Reklam

Sidan 3 av 3 FrstaFrsta 123
Resultat 41 till 55 av 55

mne: Nybrjare sker bra/sker laddning till Walkera 250 quad med 3S LiPo batterier

Standard

Tack fr svaret Jonas!

D antar jag att jag behver en sn hr ocks?

http://www.kullagergrossisten.se/product/laddkabel-xt60

Hmm, r det hr en godtagbar b-lsning tills jag fr adapterkabeln eller r jag ute p hal is? Gissar att jag mste vara frsiktig s rd och svart inte nuddar varann?

Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	IMG_20160404_172943.jpg 
Visningar:	49 
Storlek:	62,1 KB 
Id:	57944

Tack!

Standard

Citat Ursprungligen postat av Koffe84 Visa inlgg
    Tack fr svaret Jonas!

D antar jag att jag behver en sn hr ocks?

http://www.kullagergrossisten.se/product/laddkabel-xt60

Hmm, r det hr en godtagbar b-lsning tills jag fr adapterkabeln eller r jag ute p hal is? Gissar att jag mste vara frsiktig s rd och svart inte nuddar varann?

Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	IMG_20160404_172943.jpg 
Visningar:	49 
Storlek:	62,1 KB 
Id:	57944

Tack!
    Japp, den kabeln behver du, den borde fljt med laddaren...
    Bor du Stockholm har jag nog en extra.....
    Det r INTE att rekommendera att stta krokodiler eller andra icke passande kontakter i batteriet.
    Om du fr kortslutning svetsas kablarna ihop tills dom brinner av eller s slr det eld i batteriet, batterier i den storleken lmnar garanterat ver 100A i strm vid en kortslutning.

/Jonas

Standard

Stor tack fr erbjudandet Jonas, men r tyvrr inte i sthlm fr tillfllet (utan i Fagersta). Misstnkte att det var en dum id att frska sig p en bondlsning
    Fr bestlla adaptern helt enkelt...

Fr jag frga dock - Walkera kit-laddaren som fljer med kittet laddar ju endast via balanskontakten (0,8A), men nd? S det gr ju - ven om det r i vldigt lg hastighet?

r detta ngot som Walkeras kit-laddare r specialbyggd fr, eller r det ngot som iChargern ven klarar av? Ska lsa p och se vad jag hittar om detta. Om ngon vet p arm att det gr och hur stller man in det s r jag idel ra!

Tack!

Standard

Dom enkla "skicka med laddarna" brukar ladda med vldigt lg strm via balanskontakten, men dom "riktiga" laddarna laddar med en hgre strm genom batterikontakten och enbart balansstrmmen genom balanskontakten.
    Balanskontaktens klena kablar och stift klarar inte dom hga strmmarna.

/Jonas

Standard

Japp, det var det jag fann nr jag skte p det ocks. Makes sense.

Tack igen!

Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Trnare
    Klubb
    sker efter klubb el sllskap

Standard

Angende "fljer med kittet-laddare"
    obs detta r mina egna erfarenheter och andra mnniskor kanske ftt andra resultat.
    Jag har endast anvnt den typ av laddare som fljer med ditt kit i nra ett r nu (har 4st!) och jag flyger i princip dagligen (motorseglare och p senare tid racequad och jag flyger ret runt) och de ldsta accarna jag har (2st 2s1300 15 och 20C frn FMS) har gjort ver 300 cykler var och jag anvnder dem fortfarande, de hller balansen vl (diffar 0.1 mellan cellerna kan man sga i princip) och jag upplever inte frkortad flygtid (ev pressar jag accarna mer men nr jag kommer hem mter varje cell kring 3.7-3.8V).

Jag laddar ven quadens 3s1500 45C nanotech med samma typ av laddare och de accarna har inga balansproblem heller s antingen har jag enorm tur eller r verjvligt snll (inte s troligt) mot mina accar eller s fungerar det faktiskt att ladda med dessa enklare laddare utan strre problem s lnge man har tid att vnta.

Som fotnot kan jag sga att mitt nsta inkp blir en dyrare laddare s jag kan ladda med mera n 1C men d bara fr att quaden slukar batteri jmfrt med segelskepp och jag misstnker att i sommar vill jag flyga mer n 4 accar i rad utan vntetid med den.

Dock r det vldigt bekvmt att trycka i balanspluggen och vnta p grn lampa - det tycker jag att du skall gra och ge dig ut och flyga - jag kan med skerhet sga att dina accar inte blir ledsna om du laddar dem med medfljande laddare ett par gnger!

Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    1 394
    Jobb
    Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlgg
    Dom enkla "skicka med laddarna" brukar ladda med vldigt lg strm via balanskontakten, men dom "riktiga" laddarna laddar med en hgre strm genom batterikontakten och enbart balansstrmmen genom balanskontakten.
    Balanskontaktens klena kablar och stift klarar inte dom hga strmmarna.

/Jonas
    Hej! Hur mycket tryck r en balanskabel vanligen anpaasad fr och hur mycket strm tror du r ett problem? Jag stter i 1,2A/H genom balanskontakten och har alltid gjort det utan problem.
    Mvh Gustaf

Standard

Det dr r ju vldigt intressant. P mina LiPo-accar s r det 22AWG-kablar till balanskontakten och det ska ju duga till 10A. Accarna r p 1550mAh s 10/1,55 = 6,45 s det ska vara lugnt att ladda nda upp till 6C igenom de kablarna, sen beror det ju lite p kontakten ocks. Den hller nog inte lika bra som kablarna.

Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    1 394
    Jobb
    Klubb

Standard

Jaha nu blev det 3 poster men men, till TS; P tuben s gr "rcmodelreviews" en episod som heter '"a matter of balance" eller likn och dr gr han in i detalj p hur dessa laddare fungerar och ger goda tips, bland annat hur man kan ladda upp en cell (med en 1s-laddare, "kitversion" fr smflyg exempelvis) som ligger lite lgt utan att lta balansladdaren gra det som r en mycket mer(fr accen) jobbig process.

Bra tips p den kanalen f ! Han r mycket kunnig SAMT pedagog s det r ltt att frst.
    Han har ocks "xjet"-Channel

Vrt att notera!
    Hoppas du laddat accar och ftt lite flygtid!

Standard

Tack fr inputen Glattnos och Gustaf!

Det jag kan sga efter att nu ha laddat kit-batteriet med iChargern i 1C r att det r SKNT nr det tar 40min att ladda ett batteri istllet fr nra 3h som det gjorde med kitladdaren (som gick p 0,8A)!

S jvla vrt allts. Hller p och ladda mitt andra, bttre 2800mAh batteri i 2C nu. Det tog 4.5h att ladda med kitladdaren! *uppdate* Klart p drygt 20 min!

Tack fr all hjlp jag ftt av alla hittills! Supernjd med iChargern och det tillhrande power supplyet frn Kullagergrossisten som det tipsades om i brjan av den hr trden trden! Helt klart vrt pengarna!
    Lser du detta i jakt p en frsta laddare s GLM INTE XT60 adaptern bara (eller vad du nu har fr kontakt p det du ska ladda) - den fljer inte med!
    Senast redigerat av Koffe84 den 2016-04-06 klockan 20:41.

Standard

Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlgg
    Hej! Hur mycket tryck r en balanskabel vanligen anpaasad fr och hur mycket strm tror du r ett problem? Jag stter i 1,2A/H genom balanskontakten och har alltid gjort det utan problem.
    Mvh Gustaf
    Eftersom jag sjlv upplevt att balans kablar blivit varma vid 2,5-3A d jag testat att ladda via balanskontakten s gissar jag att grnsen inte r s lngt bort...
    Laddade som laddar enbart via balans kontakt ger sllan ver 1,5A.
    /Jonas

Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    1 394
    Jobb
    Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlgg
    Eftersom jag sjlv upplevt att balans kablar blivit varma vid 2,5-3A d jag testat att ladda via balanskontakten s gissar jag att grnsen inte r s lngt bort...
    Laddade som laddar enbart via balans kontakt ger sllan ver 1,5A.
    /Jonas
    Ok! Sry fr nra-OT men det r bra att veta fr mig d jag ofta plockar ut strm frn balanskontakten med, n s lnge bara kameror och lampor men man vet aldrig vad jag kan frska hitta p
    Vidare, i ditt exempel ver varma balanskontaktkablar vid 3A var det en 3cells-acc ?
    Man lr ju isfall kunna resonera sig fram till att grnsen r nra 1a/balans-sladd? Isfall br en 2 cells-acc inte leverera/ta mot mer n 2a, och en 4s 4A osv?

r det verkligen ingen som tnker sga mot mig angende kit-laddare? Det verkar som konsensus hr annars r att dessa r som att kasta in accarna i mikron nstan. ?

Jag tnkte vidare p mina argument och givetvis skall TS anvnda kitversion av laddare tills adapter kommer fr att f flyga ht.

Dock nr det gller mitt exempel - de 2 fms-accarna som r ldst, jag skrev att jag inte upplever frkortad flygtid men d r det ej bara faktorn att jag ev pressar accarna lngre tid utan dessutom min egen utveckling nr det gller trim, TP och termik - saker som kan f en motorsegelkrra att faktiskt f nrap ondlig flygtid, dock kvarstr faktumet att den initiala "punchen" i accarna vid fulladdning innan flygning r kvar - - och d vger mina krror mer nu n d (lim, plywood, plast och tejp.

Mina kitladdare om det sger ngon ngot r frn eflite och fms, de har "12-bit microprocessor"...wow.. och man kan skruva laddstrmmen frn 0.3-1.2A vilket kan vara anvndbart, laddar 2 o 3s - dessa har fungerat klanderfritt fr mig i ett r nu, "why fix it if it aint' broken" etc.

En frga i allmnhet om accar man har laddat upp och EJ flugit, ofta laddar jag mina 2s-accar direkt efter hemgng och ibland blir det inte flygande p ett par dagar, tar accen nn srskild skada av att "toppas" upp? dvs jag trycker i laddaren p 0.3A och drar upp accen om det har tappat nn mW innan jag sticker ivg.?

Hoppas verkligen TS inte svarar fr han r ute och flyger hela dagarna och den lilla walkeraladdaren gr varm...

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 833
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Vi som flyger el sen lnge anvnder inte "kit-laddare" s vi kan inte ge ngra exakta svar p kit-laddare frn t ex FMS eller E-Flite - det r nog den enkla sanningen. Men laddar dom med relativt lg strm och har hyfsad balanseringsnoggrannhet s br dom kunna fungera med de begrnsningar dom har. Bttre och exaktare svar fr du nog inte. F sger vl inlgg #50 det mesta i frgan om kit-laddare kontra "riktiga" laddare.
    r dina ackar laddade s behver du inte "toppa" dom innan du skall flyga. Det hrde till den tid vi krde med NiCd eller NiMh-ackar medan LiPo har mycket lg sjlvurladdning.
    Och till Koffe84 - grattis till ett bra val av laddare och att ven du trivs med din iCharger. Har kompisar som s smningom vergett sina lite billigare "computer-laddare" till frmn fr iCharger och de r minst lika njda som du och frvnade ver att balanseringsladdningen inte alls tar lika lng tid som med deras tidigare laddare - trots att dessa ocks hade relativt hg maximal laddeffekt..
    Roger

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

Den enda "skrpladdare" jag d och d anvnder r en extremt tidig Lipo Laddare frn korea "SJ Swallow Advanced" + yttre balanseringskontakt. jag har anvnder den ngra gnger per r fr att ladda sndaracken d denna saknar vanligt uttag och bara har balanskontakt + nn specialkontakt.
    Max 1.5A vgar jag trycka i annars blir kablarna varma. S tv laddningar p raken behvs fr att fylla ett 2650mAh acke, den har inte instllbar timeout.

Nr jag ftt laddre frn FMS, Jamara eller liknande har jag inte tyckt det varit ngot som behvts hemma hos mig, s jag har lmnat dem till elektroniktervinning utan att ens prova dem. Jag vet att de inte r lika bra som iCharger, s jag anvnder dem helt enkelt inte.
    fredrik

Standard

Jag har uppdaterat originalposten med en sammanfattning av den hr trden. Ltt att hnvisa till om andra nybrjare med liknande frgor dyker upp!

Tack igen!

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •