Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Trasigt Fatshark 7.4V headset batteri från fabrik?

  1. #1

    Standard Trasigt Fatshark 7.4V headset batteri från fabrik?

    Hej igen!

    Fick hem mina Skyzone V3 + Fatshark headset batteri igår och gav mig ut och flög. Funkade fint. När jag kom hem var det 2 pluppar av 4 kvar på Fatshark batteri-indikatorn när jag satte det på laddning.

    Jag noterade här dock att ena cellen var märktbart lägre i spänning - kommer inte ihåg exakt, men det kan ha varit typ 3.4V mot 3.8V på den andra. Laddningen i 1C (1.8A) tog sedan ca 1:40h och laddade i nästan 1700mah. Märkligt tyckte jag.

    När jag sedan var ute och flög idag vid två tillfällen - kanske totalt 1h användning, fann jag plötsligt att batteriet gått från 2 pluppar till att vara helt dött.

    När jag nu kom hem och pluggade in det i iChargern möttes jag av detta:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20160412_163007.jpg 
Visningar:	130 
Storlek:	32,9 KB 
Id:	58029Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20160412_162955.jpg 
Visningar:	134 
Storlek:	53,6 KB 
Id:	58030
    Första bilden är på när jag kopplar in balanskontakten. Andra är när jag försöker starta laddning. Går inte, helt enkelt.

    Kan man göra nåt för att få igång det igen - eller ska jag reklamera?
    Om jag ska reklamera, har ni några tips för hur jag ska gå till väga för att lösa det enklast? (köpt på hobbyking)

    Tack för hjälpen!

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Hej Koffe. Välkommen till internetvärlden. Reklamation mot hobbyking är svårt men inte omöjligt. De har speciella regler för batterier som är ännu sämre. Men logga in på hemsida, längst upp till höger "live chat" så förklarar de hur du ska göra och om det är möjligt att reklamera. Batteriet på 1800mAh borde med fatsharks strömförbrukning (350mA) klara 1800mAh*80%/350mA=4 timmar.
    fredrik

  3. #3
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Batterier skall reklameras inom ett dygn från att man hämtat ut dem från HK. Kontakta dem asap så går det nog bra.

    Har haft några ärenden med HobbyKing och de har gått bra men de har tagit tid, svarstiden på deras kundservice är inte den bästa.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  4. #4

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    2
    Jobb
    Technical Manager R&D
    Klubb
    X

    Standard

    Hej Koffe,
    Om det inte lyckas med reklamationen.
    Om man vill få liv i ett batteri som fallit för lågt kan man köra en liten stund med "vanlig laddning" som till Nickel kadmium. Bara så att spänningen stiger upp en bit. LiPo laddning startar inte om spänningen är för låg.
    /Olle

  5. #5
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Olleapel Visa inlägg
    Hej Koffe,
    Om det inte lyckas med reklamationen.
    Om man vill få liv i ett batteri som fallit för lågt kan man köra en liten stund med "vanlig laddning" som till Nickel kadmium. Bara så att spänningen stiger upp en bit. LiPo laddning startar inte om spänningen är för låg.
    /Olle
    Det är ett sätt att få lipoeld. De andra är med spik. respektive överladdning
    https://www.youtube.com/watch?v=gisdMQbtJqk
    https://www.youtube.com/watch?v=e3qGfocIOgM
    https://www.youtube.com/watch?v=VswaFOrVM6I
    fredrik

  6. #6

    Standard

    Mitt gamla fatsharkbatteri var jag inte speciellt nöjd med och batterifästet i resårbandet tycker jag funkade sisådär. Jag lödde ihop en skarvsladd med XT60 i andra änden så nu kör jag med gamla 3S 2200mAh flygackar som jag lägger i jackfickan istället. Mina goggles är kompatibla med 3S och det borde väl dina också vara?
    Portot till Kina är relativt dyrt (strul ej inräknat), så det kan väl knappast vara lönt att reklamera den lilla acken!
    /J

  7. #7
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av johanvm Visa inlägg
    Mitt gamla fatsharkbatteri var jag inte speciellt nöjd med och batterifästet i resårbandet tycker jag funkade sisådär. Jag lödde ihop en skarvsladd med XT60 i andra änden så nu kör jag med gamla 3S 2200mAh flygackar som jag lägger i jackfickan istället. Mina goggles är kompatibla med 3S och det borde väl dina också vara?
    Portot till Kina är relativt dyrt (strul ej inräknat), så det kan väl knappast vara lönt att reklamera den lilla acken!
    /J
    Jag kör med vanliga 1300mAh 3s i bandet, sitter kanon
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  8. #8

    Standard

    Tack för feedbacken och tipsen på alternativ!

    Jag kontaktade HK och de skickade ett nytt batteri utan krav på retur av det trasiga batteriet efter att jag fyllt i en reklamation och skickat några bilder på att laddaren inte fick någon kontakt med ena cellen och vägrade balansladda (bra med iChargerns monitor-läge och display i det här läget!). Tog bara knappt en vecka att få det nya batteriet från Hong Kong, men åkte såklart på tull på 250 spänn igen, så det var väl knappt värt det.

    Fick hjälp att titta på det trasiga batteriet och det visade sig vara hål i en av cellerna som det läckte ur, så det var nog tur att jag inte försökte mig på någon räddningsaktion i form av mer laddning av det.

    Bra tips om att skaffa en adapter och köra ett vanligt 3S batteri! Det är definitivt ett alternativ med tanke på att Fatshark-batterierna bara tycks finnas att beställa utanför Europa!


    Fick även den här intressanta responsen ang. laddning av fatshark headset batteri när jag frågade om detta i FPV Sverige gruppen på facebook:

    "FatShark-Greg har uttalat sig i en rcgroups tråd om att dessa batterier kan/bör laddas i vanligt charge mode (inte balance mode) då det sitter interna kretsar som sköter balanseringen. Detta är också varför det tar en sådan hiskelig tid när du försöker balansera dom externt.Min erfarenhet bekräftar detta - laddar jag i vanlig charge mode så landar båda cellerna på 4.20 V exakt och det tar aldrig över 1h @ 1C."

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •