Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Setup av en BFG2600?

  1. #1
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard Setup av en BFG2600?

    Tjosan,

    Har lagt labbarna på en bättre begagnad EPO 2,6M elseglare med indeviduella flappar och skevroder.

    Har en Taranis så kan mixa och matcha kanaler, spakar och annat mysigt efter behag och skulle vilja ha lite input på hur man bör sätta upp den dels i segel och dels i motorläge.

    Att ha flaps/spoiler på en slider är redan gjort men funderar på hur jag bör sätta crow-mix för broms. Har fått för mig att man normalt på en seglare har crow på throttel spaken med crow av på max throttle och max crow på throttle spaken hela vägen ner.

    Har funderat på om jag skall lägga crowmix aktiv när jag har throttle cut på, dvs med T-cut av styr throttle motorn, med T-cut på styr throttle crow mix, men då omvänt så när man har throttle spaken nere är roderytorna identiska oavsett var t-cut spaken är.

    Vidare crow, bör det vara ner på skevroder och upp på flaps för att inte tappa bärighet i vingspetsar?
    När man har crow aktiverat, är det vettigt eller dumt att ha skevroder fortfarande inmixat? Bör skevroder mixningen på crown vara på både skevroder och flaps(flaperons), eller bara skev?

    Än så länge använder jag två flight lägen, start och flyg. Enda skillnaden är att start har lite höjdroder upp så när jag kastar den stiger innan alla händer är på spakar och under kontroll igen.

    Vad för fler flightlägen är vettiga att ha?

    Misstänker att många flygare har funderat igenom vad som är optimalt och tar gärna emot vilka mixningar som är bra att ha.

    Det finns inga begränsningar på vad för typer av mixningar jag kan göra på roderytorna så kom med förslag
    2skev, 2flaps/spoiler, höjd, sido, throttle.

    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    På min heron har jag fyra flygfaser: Hold, Speed, Cruise, Land

    Kanske du ska prova att utgå från 4-servo vinge.
    Här t.ex: http://seancull.co.uk/taranis/
    här för heron http://www.rcgroups.com/forums/showt...2330477&page=9
    Eller här http://www.rcmf.co.uk/4um/frsky-tara...-eepe-file/40/
    fredrik

  3. #3
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    @freddan_6 Tackar Men föredrar att programmera själv över ladda ner mjukvara, mest för att få huvudet runt varför man gör varje enskild mixning, camber, reflex, crow med/utan skevroder och så vidare.

    Är färsk på seglare så försöker plocka teori på vägen varför man skall ha vad i vilket läge med.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  4. #4
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Speed när jag letar blåsa, cruise när jag är i blåsa.
    Hold är till för att hålla det gamla läget + avstängd motor.
    fredrik

  5. #5
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Speed när jag letar blåsa, cruise när jag är i blåsa.
    Hold är till för att hålla det gamla läget + avstängd motor.
    Speed, ett par grader reflex på flaps och/eller skevroder?
    Cruise, är det neutral vinge eller par grader på camber på flaps och/eller skev?
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  6. #6
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    På min heron är flaps upp 3mm i speed, och ner 3mm i cruise. Samtidigt behöver höjd minska 1.5mm i bägge lägena jämfört med neutralt.
    fredrik

  7. #7

    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    17
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    Vidare crow, bör det vara ner på skevroder och upp på flaps för att inte tappa bärighet i vingspetsar?
    När man har crow aktiverat, är det vettigt eller dumt att ha skevroder fortfarande inmixat? Bör skevroder mixningen på crown vara på både skevroder och flaps(flaperons), eller bara skev?
    Vid crow så ska flaps ned och skev upp för att minska risken för tip-stall. Det är bra att ha skevfunktion även vid crow så är det lättare att "styra som vanligt", men bara på skevrodren (så att flapsen inte följer med vid skevroderutslag). Flapsen kan vid max broms gå ganska mycket nedåt, mer än 45 grader, medan skeven går lite mindre uppåt (kanske hälften?).

    Det borde gå att hitta lämpliga roderutslag för detta plan på nätet om du googlar lite.

    /Håkan

  8. #8
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Hittade denna beskrivningen, tror jag utgår från det och ser var det tar mig i luften
    http://www.rcuniverse.com/forum/rc-g...ml#post8770678

    Sedan blir det mycket testa testa testa på fältet.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  9. #9
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Satte upp som följande med gott resultat.

    Både skev och flaps reagerar på skevroderinslag, men flapsen endast till 50%
    Både skev och flaps reagerar på camber och reflex (flaps upp och ner) men skevroder endast till 50% har dessa på höger slider med upp-mitten-ner. (ca 10mm upp och 15mm ner)
    Flaps tar 15% av höjdroder input för att få snap-elevator (både upp och ner).
    Höjdroder kompenserar för flaps input upp och ner för att få en neutral glidning utan ballongeffekt.
    ESC har soft-start och broms så kan ha throttelspaken på full spetta och slå av/på motorn utan konstiga vridmoment.
    När jag har Throttle-cut aktiverat (motorn av) så är crow-mixning aktiverat.

    Flightmode1 har jag på en spak, den har full dualrate för att kunna korrigera med stora utslag i låg fart samt lite upptrim, så att planet stiger när jag kastar den med motor på.
    Flightmode2 är low rate, snäll flygning
    Flightmode3 är dualrate (samma som Flightmode1 fast utan extra upptrim)

    Så vad jag gör för start.
    Flightmode1, ingen flaps, spolar upp motorn, kastar i 15-20 grader uppåt med full fart på motorn.
    Efter två sekunders flygning är den på 10m höjd och går nästan vertikalt, slår över på Flightmode3.
    När jag nådde önskad höjd slår jag på throttle cut och låter gasspaken vara på max (neutral vinge).
    Sedan har jag slidern på sidan för att ge camber eller reflex för att jaga blåsor, om jag vill slöspaka med mer finlir kan jag slå över till flightmode2.

    Ganska lyckat, behövde bara landa 3ggr för att få alla värdena på höjdroder finjusterat för att passa camber/reflex och crow mixningar med neutral attityd

    Skulle kunna meka om lite för att ge mer crow effekt med flaps ner, men det känns bra att börja med i alla fall

    Tack för inspel.

    Nu ska jag bara lära mig jaga termik också.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •