Reklam

Sidan 2 av 3 FrstaFrsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 55

mne: Nybrjare sker bra/sker laddning till Walkera 250 quad med 3S LiPo batterier

Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Trnare
    Klubb
    sker efter klubb el sllskap

Standard

Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlgg
    Sen r det ocks p det viset att en ack med hgre C-tal - t ex 40 - har lgre s k inre resistans (Ri) vilket r grunden fr att kunna belasta acken mera och som bieffekt normalt gr att acken gr "svalare" och allts inte bygger s mycket vrme nr man belastar den. Nackdelen med hgre C-tal r att acken ofta r lite tyngre n en motsvarande med lgre C-tal.
    Sen vill jag korrigera Fluf en smula avseende hur lng laddtiden r med olika laddstrmmar. Det r ju s att strmmen avtar efter ett tag s man laddar inte LiPo med konstant strm hela tiden utan den r fallande mot mer eller mindre noll s de teoretiska laddtiderna baserade p laddning med full strmstyrka stmmer inte riktigt. De sista milliamperetimmarna tar allts alltid mycket lngre tid att "trycka i" n de frsta. Frr var grundregeln att aldrig verstiga 1C vid laddning men personligen kr jag numera 2C utom p inomhussackarna dr jag kan trycka i 3--4C beroende p behov av kortare laddtid och att dessa ackar nd byts ut infr varje ny ssong. Men det r allts inte fel att kra med 1C-laddning om man knner fr det men jag har heller aldrig observerat ngra problem med 2C-laddning och det gr avsevrt fortare vilket r trevligt nr man laddar p fltet.
    Roger
    Hej Roger!
    Tnkte flika in en frga om nt du skrev; "dessa accar byts varje ssong" - byter du dina driftaccar varje ssong och r det ungefr livslngden man kan frvnta sig ur ett lipo?
    Fr mig har nu ett r passerat i hobbyn och de2 2s1300 - accar som r ldst och faktiskt fljde med krror frn FMS har fortfarande fin balans och kommer upp i 4.22V/cell och jag upplever ingen direkt minskning i kraft ven om jag frstr att de skert har tappat ngra mA.
    Jag kapar ocks trden med en relevant frga: LipoBuzzer - jag har en monterad p min racequad och stoppar i balanskontakten dr s om jag flyger Los eller om jag vill veta spnningen s tittar jag p buzzerdisplayen - under belastning - disarmar jag och drar ur xt60:n s ker ju naturligtvis spnningen upp direkt s frgan r vad stller jag mitt larm p?
    Den str nu p 3.3V/cell och det r ju under belastning(r det safe nog?) - sen skall man ju hem och landa nr buzzern skriker ocks.

Vad tycker ni jag skall stlla alarmet p? Kr en liten racequad p 3s1500-3s2000 45C-accar som ger 7-9min som jag flyger nu.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 850
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Det jag skrev gller fr mig och mnga av kompisarna dessutom - "utom p inomhussackarna dr jag kan trycka i 3--4C beroende p behov av kortare laddtid och att dessa ackar nd byts ut infr varje ny ssong".
    Roger

Flufs avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlgg
    1 583
    Jobb
    Datornrd p heltid
    Klubb
    Mlndals ModellFlyg

Standard

Citat Ursprungligen postat av Koffe84 Visa inlgg
    Tack fr mdan Fluf - mycket intressant och jag lr mig massor!

Brukar det finnas angivet vad en motor/propeller-kombination frbrukar? Finns det termer fr detta? Hur rknar man ut det?
    Glad att det hjlper

Fr de flesta modeller finns det rekommendationer p motor och propeller kombinationer som r lmpliga.

Fr motor/propeller kombination kan du kika p enskilda motorer och deras information. En del motorer har hos tillverkaren eller butiken data/information p belastning och drag med olika batteri, motor och propeller kombinationer. Populra motorer p HobbyKing har ofta i recensioner eller diskussionerna p varje info frn anvndare.

Varje motor har ven max A eller max W som du inte br verstiga. Lite verkurs nr man vill vara precis och lite mer avancerad i motorval: Med en amperemeter av ngot slag kan man testa sig fram med olika motor och propeller kombinationer i en dragstllning fr att hitta mest drag/watt fr just den motorn du har p hyllan.

Gr ven att testa sig fram, kr med en propeller, knna om motorn blir varm, om inte testa en strre eller med strre stigning, knna om motorn blir varm, Knna efter vilket du tycker att planet gr sig bst med.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof p riktigt men anvnder samma forumnamn som jag har p mnga andra forum.

Reg.datum
    Dec 2013
    Inlgg
    335
    Jobb
    CNC-operatr p Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

Standard

Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlgg
    Jag kapar ocks trden med en relevant frga: LipoBuzzer - jag har en monterad p min racequad och stoppar i balanskontakten dr s om jag flyger Los eller om jag vill veta spnningen s tittar jag p buzzerdisplayen - under belastning - disarmar jag och drar ur xt60:n s ker ju naturligtvis spnningen upp direkt s frgan r vad stller jag mitt larm p?
    Den str nu p 3.3V/cell och det r ju under belastning(r det safe nog?) - sen skall man ju hem och landa nr buzzern skriker ocks.

Vad tycker ni jag skall stlla alarmet p? Kr en liten racequad p 3s1500-3s2000 45C-accar som ger 7-9min som jag flyger nu.
    Prova dig fram, mt spnningen efter du landat och batteriet ftt vila ngra minuter. Mina mindre ackar drar jag ur alldeles fr mycket fr de r nd s pass billiga, de strre vill jag ha ca 3,7 V per cell efter flygningen.
    Jag tycker 3,5-3,75 V r lagom spnning, beroende p hur mycket man tycker r ok att misshandla dem.
    Jag har ngra till min IRC Vortex som jag regelbundet drar ur till 3,2-3,4 V, de funkar fortfarande men kommer nog inte hlla s lnge

Standard

Hej igen! nnu en frga har dykt upp, gllande konceptet "storage laddning" - och ven vad som verlag gller vid hantering av urladdade (ca 20% kvar) och fulladdade batterier?

Jag frstr att man inte ska lta batterier ligga urladdade, men om jag tex flugit idag och vet att jag ska flyga imorgon igen, ska jag d storage-ladda batterierna nr jag kommer hem och sedan ladda dem fullt imorgon - eller r det okej att ladda dem fullt nr jag kommer hem och lta dem ligga fulladdade tills dagen drp?

Mao - ungefr nr vergr "tid-till-anvndning" frn att man kan ladda ett batteri fullt, till att man br storage-ladda det istllet?

Tack!

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

Din frga beror lite p hur rdd man r om sina ackar och hur bra de r. Vid omslag till regnperiod har det hnt att mina ackar har legat fullladdade en mnad. De fr d lgre spnning (4.1V/cell i stllet fr 4.2 och sjlvklart med mindre kapacitet). Vill du skona dina ackar maximalt ska de lagras torrt vid 0 grader. Jag brukar ha dem i rumstemperatur. Mina ackar brukar d nnstans mellan 60 cykler (dliga) till 200 cykler (bra). Om du har inomhusbatterier vid slutet av ssongen som inte ska anvndas p ett halvt r s ska de lagringsladdas. Urladdat till 3V r smre n fullladdat till 4.2V.
    fredrik

Standard

Hej igen! nnu en frga har dykt upp, gllande konceptet "storage laddning" - och ven vad som verlag gller vid hantering av urladdade (ca 20% kvar) och fulladdade batterier?

Jag frstr att man inte ska lta batterier ligga urladdade, men om jag tex flugit idag och vet att jag ska flyga imorgon igen, ska jag d storage-ladda batterierna nr jag kommer hem och sedan ladda dem fullt imorgon - eller r det okej att ladda dem fullt nr jag kommer hem och lta dem ligga fulladdade tills dagen drp?

Mao - ungefr nr vergr "tid-till-anvndning" frn att man kan ladda ett batteri fullt, till att man br storage-ladda det istllet?

Tack!

Att ha batterierna full laddade ngot dygn eller tv r inga problem, men brjar det bli bort t en vecka mr dom bst av att
    laddas ur till "storage" (ca 60%).
    /Jonas

Standard

Tack fr infon Jonas och Fredrik!

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 850
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Jo - visst r rekommendationen absolut att frvara dom storage-laddade men mina allra ldsta ackar i drift (kpta 2006-05) har jag aldrig frvarat storage-laddade utan full-laddade och de fungerar fortfarande utmrkt. Det r dock mindre ackar och av bra kvalitet (Kokam). Man lr ut en sak men agerar inte sjlv s ofta efter rekommendationerna... Men p stora/dyra ackar skulle jag absolut flja rekommendationerna.
    Roger

Standard

Goddagens!

Ny dag och nya frgor

Jag lser att jag frkortar batteriets livslngd om jag laddar det "ofta". Hur ofta r "ofta"? Och hur mycket r det frga om att jag kan "frkorta" livslngden om jag inte skter mig?

Hur tnker/gr ni?

Tack!

Flufs avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlgg
    1 583
    Jobb
    Datornrd p heltid
    Klubb
    Mlndals ModellFlyg

Standard

Goddagens!

Ny dag och nya frgor

Jag lser att jag frkortar batteriets livslngd om jag laddar det "ofta". Hur ofta r "ofta"? Och hur mycket r det frga om att jag kan "frkorta" livslngden om jag inte skter mig?

Hur tnker/gr ni?

Tack!
    Fr att LiPo skall leva s lngt som mjligt utan massa extra arbete brukar jag;
    1. Ladda samma dag eller dagen innan jag flyger. Oftast laddar jag p jobbet samma dag.
    2. Landar innan batterierna r slut, frsker att inte dra mer n kanske 50%, hellre ha fler LiPo med sig.
    3. Frvarar batterierna under ssong i sitt halvt urladdade tillstnd (obs om du behvt landa p grund av tomt LiPo r det bra att storageladda dem innan du lgger dem p hyllan till nsta vecka.
    4. Under lngre uppehll som hst och vinter gr igenom hela samlingen LiPo och storageladdar och balanserar infr lngfrvaring.
    5. I samband med lngstorage passar jag p och mter IR p alla LiPo fr att sortera de som skall sparas och de som skall pensioneras.

Det finns skert bttre, smidigare och effektivare stt. Men med de enkla klarar jag mig bra tycker jag. Framfr allt att landa innan man tror att man behver och byta till nsta istllet fr att flyga tomt.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof p riktigt men anvnder samma forumnamn som jag har p mnga andra forum.

Standard

Goddagens!

Ny dag och nya frgor

Hur tnker/gr ni?

Tack!
    Ett LiPo brukar hlla 100 - 200 cykler innan det tappar orken om det behandlas snllt.
    Sen fr du avgra vad ofta r och ungefr hur lnge dina batterier hller.
    Har du fler batterier fr varje batteri frre cykler med samma antal flygningar.

/Jonas

Standard

Tack fr infon Fluf och Jonas!

Ledsen att jag r lite strig, men frgan kvarstr hur ofta som r "ofta". Liksom, om man inte vill slita p ett batteri i ondan, hur lng tid ska man d lta det "vila" innan det laddas upp eller anvnds p nytt (vad r det egentligen som sliter - laddning eller anvndning)? Pratar vi en timme? Ett par timmar? En dag? Ett par dagar?

Och igen - pratar vi till nsta laddning eller nsta anvndning d?

Anledningen till att jag undrar r fr att jag vill f ett hum om hur mnga batterier jag br ha p lagar om jag vill kunna flyga s mycket jag vill utan att behva slita i ondan p grejerna...!

Tack igen!

Standard

Oj, nu kom en frga till: Graphene batterier - r det nt att satsa p istllet fr vanliga LiPo? Lser att de ska hlla 600+ cykler, vilken ju r tredubbelt mot vanliga LiPo om jag frstr det rtt? Och priset verkar bara vara knappt det dubbla?

Tex detta: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...ck_w_XT60.html

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 850
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Ha inte fr mnga batterier och batteristorlekar fr det r snarast smre att anvnda ackarna sllan n ofta. Jag har 2 st av de jag anvnder ofta men skulle krasst skert kunna klara mig med en om jag skruvade upp laddstrmmen till 3C emellant. Efter flygningen s laddar jag direkt eftersom mina ackar inte r speciellt varma efter anvndningen.
    Roger

Standard

Tack fr svaret Roger! Vad jag kan uttyda frn er med erfarenhet s verkar det hr med att terladda ett batteri efter anvndning inte vara ngot strre issue!

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

Angende graphene r det nog ingen som kommit upp i 600 cykler n, fr de introducerades i vintras. Prova och rapportera! Jag tnker prova.
    fredrik

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

Angende ofta: Jag flyger med 2200mAh batterier i flera plan. Jag har 6 stycken sna batterier. Nr tre r anvnda brukar jag ladda dem fr att kunna flyga "fr evigt" - dvs tills jag trttnar. D laddar jag en fr snabbt (den r fortfarande varm) och tv har ftt vila. Turnigy Nanotec 35C verkar inte hlla detta frfarande mer n 120 cykler. Rhino 40C verkar tla mer n 200 cykler. Rhino r ldre men verkar alltid vara slut i lager.
    fredrik

Standard

Tack fr infon Fredrik!

S! Nu har jag hmtat min Runner 250, extrabatteri och iCharger 106b+ och skulle grna f lite hjlp av er som har/kan iCharger-laddare!

Manualen sger inte klartext vad jag ska vlja och den hr instruktionsvideon fr hur man "balansladdar" ett batteri gr mig frvirrad d han utver balanskontakten kopplar in laddaren i batteriets motsvarande XT60-kontakt https://youtu.be/yDIdbhF2Uq8

Jag trodde att man alltid bara anvnde balanskontakten vid laddning?

Sen undrar jag ven om det vrde han stller in p sin laddare i videon - "2A" fr ett 2,2mAh LiPo, r det ni pratat om tidigare hr i trden om med vilken "C" man laddar batteriet?

Jag vill grna testa att ladda mitt extrabatteri (ett 2800mAh 3S som rekommenderas att laddas i 1-3C) i "2C" och undrar allts om det r detta vrde jag d ska stlla upp till 5,6A (2*2800mAh)?

Tack s jttemycket fr er hjlp! S sugen p att komma ut och flyga nu!!

Standard

Tack fr infon Fredrik!

S! Nu har jag hmtat min Runner 250, extrabatteri och iCharger 106b+ och skulle grna f lite hjlp av er som har/kan iCharger-laddare!

Manualen sger inte klartext vad jag ska vlja och den hr instruktionsvideon fr hur man "balansladdar" ett batteri gr mig frvirrad d han utver balanskontakten kopplar in laddaren i batteriets motsvarande XT60-kontakt https://youtu.be/yDIdbhF2Uq8

Jag trodde att man alltid bara anvnde balanskontakten vid laddning?

Sen undrar jag ven om det vrde han stller in p sin laddare i videon - "2A" fr ett 2,2mAh LiPo, r det ni pratat om tidigare hr i trden om med vilken "C" man laddar batteriet?

Jag vill grna testa att ladda mitt extrabatteri (ett 2800mAh 3S som rekommenderas att laddas i 1-3C) i "2C" och undrar allts om det r detta vrde jag d ska stlla upp till 5,6A (2*2800mAh)?

Tack s jttemycket fr er hjlp! S sugen p att komma ut och flyga nu!!
    Ja, du ska ansluta bde balanskontakt och batterikontakt till laddaren nr du laddar.
    Ett 2200mAh batteri ska laddas med 2.2A om du laddar med 1C eller 4.4A om du laddar med 2C.
    Rekommendationen fr LiPo brukar vara att ladda med 1C sen finns det ngra tillverkare som sger att deras batterier _klarar_ att laddas med hgre strm, te.x. 2C.

/Jonas

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •