Eftersom det finns en risk att projekt aldrig liksom kommer i land när man skriver om dem så kommer här en kort tråd om en båt med em låååång historia bakom sig.
Jag har fått av min gode vän Bertil Åkesson (extraordinär modellbåtsbyggare!) en båt som påbörjades av en man i Upplands-väsby för ca 52 år sen och var då med som stor-reportage i föregångaren till Allt om Hobby och som efter många år hamnade som projekt hos Bertil.

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0709.jpg 
Visningar:	504 
Storlek:	97,8 KB 
Id:	57960

Han gjorde ett fantastiskt fint jobb med den men hade nu ledsnat på den.
Från början ser den med örnsyn att det satt ett par Taplin Twin dieslar i den ,Bertil bytte ut dessa mot ett par 900 motorer(rejäla doningar!)när den nu kom i min ägo så bidde det borstlöst i den...
Såna därna Hobbykingvattenkyldamassoravwatt sorten.
Det mesta var klart i den så det behövdes inte speciellt stora moddar,dock,inlopp för vattenkylning,en pump som hjälper till och styrs från radion..
Motorerna klarar visst 3000 w styck enl. den kinesiska glädjekalkylen,jag använder kanske några hundra totalt .
Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20160320_122516.jpg 
Visningar:	405 
Storlek:	63,0 KB 
Id:	57961

Altt var liksom färdigt i träväg ,fattades bara inpassning o lite färg på taket (tack Ivve!) och när allt satt i den,dock utan div attiraljer som rutor o bord m.m så for jag iväg till Ivve för o se hur den gick i sjön medtagandes ett par 4S 5000 ackar som bränsle.
Resultat?



OTROLIGT KUL!!!
Den gick fint,testade med lite vikter i bak för att få upp nosen så det slutar med ca 1.5 kg bly.sista snutten på filmen så var det 3 kg o det var lite för mycket..
Styrningen fick bli en mix av roder och trottel,den ville inte svänga första gången men med differentierad gas så löste sig det fiiiint!
Efter denna körning fick jag i 1300 MaH i per acc så speciellt törstig är den inte.
Nu så har sista limningarna gjorts så jag tänkte nog föröka få den till vattnet i helgen för detta var görskoj!

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20160406_143152.jpg 
Visningar:	1012 
Storlek:	68,2 KB 
Id:	57962 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	CR.jpg 
Visningar:	1153 
Storlek:	106,6 KB 
Id:	57963Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	cr2.jpg 
Visningar:	519 
Storlek:	79,5 KB 
Id:	57964



Jag tycker den är urtjusig!