Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Uppdaterat Ava inför sommaren

  1. #1

    Standard Uppdaterat Ava inför sommaren

    Då har elektroniken blivit uppdaterat. Det tillkom en ny mottagare 6ch, en varimeter och gps allt från Jeti. Telemetrin ger mig stig/sjunk, höjd, avstånd, flygsträcka och rssi. Köpte även nytt batteri, ville ha 2S4000 men Skånehobby hade endast 3300.
    Blir test på lördag.

  2. #2

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    När du ändå är på G, ska du inte skaffa GPS-Triangel flygutrustning också; med Jeti är det tydligen enkelt.
    Lycka till med nygrejorna!

    /Ville

  3. #3

    Standard

    Blir en Bluetooth enhet inom kort för just triangel flygning. Kräver dock ett hål i radion.

  4. #4
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Blev en tur som utlovat idag, elektroniken fungerade bra, tyvärr kan jag inte säga samma sak om propellern som delade sig i fästet. Otroligt att huven lossnade, motorbatteriet flög ut, landade säkert med fullt dykroder och det enda som gick sönder var propellern.
    https://www.youtube.com/watch?v=ZDEnsPG41Fs
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  5. #5

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Sicken otur!
    Har du separata ackar till radio och motor?
    Hittade du prylarna?
    Retroholic!

  6. #6

    Standard

    Jadå, det enda ja saknar är den dåliga proppen, ny propp monterad och testad i garaget. Väntar på en dag utan storm för nästa test.

  7. #7
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Idag blev det ytterligare test av MGPS och Vario i det fina vädret.
    Jämfört med riktiga variometrar, typ Picolario och DataVario som jag har sedan tidigare så är denna långsam och känns trög i luften, typ en sekunds fördröjning innan förändring, inte bra. Likaså MGPS är ganska off gällande positionering, vid start far den iväg flera meter och visar typ 45 meter till modell, trots att jag står och håller den med radion i handen. Likaså under flygning så visade den att jag var 900m bort och jag vet att det endast var typ 300m, höjden visade 280m, vet ej men kändes inte så högt, loggen säger max ~180m. Kanske skall inställningar justeras, just nu verkar det vara skräp som inte går att lita på och som FPV pilot sedan flera år tillbaka så är sådant här känsligt. Allt annat med Jeti fungerar klockrent, så något tokigt är det. Skall råplugga manualerna inför nästa flygning.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	MGPS.jpg 
Visningar:	156 
Storlek:	36,3 KB 
Id:	58140   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Höjd.jpg 
Visningar:	133 
Storlek:	30,8 KB 
Id:	58141  
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  8. #8

    Standard

    Lördag hägrar skall bli bra väder imorgon, blir termik jakt, hoppas på fina moln för en hel dag uppe i det blå.

  9. #9

    Standard

    Idag sket jag i frukosten, mrfs stängt men begav mig tillbaka till Bara och kastade upp Avan, fick inga satelliter på mgps, en sladd har väl hoppat av tänkte jag, kollade hemma i garaget senare fick satelliter där? Men sicken dag 2:51 i flygtid tänkte att jag skall min själ spräcka 3timmar men kylan gjorde att jag fick avbryta och landa. Kunde knappt montera ner kärran eller röra fingrarna.
    Det blev först ettstig till 200m hittade inget, drogigång motorn upp igen till 200m och pang nu vet jag vad jag skall letaefter. Himlen var full av små perfekta moln som jag hoppade runt mellan, jag varuppe på 330m som mest men låg mellan 180 -250m hela tiden, var en gång nere 40m och fick lyft därifrån. En riktigt kanondag för mig trots bitande kyla, aldrig har Ava presterat så bra.

  10. #10

    Standard

    Inte konstigt att jag tyckte det var kallt, nu snöar och haglar det. Tror jag hittade felet varför mgps inte fungerade, den hittar satelliterna om jag inte kopplar in motorn, så en ny rutin skall införas ström på vänta tills mgos hittar satelliter sedan koppla in motorbatteriet.

  11. #11

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Hej Kenneth!
    Jodu, Ava är en riktigt fin maskin, har haft många långa fina flygningar med min också men aldrig i närheten av ditt rekord. Jag brukar oftast tjuvträna F5J-omgångar med 10 minutersflygningar där jag försöker gå ur och hitta nya blåsor hela tiden, så man är som en jojo i luften men det är bra träning. Sen vill jag slå ett slag för landningsträning, man kan aldrig få för mycket av det inför tävlingar. Jag kör en gammal 1:a generationens AVA med klaff och den funkar väldigt bra som F5J-maskin. Landningarna blir definitivt svårare med en AVA med bara störbromsar. Förra året köpte jag nya vingspetsar från en Super AVA Pro 4 Flaps 3,7m, eller AVAlon som den också kallas. Så nu har jag skevar också, det blev riktigt bra!

    Har du skaffat någon höjdlogger/motoravstängare godkänd för F5J-klassen, typ Altis v4 eller RC Multi 2? Om inte så gör det, mycket smarta loggar.

    /Ville
    Senast redigerat av Ville den 2016-04-24 klockan 16:45.

  12. #12
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Hej Ville,

    Jo då, Jeti variometern är godkänd för F5J, med inställningar som bryter motorn vid inställd höjd, men eftersom jag inte tävlar så har jag inte aktiverat den, ibland vill man lite högre och ibland duger lägre. Den gamla proppen smällde och en mindre fick installeras, vilket blev faktiskt bättre, nu är där merän 45 graders stig, fast tror verkligheten är merän 60 grader.

    Jag skall bara först lära känna tekniken innan jag skaffar in en bluetooth modul som för över all telemetri till android plattan för lite intressant GPS flygning. Jag har som sagt lite problem med MGPS, men tror att inför nästa flygning så är det nog löst i och med den nya rutinen vid uppstart av modellen.

    Det har slutat snöa nu och tror att det blir en tur till innan kvällen, fast det blir nog som vanligt, dvs 5-10 minuters strapatser. Den flygningen jag fick i förmiddags händer en gång i livet, fast jag hoppas på många fler gånger och då under sommaren med bättre temperatur för radiooperatören.
    Ha en bra dag!
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  13. #13
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Blev en tur till nu precis:
    max höjd 370m,
    max avstånd 1020m,
    max fart 29,2 m/s,
    trippmätaren stannade på 10,2km
    32minuterna den var i luften.

    Nu fungerade MGPS bättre med de nya start rutinerna. Fast jag måste bygga upp ett förtroende till den, flög rakt över mig på 120m höjd och den sade att den var 620m bort. Får läsa manualen igen.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  14. #14

    Standard

    Då vart en Bluetooth modul installerad i radion och all data syns på plattan. Dock verkar det som man måste vara civilingenjör för att få det att fungera, har ännu inte fattat hur man sparar filerna.

  15. #15
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Satt igår kväll och lyssnade på instruktioner på franska om hur man installerar och ställer in Skynavigator till Jeti DC/DS. Vilket var givande, då jag inte kan ett skit franska. Man skall tydligen skicka ett mail till Skynavigator med sin enhets koder föra att öppna upp programmet. Två timmar senare hade jag min första loggning, sedan var jag för trött för att fortsätta utan gick och lade mig och drömde om franska kurvor.
    I helgen skall jag fortsätta med min fransk kurs och se om jag kan komma vidare för loggning, parameter setting och triangel programmering.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  16. #16

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Satt igår kväll och lyssnade på instruktioner på franska om hur man installerar och ställer in Skynavigator till Jeti DC/DS. Vilket var givande, då jag inte kan ett skit franska. Man skall tydligen skicka ett mail till Skynavigator med sin enhets koder föra att öppna upp programmet. Två timmar senare hade jag min första loggning, sedan var jag för trött för att fortsätta utan gick och lade mig och drömde om franska kurvor.
    I helgen skall jag fortsätta med min fransk kurs och se om jag kan komma vidare för loggning, parameter setting och triangel programmering.

    Hej Kenneth!
    Blir spännande att följa hur det går för dig. Jag använder Weatronic´s SkyNavi för triangelflygning och det fungerar bra det lila jag har hunnit testa det.
    Sen måste jag fråga, är du och kenneth.eriksson.94 samma person?

    /Ville

  17. #17
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Ja, samma person. Jag kunde inte logga in till mitt vanliga konto på mobilen, men det gick att skapa ett nytt?! Blir inte förvånad då jag använder mig av Microsoft telefon, helt värdelös!

    Testade en långflygning igår kväll och det kändes bra, men fick inga loggar, tur jag tog en bild. Innan jag stängde av plattan såg jag att jag flugit 11km totalt, 32 km/h max, varit på lite mer än 300m ifrån mig på max 303m höjd. Lite skoj data att samla på sig en gång, skall bli kul att testa triangel bana, vet du hur långa benen på triangel skall vara? Default ger den 500m på en av baserna.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  18. #18

    Standard

    En timme iluften med torr termik, kunde precis hålla höjden, väntar fortfarande på det där riktiga stiget upp. 😁
    https://m.youtube.com/watch?v=Zevzzo784pk

  19. #19
    Elgstrands avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    348
    Klubb
    Klubblös Linköping

    Standard

    Snyggt filmat och fluget, ser graciös ut i luften.

    Mvh
    Flyger helst segel

  20. #20
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Var på Ålleberg i helgen och fick braktermik med Ava, riktigt gött., flög inte så högt endast max ~800m. Efter en hel helg med segelflyg landade jag efter 41 minuter då jag inte orkade hålla på mer utan kände mig mer än nöjd.
    Det är en fantastisk maskin, när det finns termik i luften.

    Ha en bra sommar
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •