Reklam

 
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 55 av 55

Ämne: Nybörjare söker bra/säker laddning till Walkera 250 quad med 3S LiPo batterier

  1. #41

    Standard

    Tack för svaret Jonas!


    Då antar jag att jag behöver en sån här också?

    http://www.kullagergrossisten.se/product/laddkabel-xt60



    Hmm, är det här en godtagbar b-lösning tills jag får adapterkabeln eller är jag ute på hal is? Gissar att jag måste vara försiktig så röd och svart inte nuddar varann?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20160404_172943.jpg 
Visningar:	111 
Storlek:	62,1 KB 
Id:	57944

    Tack!

  2. #42

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Koffe84 Visa inlägg
    Tack för svaret Jonas!


    Då antar jag att jag behöver en sån här också?

    http://www.kullagergrossisten.se/product/laddkabel-xt60



    Hmm, är det här en godtagbar b-lösning tills jag får adapterkabeln eller är jag ute på hal is? Gissar att jag måste vara försiktig så röd och svart inte nuddar varann?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20160404_172943.jpg 
Visningar:	111 
Storlek:	62,1 KB 
Id:	57944

    Tack!
    Japp, den kabeln behöver du, den borde följt med laddaren...
    Bor du Stockholm har jag nog en extra.....
    Det är INTE att rekommendera att sätta krokodiler eller andra icke passande kontakter i batteriet.
    Om du får kortslutning svetsas kablarna ihop tills dom brinner av eller så slår det eld i batteriet, batterier i den storleken lämnar garanterat över 100A i ström vid en kortslutning.

    /Jonas

  3. #43

    Standard

    Stor tack för erbjudandet Jonas, men är tyvärr inte i sthlm för tillfället (utan i Fagersta). Misstänkte att det var en dum idé att försöka sig på en bondlösning
    Får beställa adaptern helt enkelt...

    Får jag fråga dock - Walkera kit-laddaren som följer med kittet laddar ju endast via balanskontakten (0,8A), men ändå? Så det går ju - även om det är i väldigt låg hastighet?

    Är detta något som Walkeras kit-laddare är specialbyggd för, eller är det något som iChargern även klarar av? Ska läsa på och se vad jag hittar om detta. Om någon vet på arm att det går och hur ställer man in det så är jag idel öra!

    Tack!

  4. #44

    Standard

    Dom enkla "skicka med laddarna" brukar ladda med väldigt låg ström via balanskontakten, men dom "riktiga" laddarna laddar med en högre ström genom batterikontakten och enbart balansströmmen genom balanskontakten.
    Balanskontaktens klena kablar och stift klarar inte dom höga strömmarna.

    /Jonas

  5. #45

    Standard

    Japp, det var det jag fann när jag sökte på det också. Makes sense.

    Tack igen!

  6. #46
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Angående "följer med kittet-laddare"
    obs detta är mina egna erfarenheter och andra människor kanske fått andra resultat.
    Jag har endast använt den typ av laddare som följer med ditt kit i nära ett år nu (har 4st!) och jag flyger i princip dagligen (motorseglare och på senare tid racequad och jag flyger året runt) och de äldsta accarna jag har (2st 2s1300 15 och 20C från FMS) har gjort över 300 cykler var och jag använder dem fortfarande, de håller balansen väl (diffar 0.1 mellan cellerna kan man säga i princip) och jag upplever inte förkortad flygtid (ev pressar jag accarna mer men när jag kommer hem mäter varje cell kring 3.7-3.8V).

    Jag laddar även quadens 3s1500 45C nanotech med samma typ av laddare och de accarna har inga balansproblem heller så antingen har jag enorm tur eller är överjävligt snäll (inte så troligt) mot mina accar eller så fungerar det faktiskt att ladda med dessa enklare laddare utan större problem så länge man har tid att vänta.

    Som fotnot kan jag säga att mitt nästa inköp blir en dyrare laddare så jag kan ladda med mera än 1C men då bara för att quaden slukar batteri jämfört med segelskepp och jag misstänker att i sommar vill jag flyga mer än 4 accar i rad utan väntetid med den.

    Dock är det väldigt bekvämt att trycka i balanspluggen och vänta på grön lampa - det tycker jag att du skall göra och ge dig ut och flyga - jag kan med säkerhet säga att dina accar inte blir ledsna om du laddar dem med medföljande laddare ett par gånger!

  7. #47
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlägg
    Dom enkla "skicka med laddarna" brukar ladda med väldigt låg ström via balanskontakten, men dom "riktiga" laddarna laddar med en högre ström genom batterikontakten och enbart balansströmmen genom balanskontakten.
    Balanskontaktens klena kablar och stift klarar inte dom höga strömmarna.

    /Jonas
    Hej! Hur mycket tryck är en balanskabel vanligen anpaasad för och hur mycket ström tror du är ett problem? Jag sätter i 1,2A/H genom balanskontakten och har alltid gjort det utan problem.
    Mvh Gustaf

  8. #48

    Standard

    Det där är ju väldigt intressant. På mina LiPo-accar så är det 22AWG-kablar till balanskontakten och det ska ju duga till 10A. Accarna är på 1550mAh så 10/1,55 = 6,45 så det ska vara lugnt att ladda ända upp till 6C igenom de kablarna, sen beror det ju lite på kontakten också. Den håller nog inte lika bra som kablarna.

  9. #49
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Jaha nu blev det 3 poster men men, till TS; På tuben så gör "rcmodelreviews" en episod som heter '"a matter of balance" eller likn och där går han in i detalj på hur dessa laddare fungerar och ger goda tips, bland annat hur man kan ladda upp en cell (med en 1s-laddare, "kitversion" för småflyg exempelvis) som ligger lite lågt utan att låta balansladdaren göra det som är en mycket mer(för accen) jobbig process.

    Bra tips på den kanalen f ö! Han är mycket kunnig SAMT pedagog så det är lätt att förstå.
    Han har också "xjet"-Channel

    Värt att notera!
    Hoppas du laddat accar och fått lite flygtid!

  10. #50

    Standard

    Tack för inputen Glattnos och Gustaf!

    Det jag kan säga efter att nu ha laddat kit-batteriet med iChargern i 1C är att det är SKÖNT när det tar 40min att ladda ett batteri istället för nära 3h som det gjorde med kitladdaren (som gick på 0,8A)!

    Så jävla värt alltså. Håller på och ladda mitt andra, bättre 2800mAh batteri i 2C nu. Det tog 4.5h att ladda med kitladdaren! *uppdate* Klart på drygt 20 min!



    Tack för all hjälp jag fått av alla hittills! Supernöjd med iChargern och det tillhörande power supplyet från Kullagergrossisten som det tipsades om i början av den här tråden tråden! Helt klart värt pengarna!
    Läser du detta i jakt på en första laddare så GLÖM INTE XT60 adaptern bara (eller vad du nu har för kontakt på det du ska ladda) - den följer inte med!
    Senast redigerat av Koffe84 den 2016-04-06 klockan 20:41.

  11. #51

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Hej! Hur mycket tryck är en balanskabel vanligen anpaasad för och hur mycket ström tror du är ett problem? Jag sätter i 1,2A/H genom balanskontakten och har alltid gjort det utan problem.
    Mvh Gustaf
    Eftersom jag själv upplevt att balans kablar blivit varma vid 2,5-3A då jag testat att ladda via balanskontakten så gissar jag att gränsen inte är så långt bort...
    Laddade som laddar enbart via balans kontakt ger sällan över 1,5A.
    /Jonas

  12. #52
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlägg
    Eftersom jag själv upplevt att balans kablar blivit varma vid 2,5-3A då jag testat att ladda via balanskontakten så gissar jag att gränsen inte är så långt bort...
    Laddade som laddar enbart via balans kontakt ger sällan över 1,5A.
    /Jonas
    Ok! Sry för nära-OT men det är bra att veta för mig då jag ofta plockar ut ström från balanskontakten med, än så länge bara kameror och lampor men man vet aldrig vad jag kan försöka hitta på
    Vidare, i ditt exempel över varma balanskontaktkablar vid 3A var det en 3cells-acc ?
    Man lär ju isåfall kunna resonera sig fram till att gränsen är nära 1a/balans-sladd? Isåfall bör en 2 cells-acc inte leverera/ta mot mer än 2a, och en 4s 4A osv?

    Är det verkligen ingen som tänker säga mot mig angående kit-laddare? Det verkar som konsensus här annars är att dessa är som att kasta in accarna i mikron nästan. ?

    Jag tänkte vidare på mina argument och givetvis skall TS använda kitversion av laddare tills adapter kommer för att få flyga öht.

    Dock när det gäller mitt exempel - de 2 fms-accarna som är äldst, jag skrev att jag inte upplever förkortad flygtid men då är det ej bara faktorn att jag ev pressar accarna längre tid utan dessutom min egen utveckling när det gäller trim, TP och termik - saker som kan få en motorsegelkärra att faktiskt få närapå oändlig flygtid, dock kvarstår faktumet att den initiala "punchen" i accarna vid fulladdning innan flygning är kvar - - och då väger mina kärror mer nu än då (lim, plywood, plast och tejp.

    Mina kitladdare om det säger någon något är från eflite och fms, de har "12-bit microprocessor"...wow.. och man kan skruva laddströmmen från 0.3-1.2A vilket kan vara användbart, laddar 2 o 3s - dessa har fungerat klanderfritt för mig i ett år nu, "why fix it if it aint' broken" etc.

    En fråga i allmänhet om accar man har laddat upp och EJ flugit, ofta laddar jag mina 2s-accar direkt efter hemgång och ibland blir det inte flygande på ett par dagar, tar accen nån särskild skada av att "toppas" upp? dvs jag trycker i laddaren på 0.3A och drar upp accen om det har tappat nån mW innan jag sticker iväg.?

    Hoppas verkligen TS inte svarar för han är ute och flyger hela dagarna och den lilla walkeraladdaren går varm...

  13. #53


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Vi som flyger el sen länge använder inte "kit-laddare" så vi kan inte ge några exakta svar på kit-laddare från t ex FMS eller E-Flite - det är nog den enkla sanningen. Men laddar dom med relativt låg ström och har hyfsad balanseringsnoggrannhet så bör dom kunna fungera med de begränsningar dom har. Bättre och exaktare svar får du nog inte. F ö säger väl inlägg #50 det mesta i frågan om kit-laddare kontra "riktiga" laddare.
    Är dina ackar laddade så behöver du inte "toppa" dom innan du skall flyga. Det hörde till den tid vi körde med NiCd eller NiMh-ackar medan LiPo har mycket låg självurladdning.
    Och till Koffe84 - grattis till ett bra val av laddare och att även du trivs med din iCharger. Har kompisar som så småningom övergett sina lite billigare "computer-laddare" till förmån för iCharger och de är minst lika nöjda som du och förvånade över att balanseringsladdningen inte alls tar lika lång tid som med deras tidigare laddare - trots att dessa också hade relativt hög maximal laddeffekt..
    Roger

  14. #54
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Den enda "skräpladdare" jag då och då använder är en extremt tidig Lipo Laddare från korea "SJ Swallow Advanced" + yttre balanseringskontakt. jag har använder den några gånger per år för att ladda sändaracken då denna saknar vanligt uttag och bara har balanskontakt + nån specialkontakt.
    Max 1.5A vågar jag trycka i annars blir kablarna varma. Så två laddningar på raken behövs för att fylla ett 2650mAh acke, den har inte inställbar timeout.

    När jag fått laddre från FMS, Jamara eller liknande har jag inte tyckt det varit något som behövts hemma hos mig, så jag har lämnat dem till elektronikåtervinning utan att ens prova dem. Jag vet att de inte är lika bra som iCharger, så jag använder dem helt enkelt inte.
    fredrik

  15. #55

    Standard

    Jag har uppdaterat originalposten med en sammanfattning av den här tråden. Lätt att hänvisa till om andra nybörjare med liknande frågor dyker upp!

    Tack igen!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •