Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Koppla FRSky TFRSP via CPPM till NAZE32 Rev6

  1. #1

    haskells avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    237
    Jobb
    'En fri man'
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard Koppla FRSky TFRSP via CPPM till NAZE32 Rev6

    Hej,
    försöker koppla in en mottagare FRSky TFRSP till NAZE32 Rev 6. Det finns så många olika
    tutorials på tuben men jag kan ändå inte få det rätt. Jag har kopplat sladden från mottagaren
    till de två första stiften(svart,röd) samt vit till den som är markerad som nr 4. I Cleanflight
    'Configuration ' har jag angett RX_Serial samt SBUS. Vad jag förstår skall man dessutom
    konfigurera en port och där har jag provat med Serial RX på UART2.

    Men då ingenting händer så förstår jag att jag har gjort ngt fel, vad skall jag göra?

  2. #2
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    SBUS är inte samma sak som CPPM, det är två (snarlika men ändå) olika protokoll. Minns inte om det heter CPPM eller PPM i NAZE32.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  3. #3


    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    149
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    För CPPM ska du använda stift 1

  4. #4

    haskells avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    237
    Jobb
    'En fri man'
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Tack för snabb hjälp, jag flyttade sladden till pinne 1 och valde Rx_PPM samt SBUS.
    Nu får jag utslag på kanalerna men får ej igång motorerna via sändaren, däremot
    går de när jag kör inifrån CleanFlight.
    När jag kopplar in batteriet så piper kortet men ej ESC. Vad kan det vara för fel?
    Likaså försöker jag sätta en armering via en 3-vägsknapp men kan endast välja
    AUX1-AUX8 i Cleanflight, måste lura ut hur jag gör i min Futaba T10CP för att få
    det att funka.

    Det största problemet nu är att jag ej får igång ESC.

  5. #5
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Om du har armering på 3vägs switch, se till att ha switchen i safe-läge när du kopplar in batteriet.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  6. #6


    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    149
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Kolla så trotteln inte är för hög när du försöker arma. Coptern måste nog vara i våg för att arma.
    AUX alla kanaler utöver dom 4 som du styr med. Kolla under reciver vilken AUX som rör sig när du använder tre-vägs switchen. Välj sen samma aux under modes

  7. #7

    haskells avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    237
    Jobb
    'En fri man'
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Armeringskontakten kunde jag definiera och det ser rätt ut. Problemet är att det inte piper i någon Esc
    när jag kopplar in batteriet, men när jag rör spakarna reagerar 'mätarna' helt rätt men jag får ej igång
    motorerna via sändaren. Kan jag ha glömt någon inställning?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •