Reklam

Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 55

mne: Nybrjare sker bra/sker laddning till Walkera 250 quad med 3S LiPo batterier

Standard Nybrjare sker bra/sker laddning till Walkera 250 quad med 3S LiPo batterier

*UPPDATERING*

Nu nr r jag tillsist r p banan med allt vad laddare, power supply, batterier, adaptrar, frlngningskablar och safety-bags heter, s tnkte jag att jag skulle summera vad denna trden producerat, utifall att ngon annan ocks sker svar p dessa frgor!

Hr r ett frslag p inkpslista:

iCharger 106b+ (jttenjd med denna!):
    http://www.kullagergrossisten.se/pro...--10a-6celler-

iCharger 350W/25A Power Supply (passar perfekt till iChargern):
    http://www.kullagergrossisten.se/pro...p350--350w-23a

Laddkabel XT60 (en sn hr behver du om du ska ladda batterier med XT60-kontakt):
    http://www.kullagergrossisten.se/product/laddkabel-xt60

LiPo Safe Bag (LiPo batterier har en viss brandrisk, srskilt under laddning, och ven om den r liten s rekommenderas det att man anvnder sna hr safe-bags till sina batterier. En sn hr rymmer 10st 3S batterier utan problem - jag kpte tv st bags, fr att enkelt hlla isr "laddade" och "anvnda" batterier):
    http://www.kullagergrossisten.se/pro...gspase-23x30cm

JST-XH 3S extension (balanskabeln som sitter p batterierna ofta r vldigt kort och knepig att koppla in direkt i laddaren - med en extension blir det mycket lttare! Denna r fr 3S batterier):
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dproduct=31474

Det hr tror jag r ungefr allt du behver fr att komma igng och ladda batterier p ett snabbt, smidigt och skert stt!

Hr kommer ven en sammanfattning av lite annan matnyttig info som delats hr i trden:

LiPo-batterier har nt som kallas "charge rate" (C). Detta hnvisar till hur "snabbt" du kan ladda ett batteri. Om du har ett 2200mAh batteri s motsvarar "1C" = 2,2A. Logiskt!
    S om batteriet d har tex "2C" angivet som "max charge rate" s kan du allts skruva upp laddstrmmen till 2*2200mAh = 4,4A om du vill. D gr det typ dubbelt s fort att ladda!

Hr r ett exempel: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...Lipo_Pack.html
    Scrolla ner och kolla "product config table" - dr hittar du "charge rate (C)". Notera dock att du kollar "Charge rate (C)" och INTE "Discharge (c)"!

Hr kommer en video som enkelt frklarar hur du balansladdar ett LiPo med iChargern:
    https://youtu.be/yDIdbhF2Uq8

Hm... Japp, jag tror det var det hela! Lycka till!

------------------------

Hej!

Har nu tagit steget upp frn min Syma-quad till en Walkera Runner 250, och vill komplettera mitt kit med en bra laddare och ngra extra batterier.

Har lst runt lite och bildat mig en uppfattning om vikten av en bra laddare och brandsker laddning, men utan att f ngon konkret frstelse fr vad som passar mina behov och vad jag br kpa. Jag r som sagt helt ny i den hr vrlden och min fokus just nu r mest p att f komma ut och flyga, s jag skulle uppskatta konkreta rekommendationer enormt mycket i denna djungel av alternativ och nya termer!
    Jag tycker hobbyking.com verkar vara en bra sida och jag skulle grna vilja testa att bestlla drifrn om mjligt (men r givetvis ppen fr andra rekommendationer!).

Min nskan r en prisvrd laddare (komplett med allt som kan tnkas behvas) som kan ladda tminstone tv stycken 3S LiPo batterier t gngen - samt att kunna utfra detta p ett brandskert stt.
    Sen en extra, mindre akut frga: jag avser tids nog att kpa ett 3S LiPo batteri till Devo 7 sndaren som hr till quaden och undrar om ngon har ngon konkret rekommendation dr?

Tack s jttemycket fr hjlpen!
    /Kristoffer
    Senast redigerat av Koffe84 den 2016-04-08 klockan 15:58.

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

Laddare som r bra, och skert ver din budget

De flesta laddare har effektbegrnsning s de inte kan ladda mer n en viss effekt och inte heller lmna mer n en viss strm ofta 8A, 50W p de billigaste laddarna. 50W fr 3S motsvarar 4,5A. Min laddar iCharger 208B r begrnsad till det minsta av 350W och 20A.

Jag tycker du hoppar ver snlhetstiden och bara kper en laddare. Den kommer att rcka ven om du gr upp i storlek till 600-heli. Kp en iCharger. Kommer du aldrig att kpa strre maskin s r laddaren nd bra. Skulle du kpa strre maskin men billigare laddare kommer du att mrka att nr du gr upp till 4S-batterier eller mer s gr batterierna snder p en gng eller fr aldrig effekt. Det beror p att de billiga laddarna i bsta fall r kalibrerade p cell 1-2-3. ICharger r kalibrerad p alla kanaler.

Icharger 106B r den billigaste iChargern. Den kan ladda max 10A och max 250W, och kan balansera max 6S.

http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...arehouse_.html

Jag TROR att turnigy reaktor r gjord i samma fabrik till samma specifikationer. Den har laddning fr tv batterier samtidigt

http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...arehouse_.html

Bgge laddarna behver ntaggregat till 10-28V likstrm (fr turnigy) eller 10-18V fr iCharger. Max strm fr ntaggregatet ska rknas p laddeffekt + 20%.
    Laddar du 5S med 18A blir laddeffekten 5*3.7*18=333W. D behver aggregatet kunna leverera 1,2*333 = 400W.

Jag har ett 1000W som r lite problematiskt d det drar autoskringar...
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...8V_60amp_.html
    Kp inte om det inte finns i lager, kp inte international om du kan undvika det, d tillkommer moms och tull. Frn England och EU-varuhusen ingr moms och tull.

Batteri till sndaren
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...315&aff=798323
    fredrik

Standard

*Uppdaterad*

Tack s mycket fr ditt utfrliga svar och din rekommendation Fredrik!

iCharger106B var out of stock, men Turnigy-laddaren fanns i UK-varuhuset. Finns det ngon annan terfrsljare n hobbyking, som har iChargern, som kan rekommenderas?

Nr det kommer till att rkna p passande Power Supply s brjar det snurra i huvudet p mig av alla nya termer! Jag kan ingenting om el i nulget och skulle hemskt grna f en konkret rekommendation dr ocks om mjligt?

Sker ven efter rekommendationer p dessa "safebags" till LiPo batterier.

Tack igen!

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

Hoppla, jag fr svara snabbare, de fanns i lager nr jag kollade, fast bara ett ftal.
    Rcflight.se, kullagergrossisten och autopartner.se brukar ha iCharger. iCharger finns ven i engelska butiker.

http://www.kullagergrossisten.se/pro...--10a-6celler-
    http://touringcars.e-butiken.se/?cat_id=395 (hr har jag aldrig handlat)
    http://www.hobbyking.co.uk/hobbyking...arehouse_.html
    fredrik

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

Safebag kper du INTE p hobbyking, de har visats mnga gnger p youtube hur bra de brinner.
    Rcflight, autopartner, hab har sna som inte brinner.

https://www.youtube.com/watch?v=YD1O83p31fE
    fredrik

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

Ntaggregat brukar ha vikt som gr att de r dyra att frakta runt jorden. Jag har kpt mina frn england, hr frn kullagergrossisten 23A 350W 15V.
    http://www.kullagergrossisten.se/pro...p350--350w-23a
    fredrik

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 853
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Hej,
    Har bde iCharger 106B+ sen mnga r och en nyare Turnigy Reaktor 250 W - http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dproduct=78381
    Svitt jag kan se och lsa mig till s r det samma laddare gjord hos samma tillverkare. Och programvaran r identisk. Tror att tempsensor-kontakten r lite olika mellan laddarna men det r nog enda skillnaden - och den anvnder i alla fall inte jag.
    Att ladda tv ackar samtidigt kan kan gras med en "dubbel-laddare", 2 "enkelladdare" eller en enkelladdare och ett "laddboard" typ detta (om det r likadana ackar) - http://www.autopartner.se/elektronik...deans-4-portar
    Fr inomhusflygets smackar kr jag normalt en laddare + laddboard, fr de lite strre ackarna fr utomhusflyget kr jag med mina 2 "enkel-laddare". Det jag personligen uppskattar med mina bda laddare r att de har inbyggda balanskontakter s att man slipper ett "balans-board" som hnger utanfr laddaren - och att de r relativt sm och kompakta relativt kapaciteten. Samt givetvis att det r utmrkta laddare med bra "ladd/balanserings-precision" - nt som inte r givet p billigare laddare. Sen finns det skert nnu bttre men fr priset r r frmst Turnigy-varianten smtt oslagbar.
    Tror att den Reaktor-laddare som det lnkades till tidigare i trden (dubbel-laddaren) tyvrr saknar USB-port och drmed inte kan programvaru-uppdateras om det skulle vara aktuellt. Min gamla 106B+ har ftt flera uppdateringar men med tiden s avtar ju ofta det behovet eftersom programvaran blir alltmera "avbuggad".
    Roger

Standard

Stort tack igen Fredrik! Ditt rekommenderade Power Supply, en iCharger 106B+ och ett par laddpsar frn Kullagergrossisten verkar toppen!

D r det bara extra batterier som r frgan. Din rekommendation p batteri till sndaren var bra - det verkar vara anpassat fr just det syftet? Har du/ngon ngra vriga rekommendationer p batteri-mrken/terfrsljare fr en bra pris/kvalit kompromiss?

Standard

Hej Roger, tack fr ditt svar!

Om jag frstr det rtt s r det allts endast ett batteri t gngen som kan laddas med iCharger106B? Men d r samtidigt ladd-tiden inte s fasligt lng fr ett 2200mAh batteri? Jag kanske fr brja s, isfall - och som du sger - kpa en till laddare med tiden om jag vill skaffar mig en strre uppsttning batterier?

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 853
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Hej,
    Rtt uppfattat - 106B+ och Reaktor 250W laddar ett batteri t gngen - om du inte kompletterar med ett parallell-laddboard.
    En 2200-ack skall du typiskt inte ladda ur mera n runt 1700 mAh och laddar du sen med t ex 2C (4,4 A) s tar ju inte laddningen s speciellt lng tid.
    F gillar jag displayen i Reaktor-laddaren bttre n den i 106B+ (bttre kontrast fr mina gamla gon).
    Lycka till hlsar
    Roger

Standard

Tack fr infon Roger!

Jag skulle jttegrna frst vad du menar med det hr:

"En 2200-ack skall du typiskt inte ladda ur mera n runt 1700 mAh och laddar du sen med t ex 2C (4,4 A) s tar ju inte laddningen s speciellt lng tid."

I nulget kan jag s lite om el och hur sna hr laddare/batterier fungerar! Skulle du kunna frklara i lekmanstermer vad detta innebr och vad jag ska gra rent konkret fr att efterleva detta?

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 853
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Hej igen,
    * Man rekommenderas ofta att inte ladda ur mera n typ 70--80 % av ackens maximala kapacitet fr att n s lng livslngd som mjligt. Fr en 2200 mAh ack motsvarar det runt 1700 mAh.
    * En acks kapacitet, t ex 2200 mAh/2,2 Ah, betraktar man ofta som dess C - allts 1C. Sen kan man ofta numera ladda ackarna med mera n 1C (i detta fall 2200 mA / 2 A) och tillverkarna specar ofta max 5C som maximal laddstrm - i detta fall 5 * 2,2 A = 11 A. Jag r dock lite "konservativ" s fr det mesta njer jag mig med 2C-laddning som i detta fall blir 2*2,2 = 4,4 A. Steget frn 1C till 2C kortar laddtiden rtt ordentligt och fr mig r det fullt tillrckligt.
    P dessa bttre laddare ser du ju hur mycket energi du laddar i - t ex 1668 mAh - vilket inte riktigt motsvarar exakt det du dragit ur acken men det ger fullt tillrcklig precision fr sammanhanget.
    Roger

Standard

Tack Roger! Vrdefull info! Nu frstr jag!

Standard

Ngra frgor till dk upp nr jag sitter och kollar p batterier p hobbyking.com, ex: "Turnigy 2200mAh 3S 30C"

Jag frstr att detta "30C" str fr "discharge", men vad betyder det i praktiken och hur ska man frhlla sig till det nr man vljer vilket batteri man ska kpa (med min Walkera Runner 250 i tanke)? Vad r det fr skillnad p tex 20C och 40C?

Noterade ven att de flesta Turnigy batterierna hade en "max charge rate" p just 2C som du rekommenderade Roger - medan du sa att de flesta tillverkarna specificerar 5C? r detta en indikator p att batteriet har smre kvalitet, eller r Turnigy bara mer konservativa?

Tack p frhand!

Flufs avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlgg
    1 583
    Jobb
    Datornrd p heltid
    Klubb
    Mlndals ModellFlyg

Standard

Till att brja med, angiven dischargerate C-rating r oftast ngot av en gldjesiffra och C rating sjunker med anvndning/slitage av LiPo.

C rating r multipeln p kapaciteten angett i Ampere. DVS 2200mAh * 20C = 44000mA dvs du skall kunna dra ut 44A ur den innan den slackar. Med 40C skall du kunna f ut 88A innan det tar stryk.

Likadant uppladdning, med ett 2200mAh som laddar med 1C s stter du laddstyrka 2,2A. Ett 1000mAh med 2C kan du ladda med 2A och s vidare.

Rekommenderar att inte ladda ver 1C ven om batteriet r angett att klara det, samt att ta i C rating en bra bit ver vad du behver, d sliter du mindre p batteriet och har fortfarande krm kvar i den nr den blivit lite sliten.

Ang Reaktor s r jag mycket njd med min

Fr ntaggregat gr det utmrkt att modifiera datorntaggregat fr att plocka ut 12V med bra styrka.
    I helgen mekade jag ihop denna till exempel som fixar upp till 42A av ett ntagg jag hade ver.,
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof p riktigt men anvnder samma forumnamn som jag har p mnga andra forum.

Standard

Tack fr ditt svar Fluf!

Jag r n en gng lite fr okunnig fr att frst din frklaring r jag rdd. Skulle du kunna frklara det hr i lekmannatermer?

"C rating r multipeln p kapaciteten angett i Ampere. DVS 2200mAh * 20C = 44000mA dvs du skall kunna dra ut 44A ur den innan den slackar. Med 40C skall du kunna f ut 88A innan det tar stryk."

ven detta:
    "
    ta i C rating en bra bit ver vad du behver"

Hur vet jag vilken C-rating jag behver?

Tack!

Flufs avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlgg
    1 583
    Jobb
    Datornrd p heltid
    Klubb
    Mlndals ModellFlyg

Standard

Om du har en motor/propeller kombination som drar ca 20A (20.000mA) vid full belastning.

Om du anvnder ett 2200mAh LiPo;
    20000mA/2200mAh=9,1C
    D behver du ett 2200mAh LiPo som klarar 9C kontinuerlig urladdning fr att kunna dra 20A till motorn. Med andra ord rcker ett 20C LiPo ganska bra till det systemet.

Om du anvnder ett 1000mAh LiPo
    20000mA/1000mAh=20C
    Hr ser du att om du har ett mindre LiPo behver du hgre C rating fr att kunna f ut samma effekt av batteriet.

Om planerat effektuttag kommer vara 40A och du skall anvnda ett 1300mAh LiPo
    40000mA/1300mAh=30C
    D kommer du behva ett 1300mAh som klarar 30C kontinuerlig men jag hade siktat p ett 50-60C LiPo.

Kapacitet*C-rating=Kraftuttag
    Kraftuttag/Kapacitet=C-rating

Ett annat stt att se C-rating r "hur mnga gnger om p en timma hade jag kunnat tmma det hr batteriet?".
    1C = Kontinuerlig urladdning tmmer batteriet frn full till tom under en timma.
    Till exempel om du drar 2,2A ur ett 2200mAh batteri s tar det en timma att ladda ur.
    2C = 4,4A ur ett 2200mAh bateri tar en halvtimma
    10C = 22A tar 6 minuter fr att ladda ur.

Likadant ladda upp ett batteri med 1C tar en timma frn tom till full (med modifikation fr du tmmer dem aldrig helt samt det skall vara tid att balansera). Laddar du med 2C s tar laddning 30min (med modifikationer fr mngd och balansering).

Hjlpte det eller blev det snurrigare?
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof p riktigt men anvnder samma forumnamn som jag har p mnga andra forum.

Standard

Tack fr mdan Fluf - mycket intressant och jag lr mig massor!

Brukar det finnas angivet vad en motor/propeller-kombination frbrukar? Finns det termer fr detta? Hur rknar man ut det?

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 853
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Sen r det ocks p det viset att en ack med hgre C-tal - t ex 40 - har lgre s k inre resistans (Ri) vilket r grunden fr att kunna belasta acken mera och som bieffekt normalt gr att acken gr "svalare" och allts inte bygger s mycket vrme nr man belastar den. Nackdelen med hgre C-tal r att acken ofta r lite tyngre n en motsvarande med lgre C-tal.
    Sen vill jag korrigera Fluf en smula avseende hur lng laddtiden r med olika laddstrmmar. Det r ju s att strmmen avtar efter ett tag s man laddar inte LiPo med konstant strm hela tiden utan den r fallande mot mer eller mindre noll s de teoretiska laddtiderna baserade p laddning med full strmstyrka stmmer inte riktigt. De sista milliamperetimmarna tar allts alltid mycket lngre tid att "trycka i" n de frsta. Frr var grundregeln att aldrig verstiga 1C vid laddning men personligen kr jag numera 2C utom p inomhussackarna dr jag kan trycka i 3--4C beroende p behov av kortare laddtid och att dessa ackar nd byts ut infr varje ny ssong. Men det r allts inte fel att kra med 1C-laddning om man knner fr det men jag har heller aldrig observerat ngra problem med 2C-laddning och det gr avsevrt fortare vilket r trevligt nr man laddar p fltet.
    Roger
    Senast redigerat av McRegor den 2016-03-29 klockan 19:59.

Standard

Tack fr den utkade informationen Roger! Knner mig mycket klokare nu n jag gjorde i morse.

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •