Hej!
NI som hänger här ofta hsr nog ej kunnat undvika att höra om min 320-quad och allt strul med den, nu har jag fått kläm på det så jag har fått mycket kunskap (och fler frågor givetvis) så jag tänkte summera min process då många köper DIY-kit med >350-quads nuförtiden.
Det är svårt nog som nybörjare att bygga en quad och sedan har vi alla frekvenser; 27mhz, 35mhz, 70mhz, 433mhz, 900mhz, 1.2ghz 2.4ghz 3.3ghz och 5.8ghz som styr- och videofrekvenser.

Utöver det finns det en uppsjö av protokoll (s.bus, pwn, ppm osv) som används i den uppsjö av TX/RX (TX="handkontrollen" samt den i luftfarkosten monterade kontrollenheten(=RX) som kontrollerar allt från rörelser till hur mycket ström som är kvar i accen(batteriet), dessa kostar olika och är ej kompatibla med varandra i regel, produktnamn såsom Spektrum, Futaba, FrSky, graupner måste man alltså matcha sin TX med sin(a) RX.
TX brukar man köpa sig med en bra så den klarar alla sina olika applikationer (flyg, heli, ubåt, quadkopter) och ex Futaba är mycket dyra, dock är kvalitetskänslan överväldigande, Spektrum, FRsky och orange gör billigare komponenter så man får mer för pengarna, kvaliteten skall jag låta vara osagt, min vän kör Taranis och har hittills när jag varit med aldrig gjort ett fel.

Min egen spektrum TX däremot och dess RX har jag haft mina första, andra och tredje rclänkförlust med någonsin och då har jag använt sämre tx/rx kombinationer(parkflyer) med bättre resultat - nu har jag dock moddat om lite så det ska vara optimalt.

Sedan har vi flightcontrollern vilket är Cpu på ett chip med möjligheter till sensorer såsom accelerometrar, gyron, Gps. Barometer. Telemetri (höjd, fart, position och möjlighet att låsa dessa i luften eller utföra autonom flygning som planeras i förväg).
Dessa finns väl ca 7st populära prisvärda och varje FC har sina begränsningar såsom begränsade möjligheter till ytterliggare sensorer eller oförmåga att kunna använda GPS, de har oftast olika pcprogram(och ev förmåga att ställa om direkt på fältet men som sagt beror det på flightcontrollern) för att ställa in inställningar och främst då hur den flyger och på vilket sätt.
Här är också prisskillnaden enorm mellan olika tillverkare.

Man behöver plöja tuben för att lära sig om PID-ALGORITMEN som är den som i stabiliserande flyglägen (autolevel) håller dig horisontellt och också den som i fritt läge gör att multikoptern hålller anfallsvinkeln du ställt den i och punchar trotteln!
Detta är mycket viktigt och nåt varje halvseriös quadpilot behöver lära slg.

Man behöver ockdå kunna lite om lipos samt drivlinan i quaden, laddning etc och bara det i sig självt är ganska mycket att tänka på och man behöver kunna detta då våra nuv accar är i princip eld/rökgranater i värsta fall.

Allt detta är mycket för en nybörjare i quadFPV jag tycker en samtida klistrad tråd borde vara på sin plats!!

Jag följde ett råd om att montera accen under quaden av någon häR dock glömde vem, TACK!

Landstället jag monterat (ställ från FP-heli 370-stlk) "housar" mina accar perfekt och stabiliteten ökade enormt, kunde ställa ned P i attitudehold(autolevel) och groundeffectens turbulens glider den över bara nu, tidigare kunde den störa lite.
Efter all simulator känns det som Ni alla sade lättare och mycket naturligare med rate mode! Lyfter och landar i stabiliserande läge och om jag blir nervös switchar jag bort rate några s.

Jäklar vad kul jag hade igår i ratemode, flög runt och härjade lite, ställde respons på halva "insane"delen av slidern och vinklade kameran upp lite! Det känns nästan som en säkerhet att ej köra osd eller rth, man måste känna terrängen väl och chansen att man flyger för långt reduceras kraftigt utan safeguards, dessutom då jag ej vill krascha den så väntar jag in fint väder och har alltid spotter!
Kul iaf! Kär 6045 proppar på 3s m emax 2300kv ft och de propparna är perfekta, jag ska leta efter längre armar så man kan uppgradera hela drivlinan (motorer, esc och stora propparna med 4s)

Accen under så jag kunde toppmontera ar6200:ans satellitmottagare som haft problem och nu kommer den långt från VTX!

Märkte igår att när jag punchade trotteln så kom störningar i den annars 100% perfekta videolänken, kan det vara störningar från ESC/MOTORER? Då var antennen riktad uppåt nu limmade jag en grillpinne som stöd så nu kan inte pingisbollen röra sig alls. Tänkte att den skakade när jag punchade gasen och kom upp i fff och började svänga snävt?

Kan de små störningarna (största var en hel 1.2s lång av myrkrig) orsakas av någonting annat? Hur bör jag testa mig fram för att få bort det? (Det kan ev vara borta nu med fixerad VTXantenn och rxantenner mycket längre bort.
Vtx 5.8ghz 200mw m cloverleafantenn
VRX RmRc 40ch raceband m cloverleaf på quanumvisir på skallen.

Ingen mobiltelefonutrustning med,

Tack på förhand, mvh Gustaf


Skickat från min SM-T211 via Tapatalk