Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
Sen är det också på det viset att en ack med högre C-tal - t ex 40 - har lägre s k inre resistans (Ri) vilket är grunden för att kunna belasta acken mera och som bieffekt normalt gör att acken går "svalare" och alltså inte bygger så mycket värme när man belastar den. Nackdelen med högre C-tal är att acken ofta är lite tyngre än en motsvarande med lägre C-tal.
Sen vill jag korrigera Fluf en smula avseende hur lång laddtiden är med olika laddströmmar. Det är ju så att strömmen avtar efter ett tag så man laddar inte LiPo med konstant ström hela tiden utan den är fallande mot mer eller mindre noll så de teoretiska laddtiderna baserade på laddning med full strömstyrka stämmer inte riktigt. De sista milliamperetimmarna tar alltså alltid mycket längre tid att "trycka i" än de första. Förr var grundregeln att aldrig överstiga 1C vid laddning men personligen kör jag numera 2C utom på inomhussackarna där jag kan trycka i 3--4C beroende på behov av kortare laddtid och att dessa ackar ändå byts ut inför varje ny säsong. Men det är alltså inte fel att köra med 1C-laddning om man känner för det men jag har heller aldrig observerat några problem med 2C-laddning och det går avsevärt fortare vilket är trevligt när man laddar på fältet.
Roger
Hej Roger!
Tänkte flika in en fråga om nåt du skrev; "dessa accar byts varje säsong" - byter du dina driftaccar varje säsong och är det ungefär livslängden man kan förvänta sig ur ett lipo?
För mig har nu ett år passerat i hobbyn och de2× 2s1300 - accar som är äldst och faktiskt följde med kärror från FMS har fortfarande fin balans och kommer upp i 4.22V/cell och jag upplever ingen direkt minskning i kraft även om jag förstår att de säkert har tappat några mA.
Jag kapar också tråden med en relevant fråga: LipoBuzzer - jag har en monterad på min racequad och stoppar i balanskontakten där så om jag flyger Los eller om jag vill veta spänningen så tittar jag på buzzerdisplayen - under belastning - disarmar jag och drar ur xt60:n så åker ju naturligtvis spänningen upp direkt så frågan är vad ställer jag mitt larm på?
Den står nu på 3.3V/cell och det är ju under belastning(är det safe nog?) - sen skall man ju hem och landa när buzzern skriker också.

Vad tycker ni jag skall ställa alarmet på? Kör en liten racequad på 3s1500-3s2000 45C-accar som ger 7-9min som jag flyger nu.