Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: DLE20RA 20cc

  1. #1

    Standard DLE20RA 20cc

    Hej har köpt mej en DLE20RA har lite frågor angående denna.Har hört att org stiften inte är någon höjdare vart får jag tag på ett bättre vilken är bäst att använda. ? .Som inkörning så ska man köra motorn i 2 Tim på 4500 varv är verkligen det ett bra sätt? .står även att man inte ska köra in den i bänk för den tar skada av vibrationer då vill ju helst inte köra in den i modellen några tips på andra inkörningsmontage. Kändes även ganska sträv i loppet när man drog runt den men detta kanske är normalt.ja jag vet många frågor enda sättet att lära sig på .Andreas

  2. #2
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    297
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Suck!!! Otroligt vilka jävla villfarelser som fortfarande florerar! Var har du läst dessa dumheter? Länka gärna...

    Stiftet till din motor är ett CM6-stift som NGK saluför. Har ingen aning om vilka kina-kopior din motor eventuellt kan vara utrustad med. Det bästa är nog att köpa motsvarande NGK-stift och jämföra med "original"-stiftet. Troligen är färgnyansen på beteckningen annorlunda och även rillorna på isolatorn.

    Och inkörningen görs naturligtvis i bänk!!! Vad är det för trams om vibrationer??? Själv har jag jobbat med roterande maskiners vibrationsmönster i snart 40 år och har (trodde jag) vant mig med alla möjliga korkade uppfattningar. Men uppenbarligen icke!!! Och med roterande maskiner menar jag STOOORA ångturbiner i kraftverk på massor med megawatt.

    Och kör gärna med lite högre oljeinblandning vid inkörningen. Jag rekommenderar 4-5 % inblandning av en helsyntetolja. När motorn är ny och har lite råa ytor ska man ha den bästa smörjolja som går att få. Glöm de rekommendationer som säjer att man ska köra med sämre, mineraloljebaserade för att få snabbare inkörningseffekt. Det är vid inkörningen som man behöver en rejäl oljefilm som orkar med de råa nybearbetade ytorna utan att orsaka direkta skärskador.

    Och meskör inte! Dra på ca 3/4 gas så att det blir lite gastryck på kolvringarna. Då pressar de på lite grann mot cylinderloppet och slits in lite bättre. Låt motorn lugna ned sig (=kallna) emellanåt på lite förhöjd tomgång och dra sedan på igen.

    Inkörningen är ett utmärkt tillfälle till att lära sig hur man ställer in förgasaren! Läs gärna inställningförfarandet på vår klubbs hemsida, http://www4.idrottonline.se/Strangna...nningsmotorer/

    Räkna med att du behöver köra in bensinaren på en planka med i alla fall ett par liter bensin! Du kommer märka när motorn blir lättstartad, snäll och foglig och med säker tomgång. Och det är inte bara motorn som blir lättstartad. Även du blir det, när du lär dig att hantera motorn.

    När inkörningen börjar bli klar kan du gå ned till 2% inblandning av helsyntetolja och börja flyga! Bli inte en av de där nissarna som står i depån och flippar, flippar, flippar, flippar, flippar, flippar och aldrig får motorn att fungera! Och som skyller på Walbroförgasare, kinesiska tändsystem, falerande startmotorer, felaktig bensin och fan och hans moster.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  3. #3

    Standard

    Tack Gasman kunde inte sagt det bättre själv precis minnas tankar bara att jag inte vågade säga dom .Då kan jag köra på vanlig aspen 2takt när det väl är dags för takeoff? Hade ju varit väldigt smidigt med färdig soppa.Infon om inkörning en stod på papperet som var med motorn har inte hittat det på nätet ännu länkar om jag hittar det Andreas

  4. #4
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Inlägg
    370
    Jobb
    Webbutveckling, Elteknik samt Mekatronik
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Aspen färdigblandat funkar fint att flyga på när motorn är inkörd.
    Jag brukar flyga mina bensinare på vanlig bensin från macken med 3% oljeblandning. men det luktar ju såklart. till skillnad från Aspen.

  5. #5

    Standard

    Ja för det kan väl inte skilja så mycket på en sån här motor å på en röjsågsmotor, motorsågsmotor dom lever ju ett hårt liv på 2% och det funkar ju.Lite konstigt att man aldrig hör talas om inkörning av dom motorerna

  6. #6
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    297
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Andreash Visa inlägg
    Ja för det kan väl inte skilja så mycket på en sån här motor å på en röjsågsmotor, motorsågsmotor dom lever ju ett hårt liv på 2% och det funkar ju.Lite konstigt att man aldrig hör talas om inkörning av dom motorerna
    Jämför du cylinderloppet på t.ex. en Husqvarnasåg eller andra kända märken med många av kinamotorerna så är det rätt stor skillnad på ytfinishen.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  7. #7

    Standard

    Ok därför dom behöver lite mer inkörning .Men sen ska det gå bra att gå över till aspen? Lite konstigt att dom har sämre kvalitet på loppen borde ju i dagsläget inte vara några problem även för en billig motor att ha en fin yta .Jämfört med min evolution 10cc som var silkeslen och även billiga metanolare är ju väldigt fina från start iallafall dom dom jag har snubblat över

  8. #8
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 027
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Jag hade inte kört min motor i bänk utan börjat arbeta med den som de är tänkta att gå. Men väl medveten om att den kan vara lite lynnig innan den är inkörd och inställd. Jag hade alltså flugit lite högre så man kan landa även utan motor. Under tiden hade jag sett till att justera in exponential, dual rates, mixar osv så flygplanet flyger SPIKRAKT... Det borde vara klart ungefär när motorn är inkörd.

    Jag är av uppfattningen att inkörning inte bara sker i liter bensin utan i antal start/stopp med avkylning mellan. Flygningar ger ju sådana cykler också.

    Oljeinblandning och bränslen kan jag för lite om för att ge dig råd.
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  9. #9

    Standard

    Tack alltid kul med olika tankar och idéer. Men att köra en ny motor på 4500 varv i 2 timmar måste ju vara helt fel konstigt att tillverkaren kan rekommendera detta.

  10. #10
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 027
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Andreash Visa inlägg
    Tack alltid kul med olika tankar och idéer. Men att köra en ny motor på 4500 varv i 2 timmar måste ju vara helt fel konstigt att tillverkaren kan rekommendera detta.
    Det är konstigt hur någonting som är en myt eller vandringssägen blir en sanning. Ett exempel till, alla vet ju att om man pumpar bildäcket till högre tryck än rekommenderat så slits det ut på mitten först. Det är bara den lilla haken att det inte är sant. I vart fall inte på moderna däck vi haft de senaste 20 åren.
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  11. #11
    Debattglad entusiast
    RCFF - Administratör
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    3 025
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktör
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

    Standard

    Inkörning?
    Man körde in motorer för femtio år sedan då precisionen och oljorna var sämre.
    Numera är varenda tvåtaktsbensinare försedd med Nikasilbehandlade cylindrar. Det innebär att cylinderväggarna är lika hårda som diamant. Kolvringarna är gjorda i gjutjärn och ska täta hyfsat.
    Detta faktum innebär att man kan köra motorn i tusentals timmar utan att cylindern nämnvärt förändras. När man packar upp en ny motor och drar runt den för hand river man bort eventuellt ragg inuti motorn.
    Så glöm inkörning. Då kan det vara en bättre idé att spola rent motorn från spån innan man startar den.
    Kör på Aspenbensin och öka oljehalten till 3 - 4 %. Enda orsak att köra motorn i bänk innan man flyger är att det är enklare att ställa in förgasaren.

    Som jämförelse kan jag nämna att en ny F1-motor startas - varvas upp till 4000 RPM tills arbetstemperatur uppnås. Sedan ut på banan med enda begränsning att ligga under 10.000 RPM. In i depå och tanka och kolla värdena. Nästa gång körs motorn fullt ut - värre än tävlingen - för att kvala in till en bra startposition.
    Ove (AM) Nielsen

  12. #12

    Reg.datum
    May 2008
    Inlägg
    253
    Jobb
    taxiförare,modellflygare
    Klubb
    Åre molanda flygförening

    Standard

    Jag körde in min Dle boxer 40cc enligt Dle:s föreskrifter. Dvs 2 timmar på 4500 varv,satt den gummiupphängd som rekommenderat. Jag körde den på mineralolja 5% under 4-5 timmar på olika varvtal efter dom första två timmarna. Nu har jag kört ut ungefär 6-7 liter Aspen 2% på mina ca 50 flygningar. Förgasaren fick jag justera om rätt kraftigt. Nu går denna boxer sagolikt fint,och nära nog inga vibrationer. Är fruktansvärt nöjd med denna boxer från dle
    Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
    samt.Alfas Sabre f86 Edf,går som ett skållat!
    Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i denna

  13. #13

    Standard

    Kul å höra att du är nöjd med dle har igentligen bara hört bra om dom.tyvärr är det tillbyggnad av hus som gäller just så jag har inte hunnit provstartat den ännu.Andreas

  14. #14
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    297
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Inkörning?
    Man körde in motorer för femtio år sedan då precisionen och oljorna var sämre.
    Numera är varenda tvåtaktsbensinare försedd med Nikasilbehandlade cylindrar. Det innebär att cylinderväggarna är lika hårda som diamant. Kolvringarna är gjorda i gjutjärn och ska täta hyfsat.
    Detta faktum innebär att man kan köra motorn i tusentals timmar utan att cylindern nämnvärt förändras. När man packar upp en ny motor och drar runt den för hand river man bort eventuellt ragg inuti motorn.
    Så glöm inkörning. Då kan det vara en bättre idé att spola rent motorn från spån innan man startar den.
    Kör på Aspenbensin och öka oljehalten till 3 - 4 %. Enda orsak att köra motorn i bänk innan man flyger är att det är enklare att ställa in förgasaren.

    Som jämförelse kan jag nämna att en ny F1-motor startas - varvas upp till 4000 RPM tills arbetstemperatur uppnås. Sedan ut på banan med enda begränsning att ligga under 10.000 RPM. In i depå och tanka och kolla värdena. Nästa gång körs motorn fullt ut - värre än tävlingen - för att kvala in till en bra startposition.
    Inte mycket Nicasil i den här kinesiska pjäsen med grovhenad gjutjärnscylinder! Tog nog en fem-litersdunk innan den blev snäll och följsam. Nu är den inne på sitt nionde år i flygets tjänst och går hur fint som helst...

    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •