Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Stuka 8

  1. #1

    Standard Stuka 8

    Hejsan

    Efter att ha provat lite simulering på hobbymässan i helgen är jag på gång att skaffa mig en radio och phoenix RC. Men så fick jag låna en E-Sky trainer kontroll och laddade ner FMS simulatorn. Har kört lite med den under kvällen med lite olika plan, nu fick jag upp ett som heter Stuka 8 och det kändes otroligt stabilt och lättfluget jämfört med de flesta andra jag testat. Så genast uppstod frågan, skulle det kännas lika stabilt i verkligheten? Hur naturtroget är FMS-simulatorn. Det är ju lite out-dated vad jag förstår.

    Ett sådant skulle ju helt klart kunna bli mitt första plan, om det finns ett sådant RC-plan och som flyger någorlunda som det i simulatorn.

    Och som sagt, jag är helt ny på detta

    Det är detta planet i simulatorn om jag förstått rätt.

    http://www.fmsmodel.com/airplanedeta...irplane&ID=283
    Senast redigerat av Stinger den 2016-04-14 klockan 01:51.

  2. #2

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Simulator och verklighet är inte samma sak.
    Man kan programmera ett plan i simmen att vara väldigt lättfluget.
    Ändå är det STOR nytta av att flyga i simmen massor av timmar.
    Viktigt är att träna som på fältet:
    Alltid framför dig - aldrig bakom (simmen ser ju alltid till att planet är framför men i vekligheten är det lite annorlunda).
    Alltid så att man ser horisonten (alldeles för lätt att flyga upp i det blå så att man inte vet var man är).
    Mycket start och landning.
    Jag flög massor med FMS men det var länge sedan så jag kommer inte ihåg vilka plan jag gillade mest, men man ska nog inte träna med de som flyger snällast - de finns ju inte i verkligheten.

    Stukan är ju ett skalaplan så den borde vara lömsk jämfört med de plan som är gjorda för att vara trainers.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  3. #3

    Standard

    Tack för tipsen.

    Jo, landing är det jag kör mest hela tiden i olika varianter. Att flyga utan att se horisonten känns tämligen meninglöst i simulatorn, det är kul i 10 sekunder typ

    Jag körde en del med Corsair också, just för att den var lite mer besvärlig att hantera, det blir ju lite mer utmaning och krävande, samt lärande, då. Stukan kan ju dock vara ett bra förstaplan om det är mer stabilt. Det är ju ganska rejäla vingar på det noterade jag.

    Körde en trainer, men det var ju hopplöst tråkigt.

    Att simulatorn inte är som verkligheten inser man snabbt när man drar upp en 747'a och kör lite rollar och grejer. Den lär väl knappast vara lika agil i verkligheten som i simulatorn. Vilket gör att man börjar undra lite hur nära, eller långt ifrån, simulatorn egentligen ligger. Men mer nära för de faktiska RC-planen får man förmoda.

  4. #4

    Standard

    En trainer i en simulator är som du skriver hopplöst tråkigt. Men när du står med en trainer i verkligheten och skall flyga för första gången har du garanterat hög puls, det är INTE samma sak.

    Kombinationen Stuka motsv i en simulator och sedan börja med en model typ Bixler (trainer) innebär att du kan i princip flyga direkt utan hjälp. Trots detta kommer du garanterat att krascha flera gånger. Varje krasch är en lärdom och du måste våga att testa för att komma vidare. Vid varje krasch lär man sig också hur man lagar och fixar med olika material.

    Men att börja med att köpa en sjukt fin Stuka, Mustang, Spitfire mfl är inte att rekommendera, du kommer förmodligen lägga av när du kraschat din fina warbird några gånger.

    Plan 1 är ett läroplan som ganska snabbt hamnar på hyllan eller i runda arkivet.

    Plan 2, då börjar det roliga.

    //R

  5. #5

    Standard

    Ja, jag har fått låna just ett Bixler av en god vän. Nu ska jag bara skaffa mig en radio, och träna lite till i simulatorn först. Sedan får jag prova Bixlern till att börja med och se hur det går.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •