Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Batteri/ström till en videosändare?

  1. #1

    Standard Batteri/ström till en videosändare?

    Hej igen!

    Jag inser att det här ämnet kanske hör bättre hemma i något av FPV forumen, men då jag fick sån grym hjälp av er som hänger här tänkte jag att det kanske är tillräckligt on-topic för att platsa i det här forumet!


    Min fråga handlar om huruvida jag kan strömförsörja en videosändare, närmare bestämt denna: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...3D_Camera.html

    Här är specen för sändaren:
    http://www.fpvmodel.com/u/tmp/goods_...52919-7565.jpg

    Om jag tolkat denna rätt så vill sändaren alltså ha 12V input power (via en två-pinskontakt)? Och på min Walkera Runner 250 Advance har jag ett sådant två-pins output - dock bara på 11.1V. Så min undran är: faller 11.1V inom ramarna för de efterfrågade 12V, eller är det helt enkelt 0.9V för lite?

    Om det är för lite har jag förstått att man kan använda en 12V regulator - typ kanske en sån här?
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...Regulator.html

    Men om jag skulle försöka mig på den lösning skulle jag verkligen behöva hjälp för att förstå hur jag ska "koppla in den" (ni hör vilken nivå jag befinner mig på).

    Annars eftersöker jag andra förslag på lösningar - gärna så plug-n-play vänliga som möjligt!

    Tack igen för att ni tar er tid!
    /Koffe

  2. #2

    Standard

    Den kan du väll driva direkt från driv-accen(via din PDB om du ska ha sån). Det står att den kan matas med 7-26 Volt. Sen har ett 3s LiPo ca 12.6 Volt när det är full-laddat så det brukar gå att driva 12-volts utrustning rakt av.

  3. #3

    Standard

    Tack för inputen Glattnos! Ja, jag har alltså en sån här output på min PDB (om jag fattar termerna rätt nu) - ser ut såhär:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20160406_103558.jpg 
Visningar:	115 
Storlek:	69,5 KB 
Id:	57968

    Så då tolkade jag specen fel alltså? Jag tänkte att "Power Supply" handlade om vad sändaren kan skicka "ut", och att "Power consumption" handlar om vad den behöver "in"? Men båda handlar alltså om strömåtgång?
    Hursomhelst så inser jag ju att du har rätt i att 11.1V batterier ju ligger över 12V när de är fulladdade, så det borde ju funka då!!
    Fan va grymt! Tack!

  4. #4

    Standard

    "Power Supply" är vad du kan mata den med (in i den alltså)
    "Power consumption" är hur mycket Watt den drar vid 12 Volt(det är mest ett exempel att dom har tagit just 12 Volt i specifikationen)

    Du bör lugnt kunna koppla in den rakt av

  5. #5

    Standard

    Tack så jättemycket för hjälpen Glattnos! Nu är det beställt!!!

  6. #6

    Standard

    När man arbetar med elektronik är det en fördel att känna till ohms lag och att ha en multimeter. Då klarar man, skulle säga i stort sätt alla situationer i vardagen.

  7. #7

    Standard

    Hej igen!

    Har stött på lite patrull och skulle behöva er expertis.

    Jag hittade en sån strömkontakt hemma som den kommande VTXen har och det visade sig att 11.1V outputen på PDBn som jag tänkt skulle passa, inte var i rätt format:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20160408_133925.jpg 
Visningar:	91 
Storlek:	44,0 KB 
Id:	57985

    Min spontana tanke är om det finns någon adapter, antingen från en sån där mini-kontakt till den röda, eller direkt från batteriet via 3S-balanskontakten eller XT60-förgrening, till en sån röd? Vad heter den där röda kontakten på bilden förresten?

    *UPDATE*

    Det är en sån här jag behöver eller hur!?
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dproduct=51684

    Det måste vara rätt. Beställt!

    Tack ändå!
    Senast redigerat av Koffe84 den 2016-04-08 klockan 15:10.

  8. #8
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Koffe84 Visa inlägg
    Hej igen!

    Har stött på lite patrull och skulle behöva er expertis.

    Jag hittade en sån strömkontakt hemma som den kommande VTXen har och det visade sig att 11.1V outputen på PDBn som jag tänkt skulle passa, inte var i rätt format:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20160408_133925.jpg 
Visningar:	91 
Storlek:	44,0 KB 
Id:	57985

    Min spontana tanke är om det finns någon adapter, antingen från en sån där mini-kontakt till den röda, eller direkt från batteriet via 3S-balanskontakten eller XT60-förgrening, till en sån röd? Vad heter den där röda kontakten på bilden förresten?

    *UPDATE*

    Det är en sån här jag behöver eller hur!?
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dproduct=51684

    Det måste vara rätt. Beställt!

    Tack ändå!
    Det ser ut som en jst-hane på bilden, kör, inte för mycket ström genom dem, förstår inte riktigt problemet? En adapter kan vara bra ibland men här bör du löda om till rätt connector i stället, all onödig vikt skall bort på multirotor, man använder t o m nylon(?) till vissa skruvar då metall är tungt.
    Det du vill är att ta ström från pdb till kameran? Och pdb ger "fel format"? I volt eller menar du att du har en jst-hane från kameran? Isåfall skär av connectorn (spara lite sladd om möjligt - den kan du använda till nåt annat, ex göra din egen adapter) och löd den direkt på pdb.

    Var nu säker och dubbelkolla att pdb:n lämnar rätt spänning, 11.1V på pdb:n låter mycket men jag är lite ovan med dessa komponenter, kolla att kameran går på 12V och ej 5V .

    Vänta dessutom till alla komponenter är hemma för detta, ibland har VTX:en en strömförsörjning för kameran (kolla också här hur spänningen är) , du kan använda balanskontakten men du vill men helst ej trycka på direkt från flygaccen utan filter eller regulator.

    Mvh Gustaf

    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  9. #9

    Standard

    JST-hona på bilden skulle jag säga. Det brukar alltid vara stiften som räknas, inte höljet. Stiftpiggar = hane. Stifthål = hona.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10

    Standard

    Tack för din input Gustaf, är med på ditt resonemang ang. att "göra saker rätt", men jag tror det här är den bästa lösningen för mig just nu.

    Specen klargör att VTXn klarar 7-26V (och den driver sedan även kameran), och jag är inte ute efter något optimalt performance alls och jag kan inget om el och lödning än så länge - vill bara få grejerna att funka så att jag kan träna på att flyga, nybörjare som jag är - så då är en sån här plug-n-play adapter-lösning perfekt!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •