Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Mini test av HK,s Phoenix 1600

  1. #1

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard Mini test av HK,s Phoenix 1600

    Mini test av HK,s Phoenix 1600
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...arehouse_.html

    Allmänt omdöme, bra tänkt men dåligt utfört. Kroppen är i något man kallar "moulded nylon" och verkar ganska stabil, men en extra platta i kroppen för att hålla vingen på plats var väldigt illa monterad, skruvhålen i kroppen och plattan stämde inte, som tur var så var plattan skruvad så det gick att ta loss och sätta rätt. Armen till det monterad höjdroder servot tog i samma förbannade platta, så man fick fräsa ur lite.
    Motorn har fått mycket skit på HK sida och den går varmt, så jag räknar inte med någon längre livslängd på den.
    Jag monterad servo till flapsen och mixad ihop dessa så att jag får dykroder när flapsen fälls ut, lyckat !!!
    Tyngdpunkten kom rätt direkt med ett 1400 Lipo.
    Och nu till det positiva, flygegenskaperna, den flyger helt underbart bra man kan roll osv utan några problem, hur den segelflyger med motorn avstängd, gick inte att testa ordentligt, då det var ganska blåsigt och jag hade an kamera monterad som nog bromsa ganska rejält.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_1158.jpg 
Visningar:	248 
Storlek:	158,0 KB 
Id:	57911


    Här är en video snutt från premiär flygningen


  2. #2

    Standard

    Har både HK Phoenix 2000 och 1600. Använder dem för att segelflyga hemma i viken och sätter dem i vassen när jag ska ner. Min 1600 har en motor med bra drag så den används när det blåser, tar med den i bilen när vi drar söder över, för sommarens besök i Torekov, för lite flyg i hang på stränderna. Kroppen är mycket tålig jag har kolfiberförstärkt vingarna och infästning för vingarna. Från mitt perspektiv så får man mycket flyg för pengarna även om det behöver modas lite.

  3. #3

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Mycket trevligt initiativ att du skrivit lite om planet. 2000-modellen verkar populär men oftast orkar man inte läsa 2000 inlägg på RCGroups....
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  4. #4

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Jag beställde en 1600 idag på HK. Jag valde ARF versionen då jag tänkte flyga den på hang och har en del servon och sånt i lådan. Man får hoppas att ev fel på den är möjliga att fixa till. Det slank iofs med en motor också då de hade rea på en hel del grejer.

    @pelleflygare vad är det för färg du använt?
    Senast redigerat av KristofferR den 2016-04-18 klockan 19:18. Anledning: Färgfråga
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  5. #5

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Nu har jag byggt och premiärflugit min Phoenix 1600. Jag köpte ARF då jag hade allt utom motorn hemma.

    Den flyger verkligen bra. Original CG var alldeles för framtung, jag använde iofs fingrarna så det är inte superexakt, utan landade och flyttade acken tills det blev bra. Då låg den ungefär mitt på plattan. Den lilla tyngden under plockade jag bort.

    Jag byggde med:
    4x HK HXT900
    Motor: HK Turnigy SK3 2830 1020kV med 3mm axel. Den passade direkt i planet efter att jag skjutit över axeln.
    Ack: MPX 3S 2200mAh
    ESC: Jeti ECO 25A
    RX: MPX RX-5 light

    Vikt flygklar blev 1065 g utan dekaler men med stripes under.

    Förutom gissningsleken med skruvar samt servoarmarna som tar i kroppssidan - jag skar men det hade varit snyggare att sänka ner plattan vilket nog inte är så svårt - var det enkelt och allt var rakt, helt och rätt gjort från HK. Jag skippade flapsen och tejpade för alla skarvar och hål. Urtaget för servona är egentigen anpasssad för ett 12g servo på höjd tror jag, men jag växlade dem så höjdservot fick det "optimala" och satte en bit plasticard för sidoservot.

    Jag räknade fram i eCalc 19-21A, 200-230W och ca 1kg dragkraft. Jag vet inte riktigt vad propen är men testade 10x4,5 till 10x6. Det känns lite optimistiskt men statiskt på köksgolvet drog motorn 18.5A så envisas man med hotlinerflygning får man nog räkna med att den överhettas då den är angiven till 169W. Den stiger bra nog iaf. Premiärflyget var med halvladdad ack dessutom.

    Jag har massa bilder och sånt i några blogginlägg på RCGroups:
    1: http://www.rcgroups.com/forums/member.php?u=601424
    2: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2652077
    3: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2652691
    4: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2653939


    http://www.rcgroups.com/forums/member.php?u=601424

    OBS att man inte ser alla bilder förrän man öppnar varje inlägg...
    Senast redigerat av KristofferR den 2016-04-28 klockan 22:52. Anledning: Fixat den sista länken
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  6. #6

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Idag körde jag lite Phoenix 1600 på en fotbollsplan och lyckades efter sådär 20 minuter hitta termik, jag är inte så vass på termikflyg och planet skall tydligen vara lite för tungt också men det flöt på fint uppåt. Lite lustigt att det blev så då jag egentligen köpte det för att bygga en ren glidare för hanget och så råkade det bara bli en motor med-beställd.

    All slipning/tejpning och servocovers gjorde för övrigt märkbar skillnad på ljudet idag. Planet blev nästan tyst istället för "wooosh" när man flög förbi och rent allmänt tyckte jag den blev mer linjär i hur den tappade fart, den "flöt ut" mer istället för att all fart försvann direkt och sen stannade man kvar. Tror det blir grymt på hanget.

    Jag behöver fortfarande fila på roderutslag och exvis trottel/dykmix. Den flyger bra men än så länge är den helt chanslös mot min Multiplex Funglider i "förtroende" och roderharmoni. Det är väl en av de sakerna man "betalar för" på lite dyrare kärror, inte bara passform och bygginstruktioner.

    Jag tror Funglidern har en jättefördel iom att det är angivet exakta roderutslag och mixkompensering för trottel och spoilers och den gick spikrakt på fullgas mm så jag vågade direkt bränna på bara några meter över marken och det enda jag behövde fixa till var TP lite mer bakåt.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  7. #7

    Standard

    Tack för filmsnutten med P-1600:n, har funderat på att skaffa en likadan och flyga på landet vid sjön. Kul att se hur man kan montera en kamera på den och se landskapet. Antar att kameran tar en hel del luftmotstånd även under landningen. Tyckte du att det blir en oanad precision under landningen eller är skillnaden bara marginell? Antar det inte blir så stor skillnad, men skulle ju kännas lite snopet att dra på sig fiskarkläderna jag nyss inhandlat för fiskeresor för att fånga upp den ur vattnet istället för vassen.

  8. #8

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Jag skall prova med min Mobius och men jag tror påverkan är rätt marginell så länge den sitter någorlunda nära mitten och inte längst ut på vingen eller något. Har bara inte blivit av då jag tröttnat på "flygfilmer".

    Igår tog jag ut den på hanget, vinden något svag och vindriktningen var fel men Phoenixen flyger riktigt fint. Skönt att få chansen att se den i ögonhöjd och att våren kommit så man äntligen slipper frysa!
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	99 
Storlek:	105,4 KB 
Id:	58295  
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  9. #9

    Standard

    Har haft en liten HD kamer monterad på Phoenixen, väger som en Mobius, Bla precis innan stabben - påverkar inte flygegenskaper något alls. Det är den kameran jag använt vid det tidigare inlägget "Vassglidare".

  10. #10

    Standard

    Tejna, nu fick jag erfara det som många påpekad på olika forum. Var ute och letade termik i gränsen mellan land och vatten. Motorn gick varm och smälte motorfästet. Lyckades undvika att landa i vattnet med någon meters marginal. Förslag på lämplig motor som ger bra drag?

  11. #11
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    vad sägs om HK Turnigy SK3 2830 1020kV eller Turingy 2217 1050KV , ifall det är 1600-varianten du pratar om?
    fredrik

  12. #12

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Jag har kört lite plattlandsflyg med min Phoenix 1600 pga det fina o-blåsiga vädret. Det verkar finnas lite olika SK3 2830 "årsmodeller" på HK och jag köpte en på rea med 3mm axel och jag tror att den hade 179W som "maxeffekt".

    Enligt ecalc och med mina strömmätningar ligger den över gränsen; runt 200-220W med propellern som följer med; den är omärkt men anges till 10x6. Ihop med sommarvärmen blir motorn ganska het, man kan precis lägga fingrarna på den utan att bränna sig. När jag missat termik några ggr har jag landat och låtit motorn svalna hellre än att köra igen.

    Nu var min tanke egentligen att ha motorn som backup för hangflyg men eftersom det är kul med termik och att busa runt lite med motorn på överväger jag att gå ned till en 9x5 prop.

    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  13. #13

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Länk till motorn i filmen nedan:
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dproduct=80611
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  14. #14

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Hej!

    Här är flygresultatet av shimsningen av stabben. 2mm glasspinne under framkanten.

    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  15. #15

    Standard

    Vad tror ni om att sätta i en Turnigy Aerodrive SK3 - 2836-1040kv. För att få riktigt bra drag utan risk för överhettning.

  16. #16
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag har bränt en SK3 2836-1040 i en Acromaster med 9x3.8 och bra 3S. Max ström blev 25A. Den tål max 20-23A, 11V, det är inga 335W. Men håll dig under 20A så fungerar den.
    fredrik

  17. #17

    Standard

    Hittade en E-Max 2218-09 på en skrotad kärra. Den bör inte bli varm och ge Phoenixen bra drag med en 10x6 propp.

  18. #18

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pelleflygare Visa inlägg
    Hittade en E-Max 2218-09 på en skrotad kärra. Den bör inte bli varm och ge Phoenixen bra drag med en 10x6 propp.
    Ser najs ut! Tänk på att axeln är 4mm på Emax-motor. Original kom min Phoenix med en 3mm (eller möjligen 3.17) medbringare.

    Idag åkte jag till hanget på chans men vinden låg nästan parallellt med hangkanten så jag försökte termika men vinden var konstant och det lilla lyftet förstördes av sjunk och turbulens.

    Efter hemkomst "renoverade" jag ack-plattan fram. Det som hände var att träet gick sönder lite mer varje gång jag tog ut acken som var fäst med kardborre. Dessutom var de små skruvarna dåligt monterade och en släppte. Jag funderade på att skippa den men den skänker nog lite styvhet åt kroppen. Limmade och flyttade skruvarna som var monterade "bredvid" och utan förborrade hål. Sen limmade jag och sydde fast en lång kardborreremsa.

    Egentligen tycker jag det är kul att pyssla lite men jag hade hellre köpt planet som "kit" så man kunde göra rätt från början. Men jag vet inte hur majoriteten av kundkretsen ser ut och hur de tänker.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	81 
Storlek:	85,6 KB 
Id:	58400  
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  19. #19

    Standard

    Jo, hade några på 4 mm liggande. Fick hyfsat drag i grejorna utan någon tendens till överhettning. Kanske hade jag hoppats på lite mer drag - får fortfarande kasta iväg Phoenixen. Fick en fin stund med vind från norr på ca 5 m/s. Startar och landar i lä men fick fina lyft när jag kom över trädtopparna.

  20. #20
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Hej!

    Planet ser ut att segla jättefint nu! , hade du mycket energi i luften vid tillfället för klippet, ser ut som den aldrig vill landa?

    Tycker att det ser ut att flyta fint med din ändring, tråkigt på motorn,Hks phoenix har väl ett helt OK rykte eller är det bara storebrodern? Är det för övrigt samma som "BFG 1600 och 2000mm"? där finns en låång tråd om motorer som smälter sina fästen etc.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •