Reklam

 
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Spänningsövervakning LIPO

  1. #1

    Standard Spänningsövervakning LIPO

    Hej!

    En dum fråga från en som är rätt ny på LIPO som drivack (kör mest metanol). Hur vet man bäst när acken är lagom urladdad, så man inte riskerar att låta spänningen sjunka för lågt?

    Är det chansning samt mätning efter varje flygning som gäller? Det gäller småmodeller, ca 70cm spv, telemetri är inte aktuellt/finns ej.

  2. #2

    Standard

    Lipo-varnare som piper är bra på mindre modeller.

    Typ denna: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...rm_2s_4s_.html

  3. #3
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Har du billiga ackar så kan du låta fartreglaget tala om. De stryper strax efter det är dax att landa, så man känner att man ska landa. Det gäller i alla fall från Turnigy Plush / Hobbywing Funfly och dyrare. De allra billigaste i RTF från hobbyking vet jag inte. Minska gasen till noll och gasa igen så har du tillräckligt för att komma in för landning. Vissa fartreglage har spänning ställbart. Lagom spänning utan last är 3,3-3,5V helt urladdat. Det är bättre om du sparar 20% av batteriet, då håller det längre.
    fredrik

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Billiga ackar kan man ju slarva lite mera med men större/dyrare ackar skall du inte ladda ur ner till 3,3--3,5 V om du vill ha livslängd på acken. Nu beror lägsta spänningen lite på bl a ackens C-rating men jag rekommenderar att du håller dig runt 3,7 V/cell obelastat så har du lite marginaler. Själv kör jag med "motor-timer" som piper efter viss motortid och tiden du kan köra ser du ju efter några flygningar och laddningar. Håll dig till max 80 % kapacitetsutnyttjande (eller kanske hellre 70 %) så brukar ackarna hålla - om dom inte är väldigt varma efter dina flygningar.
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •