Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Ålleberg Kristi himmelsfärdshelgen

  1. #1

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard Ålleberg Kristi himmelsfärdshelgen

    Jag skall åka ner till Mösseberg under Kristi himmelsfärdshelgen på en hundgrej. Har planer på att ta ett segelplan och prova Ållebergs hanget, någon mer som tänkte flyga där den helgen ?

  2. #2
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Hej Uffe, av intresse, var brukar man stå och flyga hang där? Jag har aldrig varit där, men har hangkärra och nyfiken på att prova då jag har vägarna förbi där då och då i jobbet. Var kör man lättast upp osv?
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

  3. #3
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Att köra till restaurangen är väl lättast, och flyga från rampen, dvs om det blåser i den riktningen.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  4. #4
    GliderKings avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    188
    Jobb
    flaier
    Klubb
    Goa Gubba Flygarna Skaraborg

    Standard

    Hej mina Herrar!

    Kul att Ni tänker besöka Ålleberg framgent....enklast att ta sig upp till Å-berg är ifrån riks.47. Det är skyltat bl.a till restaurangen och där finns det en större P-plats. Det finns 2 bra hang att flyga på, bl.a Ost och Väst hanget. Bäst är Västhanget. Numera så är rampen ned monterad och ett hinder mindre!

    Är det flygväder när Ni kommer så får Ni räkna med att det blir ett gäng skärmflygare där också. Men prata med dom så är det inga problem att samsas om platsen på backen eller i luften. Det är bra o. hyggliga piloter.

    Själv så kommer jag inte kunna deltaga då jag är i stugan denna helg. Hade varit kul annars att få träffa nya piloter.

    Nu kommande måndag, 18 April, åker vi ett gäng (ÅMFK) till Skåne; Hammarsbackar /Kåseberga mm för en veckas kust hängflygning. Så har Ni vägarna förbi Ystad med omnejd så är Ni välkomna att ansluta. Vi blir ca 12-15 pers.

  5. #5

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Tack för väg beskrivning, har aldrig flugit där, men flugit mycket på Hammarbackar och Kåseberga på 80talet, på tal om Hammarsbackar, kan man fortfarande åka med bil upp där ?

  6. #6

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Tyvärr har militären stängt vägen upp till Hammars Backar p.g.a. för mycket buskörning.
    Man får parkera nere i byn Hammar och promenera upp till hanget.
    Alternativet är att köra till Kåseberga, men där är det också parkering i byn som gäller, sen blir det en fotvandring upp till Ales Stenar.
    Retroholic!

  7. #7

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Tyvärr har militären stängt vägen upp till Hammars Backar p.g.a. för mycket buskörning.
    Man får parkera nere i byn Hammar och promenera upp till hanget.
    Alternativet är att köra till Kåseberga, men där är det också parkering i byn som gäller, sen blir det en fotvandring upp till Ales Stenar.
    Tack för svar, då vet jag, upp till Ales stenar har man kantat många gånger, första flygningarna blir lite skakiga, innan pulsen har lagt sig och mjölksyran försvunnit

  8. #8

    Standard

    För många år sedan flög jag på det västra sk "Danska Hanget" som ligger lite å t sidan men har ganska bra landningsytor.
    Frågade bonden om det var ok att gå igenom hagen för att nå hanget till fots.
    Vid västlig vind har man ganska bra lyft . Kan rekommendera om det fortfarande är tillåtet.
    Jörgen
    Segelbogsering - en passion - en upplevelse
    ASG29 skala 1:2
    DG1000 skala 1:3,5
    KA 8 b skala 1:2,5
    Swiss Trainer skala 1:2,8
    http://www.scalepilots.com
    http://www.autopartner.se

  9. #9
    GliderKings avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    188
    Jobb
    flaier
    Klubb
    Goa Gubba Flygarna Skaraborg

    Standard

    Hej Jörgen!

    jodå det går fortfarande att flyga vid "Danska hanget", bäst är vid SV-vind.....har dessvärre växt upp en hel del ene buskar mm o. så går korna där sommartid. Bökigt att ta sig upp (red.kom. Latmasken kommer fram!) om man vill ha med sig flera seglare. Därför föredrar vi Väst hanget.

    Är det ren Sydlig vind så flyger vi vid "Vartofta" kullen....ligger vid bergets sydspets mot det synliga vindkraftverket. Sanmma här, man parkerar bilen vid asfalts vägen o. knallar ca 500m o. uppför kullen. Kan gå hästar i hagen samt så har det även där börjat växa upp flera träd mm.

    //Rolf

  10. #10

    Standard

    http://www.scalevintageglider.n.nu/
    kommer att gå av stapeln fredagen 6/5-16, så montera en koppling i nosen och var med att bli uppbogserad.
    blås på....

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •