Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Airspeed installation på en Sbach?

  1. #1

    Standard Airspeed installation på en Sbach?

    Hej.
    Behöver lite hjälp med vart jag kan sätta min telemetri airspeed på min Sbach 100cc, spektrum rekommenderar att sätta den i vingen men har ni några andra förslag?

    Tacskam för svar

    Mvh Daniel

  2. #2
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlägg
    3 209
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Sätt den på kroppen så du kan läsa av hastigheten vilket det blåser bakom proppen!

    Nej, sensorn skall monteras helst ute på vingspetsen för att inte hamna i draget bakom propellern, vilket gör att hastigheten inte stämmer som det är tänkt.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  3. #3

    Standard

    Jo då får det bli det men ett satans pill att få dit det och att man måste ta av kontakten varje gång man ska ha av vingen men det får gå. Tack för svaret

  4. #4

    Standard

    Det finns inget annat ställe att sätta på som någon har gjort? Tänkte kanske på landningsstället nere förbi proppen? Eller? Sätter jag den i vingen så finns det knappt något att sätta i och sedan måste jag ta ur kontakten varje gång vingen ska av finns det någon här som har satt en sådan i vingen som har någon bild? Min kommer ut ca till halva vingen och då är den utanför proppen också
    Senast redigerat av Daniel97 den 2016-03-31 klockan 13:00.

  5. #5
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Landstället sitter ju oxå i propellerströmmen...?
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  6. #6

    Reg.datum
    Nov 2007
    Inlägg
    415
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb Linköping

    Standard

    En multikontakt, typ multiplex eller DB9, löser ju kontaktproblemet. Du har väl redan något sådant kanske iom dubbla skevservon. Tre lediga stift/hylsor för airspeed loggern finns det säkert, byt till större kontakt annars.
    Monteringen i vingspetsen innebär väl tyvärr att du måst öppna upp ett lock för att komma åt, gör det på undersidan så syns väl ingreppet minst.
    /A

  7. #7
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlägg
    3 209
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Är det jobbigt att installera trycksensorn så löses problemet med en gps sensor istället, dock får du inte det riktiga hastigheten mot vinden med denna sensorn och därför rekommenderar jag dig att installera trycksensorn istället. Men skall du bara kolla hur fort du kör med kärran kan du lika gärna använda dig av en gps sensor för den sortens hastighetsmätning är helt orelevant.

    Propellerströmmen brukar gå cirka 45 grader rakt ut från sidan och bakåt från propellerspetsen, då kan du kanske hitta ett ställe på vingen som passar bättre. Titta på fullskala plan hur har de gjort, oftast sitter de pitotrör ute på andra halvan av vingen för att just undvika de fel värden på sensorn som propellerströmmen ger.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  8. #8

    Standard

    Nu har jag löst det, satt in det i vingen ungefär på mitten, ca 45cm ut så propellern borde inte göra nån skillnad på hastigheten. Löste det på följande sätt. Mätte vart röret skulle sitta och använde sedan en syl och sedan en borrmaskin, fick sen fila lite för att få in pitåröret, använde ståltråd och en magnet för att få tag i gummislangarna från halva vingen, sedan limma fast röret i rätt vinklar så nu sitter det perfekt, var faktiskt inte så svårt och kontakterna så tänkte jag att det smidigaste blir att löda på multiplex kontakt så det ska jag fixa nu tack för svaren och råden, snart blir det test körning
    Sbach 111cc, Extra 260 30cc, Thunder tiger E720, Logo 600 Natt helikopter!

  9. #9
    Flufs avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlägg
    1 583
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Lite lustigt med en Airspeed sensor på SBach, fått för mig att främsta anledningen att ha en airspeed sensor är för att hålla sig över stall hastighet på känsliga plan medan en SBach flyger du väl ganska ofta under stall speed för 3D/akrobatik?

    Men trevligt att installationen fungerade bra
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    Lite lustigt med en Airspeed sensor på SBach, fått för mig att främsta anledningen att ha en airspeed sensor är för att hålla sig över stall hastighet på känsliga plan medan en SBach flyger du väl ganska ofta under stall speed för 3D/akrobatik?

    Men trevligt att installationen fungerade bra
    Jo jag vet, flyger ju IMac så kanske lite onödigt men ville ändå ha altimeter, rpm, motor Temp, och airspeed så farsan kan se på ipaden också så gjorde det mest för att det vart lite häftigt o ha det hehe!

    Jo man vill ju göra så lite skada på vingen som möjligt så det blev riktigt bra
    Sbach 111cc, Extra 260 30cc, Thunder tiger E720, Logo 600 Natt helikopter!

  11. #11

    Standard

    Har faktiskt en fråga till om någon vet, när jag ska binda telemetrin behöver jag nollställa radion eller kan jag bara binda radion till telemetrin? Eftersom jag redan har bindat till mottagaren och ställt in radion så vill jag ju inte göra om det
    Sbach 111cc, Extra 260 30cc, Thunder tiger E720, Logo 600 Natt helikopter!

  12. #12

    Reg.datum
    Nov 2007
    Inlägg
    415
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb Linköping

    Standard

    Du behöver binda om allt, Tx mot Rx och TM. Ingen nollställnig.
    Det ändrar inga inställningar, mer än kanske failsafe. På vissa Rx kan man få antingen "Hold" eller "Preset" beroende på hur man binder.
    /A

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av andWho Visa inlägg
    Du behöver binda om allt, Tx mot Rx och TM. Ingen nollställnig.
    Det ändrar inga inställningar, mer än kanske failsafe. På vissa Rx kan man få antingen "Hold" eller "Preset" beroende på hur man binder.
    /A
    Ja då var det som jag trodde men var lite osäker då jag inte hittat om det nollställde allting. Men va bra då kan jag fixa det direkt då tackar!
    Sbach 111cc, Extra 260 30cc, Thunder tiger E720, Logo 600 Natt helikopter!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •