Reklam

 
Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: great planet rifle 1m batteriutrymme

  1. #1

    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    141
    Jobb
    fritidsforskare
    Klubb
    fk spinn söderköping

    Standard great planet rifle 1m batteriutrymme

    hej!

    fråga ang denna modell

    skulle vilja veta måttet på batteriutrymmet för denna kärra så man inte köper grisen i säcken


    mvh

  2. #2

    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    141
    Jobb
    fritidsforskare
    Klubb
    fk spinn söderköping

    Standard

    great planes rifle 1m heter kärran

  3. #3

    Standard

    Här har du de ungefärliga måtten. Och för övrigt 150+ sidor med annan information.

    http://www.rcgroups.com/forums/showp...postcount=2294

  4. #4

    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    141
    Jobb
    fritidsforskare
    Klubb
    fk spinn söderköping

    Standard

    hittade inget där

  5. #5

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    Modellen ska ha 3cells lipo 2200 och en vanlig storlek på denna lipo är 26x35x106mm

  6. #6

    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    141
    Jobb
    fritidsforskare
    Klubb
    fk spinn söderköping

    Standard

    tackar!

    är sugen på att få in lite fler antal celler i kärran

    därav frågan

    mvh

  7. #7

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    med fler celler ökar du spänningen i volt.Risken är då att du eldar upp fartreglages och eller motorn tänk på det.En 4cells lipo kräver minst ett 60amp reglages vad står det på ditt reglages?
    Tobbe

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Frågan är ju varför du vill ha ett batteri med flera celler ? Är det bara för att öka ackspänningen, öka på ackens totala kapacitet eller öka på motorns inmatade effekt?
    Tanken att öka ackspänningen kan ju innebära lägre ström om man behåller samma inmatade effekt. Kan ju vara för att man har en motor med ett KV som kräver högre ackspänning så det behöver inte betyda att strömmen blir högre med flera celler. Det fallet inträffar om man har en given setup (motor/propeller) och ökar ackspänningen men det kan man ju komma ifrån beroende på orsaken man har till att öka på ackspänningen - t ex genom att minska propp-storleken. Sen är ju fartreglagets maxström inte främst beroende av antalet celler i acken utan den maximala strömmen man matar in i motorn. Dock finns det ju fartreglage som är specade att bara klara färre celler så det får man ju ta i beaktande.
    Roger

  9. #9
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Tobbepostis Visa inlägg
    med fler celler ökar du spänningen i volt.Risken är då att du eldar upp fartreglages och eller motorn tänk på det.En 4cells lipo kräver minst ett 60amp reglages vad står det på ditt reglages?
    Tobbe
    Antal celler styr inte strömmen, det gör hela drivlinan. 60A för 4S har ingen som helst underbyggnad. Det är som att säga att om du har storlek 44 i skor så väger du minst 100kg.

    Fler celler i denna typ av flygplan är för att åka fortare, men frågan är om det är rätt modell för att åka fortare med. Den är gammal och det syns att den är gjord för lägre effekter med en lång nos. Jag tror man skall sansa sig med inmatad effekt här.
    Superhero

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lizzy Visa inlägg
    hej!
    skulle vilja veta måttet på batteriutrymmet för denna kärra så man inte köper grisen i säcken
    Jag får plats med detta i min Rifle 1m: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=45133
    Nu har jag inte planet i närheten men jag vill minnas att där är lite utrymme kvar på höjden. Bredden är maxad, fick slipa lite i främre spannt.

    Hittade ett par bilder och höjdutrymmet som är kvar äts upp av mina 5,5mm guldkontakter.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Rifle07.jpg 
Visningar:	71 
Storlek:	73,2 KB 
Id:	57912   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Rifle08.jpg 
Visningar:	81 
Storlek:	62,1 KB 
Id:	57913  

  11. #11

    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    141
    Jobb
    fritidsforskare
    Klubb
    fk spinn söderköping

    Standard

    tack för alla svar :-)

    är en van flygare i elträsket

    grejen var att ev köpa denna kärra och få upp den i +350 knyck och då går det förmodligen åt några watt

    Med vänlig hälsning :-)

  12. #12

    Standard

    Ja, man kan ju drömma, varför använder inte high speed flygarna denna kärra när de försöker slå hastighetsrekord? Jo, för att det finns andra mer lämpliga kärror för det.

  13. #13
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lizzy Visa inlägg
    tack för alla svar :-)

    är en van flygare i elträsket

    grejen var att ev köpa denna kärra och få upp den i +350 knyck och då går det förmodligen åt några watt

    Med vänlig hälsning :-)
    Jag tror inte den håller för det. Sen är det upp till dig att värdera värdet i mina troenden
    Superhero

  14. #14

    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    141
    Jobb
    fritidsforskare
    Klubb
    fk spinn söderköping

    Standard

    ok, då vet jag

    därför jag ställde frågan på detta forum

    om nån vet nån kärra för dom farterna så vore jag tacksam för tips

    mvh

  15. #15

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    Det finns nu el pylonkärror som det tävlas med,men hur snabba dom är vet jag ej.Googla på swist f5d bygg och flygtråd så kanske du hittar något.
    Senast redigerat av Tobbepostis den 2016-04-04 klockan 11:35.

  16. #16
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lizzy Visa inlägg
    ok, då vet jag

    därför jag ställde frågan på detta forum

    om nån vet nån kärra för dom farterna så vore jag tacksam för tips

    mvh
    Det finns många olika sätt att göra det på. Jag har själv kört med en Swist till över 500km/h - den håller. Men det finns liknande modeller till varierande priser. Det finns också många kompisar som kan ta gift på att modellen de såg gick 350km/h trots att den bara nosar över 200km/h.... så det är lite frågan var man siktar.

    Jag hade nog valt en F5D modell med ca 1.4m vingspann. Swist är en, Pilf är en annan. http://www.hjk-speedwings.de/epages/...20SpreadTow%22

    Sen hade jag monterat en utanpåliggande outrunner. Kontronik Mini Pyro är ett alternativ.... Hobbykings kopior är ett annat...

    dra ett PM till Voodoo child på rcgroups och fråga om vad han tycker, han är nog vår expert på setuper i denna typ av flygplan.

    Tror vi ser 350km/h här, tror inte det är 400. vad vet jag....
    Superhero

  17. #17

    Standard

    Oj! FPV + UHF... =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •