för det. Måste alltid sätta sidroder på skevspaken för att flyga "säkert". Då rör jag ändå på den "overksamma" sidospaken ibland, och det går snett när jag flyger inverterat .... RE modeller är snarare en utmaning.

    Förr när RC var lite typ "styrt friflyg" kanske men instämmer i att dagens spelkontrollvana människor och dessutom med simulatorer är det lika bra att gå på med EAR.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  19. #19

    Standard

    Det låter som om det bara är lite smältlim och en propeller sin behövs till din AXN. Kåpan behövs inte, en extra AXN är nog en vettigare investering än ett annat liknande plan. Då brukar det alltid gå att få ihop ett som fungerar.

    Fixa någon som hjälper dig i början enhet minst en simulator. Flyg där det är stora öppna ytor, minst två fotbollsplaner! Helst större.
    Jörgen

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •