Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Göra DLG av easytrainer??

  1. #1
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard Göra DLG av easytrainer??

    Hej!
    Jag undrar om Ni har några bättre ideer för att göra om min fms easytrainer till en fungerande DLG och hang-kärra?
    Allt är tillåtet
    Enda och största problemet är vingarna, denna epo är ganska mjuk och det behövs någonting, kolfiber t ex över hela spv på vingen för att den ej ska bli flis, sen har vi problemet med polyhedralen...
    Motorn tänkte jag om jag får detta bra nog på papper att skära av, men bara om jag är 90% säker på att denna ombyggnation kommer hålla för att kastas upp.
    Flygkroppen är tillräckligt rigid och förstärkt det är vingarna bara som oroar mig.

    Vingarna är idag limmade och extrasäkrade i fästen med limmade grillpinnar och man kan ej längre sära på- eller ta av vingen, utan kniv.
    Sätter nog ett bogser-release servo fram också för framtida skojigheter.

    Har ni några vilda idéer?

    Mvh Gustaf "jag ville verkligen ha alulan"

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Ofta väger en dlg kärra bara ett par hundra gram, och ca 250gram verkar vara vanligt och med en spännvidd upp till 150cm
    En Easytrainer känns som att den väger lite mer än så.
    Mitt tips är att kolla upp Libelle som säljs av Rcteknik , bra pris och flyger fint. Dessutom behöver du inte modda. Den väger ca 300gram inkl ack, radio och servon, och är 120cm i spv.
    Jag tror att den vägen är enklare, än att fixa o dona med din Easytrainer.

    Vill du köra din kärra, så får du göra ett hål för kastpinnen i en eller bägge av vingspetsarna ev förstärka hålet.
    Dra glasfibertejp över vingen om du är bekymrad om den inte skulle hålla.
    Men med tanke på vikten så tror jag att den blir lite tung att kasta.

  3. #3
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Den kommer nog aldrig bli en rimlig DLG kärra, men om du vill exprimentera för skoj skull, vilket alltid är en option så hade jag nog gått följande väg.

    1. Skära av vingspetsarna så du har en rakare vinge
    2. Förstärka vingarna med pall/tidnings buntband en på över och en på undersidan
    3. Förankra en solid kolfiberpinne i buntbandet för fingerkrok eller vad man kallar det på vänster vingspets
    4. Plocka bort motor och skära bort så mycket av frigoliten där som möjligt
    5. Lätta bakkroppen så mycket som möjligt, kanske till och med ersätta hela bommen bak med ett kolfiberrör

    Modellen kommer fortfarande vara baktung med ett litet LiPo i nosen så du får prova dig fram. Men kanske får tränat lite DLG kast i alla fall
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Som DLG = onödigt jobb. Som hangkärra kan den säkert fås att fungera men det får nån annan kunnigare bedöma.
    Roger

  5. #5

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Jag har ett par skumkärror i samma storlek som EasyTrainer, där vingarna var ganska 'flexiga' när jag köpte dem.
    Jag opererade in (limmade med PU-lim) 5mm kolfiberrör i vingen, visserligen rätades v-formen ut, men de funkar alldeles utmärkt både som motorseglare och på hanget.
    Retroholic!

  6. #6
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Hmm; tror jag skippar dlg konverteringen men om jag skulle gjort det hade jag nog fått vikten under 400g iaf, det finns andra roliga saker jag kan göra med den;
    -edf på ryggen och bli fpvskepp?
    -dubbla 250-quadmotorer i pods på vingarna ..eller 4st? Också för fpvskepp.
    -kapa motorn och minimera vikt överallt och köra den som "ren" hangkärra och ev high start och bogsering.
    -skulle vara fett med en edf på varje vinge och gott om tryck, dock tillåter ej plånboken det, tack för alla tips, får se hur jag gör!



    Tack för tipset om Libelle, hittar jag en sån el alula beg blir jag glad!

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  7. #7
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    378
    Jobb
    Webbutveckling, IT
    Klubb
    Eskilstuna flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Hmm; tror jag skippar dlg konverteringen men om jag skulle gjort det hade jag nog fått vikten under 400g iaf, det finns andra roliga saker jag kan göra med den;
    -edf på ryggen och bli fpvskepp?


    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk
    EDF på seglare brukar bli ganska tråkigt... svårt att få nån effekt då det går relativt sakta och EDF'er oftast behöver redigt luftflöde för att bidra med någon effekt.

    Testade själv att stoppa på en EDF på en MPX Cularis (2.6m) med rätt så kasst resultat.
    Flyger fint men med nästan 0 stigprestanda.


    //Nicke

  8. #8
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    -kapa motorn och minimera vikt överallt och köra den som "ren" hangkärra

    När du provat hangflyg så kommer du märka att du måste få UPP vikten på maskinen. En easytrainer med kolfiberrör i vingen kan nog med fördel få väge upp emot 2kg på hanget. Minst 1kg i alla fall. Sen beror det på hur mycket det blåser givetvis.

    Jämför med att kasta en innebandyboll och en utebandyboll i motvind....
    Superhero

  9. #9
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    När du provat hangflyg så kommer du märka att du måste få UPP vikten på maskinen. En easytrainer med kolfiberrör i vingen kan nog med fördel få väge upp emot 2kg på hanget. Minst 1kg i alla fall. Sen beror det på hur mycket det blåser givetvis.

    Jämför med att kasta en innebandyboll och en utebandyboll i motvind....
    Jag var med eztrainer(nu 600g tung - diet för termik samt ''omlagningar" m böttre material och tekniker - gav en lättare kärra som är förvånansvärt bra i termikbubblor) i hård byig vind upptill 6-8m/s och hittade en brant på öppen åkermark som jag ville testa, kastade ut den utan motorkraft lite nervöst men jag kände att den ville lätta bara i handen, dyk och steg samtidigt fint och förutsägbart, dock lite högre upp var det fruktansvärd turbulens och det var svårt att kontrollera planet och varje gång jag vände och flög (m motor) i medvind så halvstallade kärran i byarna och jag var tvungen att ständigt ge höjdroder för att bibehålla höjd, hittqde dock ett skogsparti som jsg kunde hangflyga från på högre höjd.

    Fråga: när man flyger en lätt kärra på hang - hur placerar man vikten för bäst resultat?
    när jag flyger eztrainer eller fms let13 så behöver jag göra dem framtunga i hård vind för bäst resultat - , märker dock att detta INTE behövs på min kära mpx Heron som väger över 2kg - där är en neutral TP det bästa verkar det som, denna gör mycket bra ifrån sig i hård vind, spec crow vid landning är strålande, kommer ner kontrollerat och sakta för att placera hjulen på banan perfekt (för detta krävs ett fungerande djupseende, annars landar man på åkern strax innan banan)
    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    När du provat hangflyg så kommer du märka att du måste få UPP vikten på maskinen. En easytrainer med kolfiberrör i vingen kan nog med fördel få väge upp emot 2kg på hanget. Minst 1kg i alla fall. Sen beror det på hur mycket det blåser givetvis.

    Jämför med att kasta en innebandyboll och en utebandyboll i motvind....
    Jag var med eztrainer(nu 600g tung - diet för termik samt ''omlagningar" m böttre material och tekniker - gav en lättare kärra som är förvånansvärt bra i termikbubblor) i hård byig vind upptill 6-8m/s och hittade en brant på öppen åkermark som jag ville testa, kastade ut den utan motorkraft lite nervöst men jag kände att den ville lätta bara i handen, dyk och steg samtidigt fint och förutsägbart, dock lite högre upp var det fruktansvärd turbulens och det var svårt att kontrollera planet och varje gång jag vände och flög (m motor) i medvind så halvstallade kärran i byarna och jag var tvungen att ständigt ge höjdroder för att bibehålla höjd, hittqde dock ett skogsparti som jsg kunde hangflyga från på högre höjd.

    Fråga: när man flyger en lätt kärra på hang - hur placerar man vikten för bäst resultat?
    när jag flyger eztrainer eller fms let13 så behöver jag göra dem framtunga i hård vind för bäst resultat - , märker dock att detta INTE behövs på min kära mpx Heron som väger över 2kg - där är en neutral TP det bästa verkar det som, denna gör mycket bra ifrån sig i hård vind, spec crow vid landning är strålande, kommer ner kontrollerat och sakta för att placera hjulen på banan perfekt (för detta krävs ett fungerande djupseende, annars landar man på åkern strax innan banan)

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  10. #10

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Jag hade provat med att göra den aningen framtung för att den ska penetrera (mot)vinden tillräckligt bra.
    Trial & Error, lixom...
    Retroholic!

  11. #11

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    En kepskamerafilm från din flygning hade nog gjort susen.

    En easytrainer har nog riktigt dålig förmåga att behålla fart så jag skulle tro att svängar i medvind är olämpligt. Iaf till en början. Om hanget är bra borde planet bara stå still i vinden i 6-8 m/s

    Vikta upp och se vad som händer. Min EasyStar blev väldigt mycket bättre med en gängstång inuti vingbalken och ännu mer vikt hade inte skadat. När jag flög med andra flygplan i glasfiber/plankad foamving var den jämfört med dem helt oduglig på att ta höjd eller behålla fart trots att jag fick många bra tips men den hängde där iaf snällt. Kan du minska luftmotståndet genom att tejpa igen ev kylhål (förutsatt att du knappt använder motorn) och ha "skydd" för servoarmar och annat utstickande är det också bra.

    En sak jag fortfarande har svårt med är att behålla min mödosamt ihopsamlade fart i svängarna. Det verkar som "bank & yank" är rätt modell, men andra mer erfarna kanske har tips där.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  12. #12
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av KristofferR Visa inlägg
    En kepskamerafilm från din flygning hade nog gjort susen.

    En easytrainer har nog riktigt dålig förmåga att behålla fart så jag skulle tro att svängar i medvind är olämpligt. Iaf till en början. Om hanget är bra borde planet bara stå still i vinden i 6-8 m/s

    Vikta upp och se vad som händer. Min EasyStar blev väldigt mycket bättre med en gängstång inuti vingbalken och ännu mer vikt hade inte skadat. När jag flög med andra flygplan i glasfiber/plankad foamving var den jämfört med dem helt oduglig på att ta höjd eller behålla fart trots att jag fick många bra tips men den hängde där iaf snällt. Kan du minska luftmotståndet genom att tejpa igen ev kylhål (förutsatt att du knappt använder motorn) och ha "skydd" för servoarmar och annat utstickande är det också bra.

    En sak jag fortfarande har svårt med är att behålla min mödosamt ihopsamlade fart i svängarna. Det verkar som "bank & yank" är rätt modell, men andra mer erfarna kanske har tips där.
    Det är möjligt, det hanget jag först beskrev var allt annat än bra, likaså vinden, mycket byigt och modellen är ej optimal för det ändsmålet direkt, mycket luftmotstånd, där är fms let13 långt bättre och Heron långt ännu bättre och tack för alla tips, det jag kan märka är att den lättare modellen fms easy trainer 1280(som också råkar ha sämst aerodynamisk profil, mindre hal, dock verkar jag få mer höjd ur ren termik ur den, förmodligen den lätta vikten och rejäla korden på vingen) verkar behöva mer framtungt än fms let 13 (lite tyngre modell men bara ca 300g) Och om det blåser skalamässigt för Heronen skulle den behöva ev framtungt också anar jag, synd att det inte går att handkasta på samma sätt som när man kollar TP på seglare, över hangkanten. ..kanske ett fiskespö så man kan hala in kärran igen om den är feltyngd

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •