Reklam

 
Sidan 4 av 4 FörstaFörsta 1234
Resultat 61 till 76 av 76

Ämne: Vassa 1300mah 4S i Sverige just nu?

  1. #61


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    När jag laddar på fältet laddar jag alltid med 2C och har hittills inte märkt nån nackdel med det. Betänk att vi drar ur ackarna med betydligt högre strömmar.
    Roger

  2. #62

    Standard

    Jag laddar alltid med 1C, det sägs att ju lägre laddström desto längre livslängd på accen. Dock tror jag det står max charge rate 5C på mina accar men det tror jag inte man ska göra det ofta. Jag sparar tid genom att parallell-ladda accarna istället för att ladda med högre C.

  3. #63

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Jag misshandlar många av mina ackar ganska ordentligt, bara de dyraste är jag försiktig med.
    De små laddar jag ofta med flera C, de är ju ändå så billiga så det kvittar om livslängden försämras något, de lite större och dyrare laddar jag också ofta med flera C, de klarar också av det enligt specen eftersom de är mer påkostade men ofta kör jag ur dem alldeles för lågt i spänning. (De används till quaden)
    De dyraste, till min 1/8 buggy, laddar jag inte med mer än 2C, dels pga att jag vill vara försiktig med dem men sen klarar inte min laddare mer än 10 A i laddström heller.
    Visst får man kassera någon ack då och då men i stort sett håller de bra och störst problem har jag ändå haft med de ackar som används till buggyn och som jag är mest försiktig med. De mindre verkar tåla mer.

  4. #64
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Om tillverkare skriver max laddning 2c brukar jag inte överskrida. Vanligt är märkning med 4c-10c. Jag använder max 4c.

    Skickat från min FrSky Taranis med tapatalk
    fredrik

  5. #65

    Standard

    Jag parallell laddar mina små accar på 1c. Så på 1500 mah blir det 1.5A o vid ensamma accar kör jag 2c eller 3A.

    Lipos hatar att bli laddade o är byggda runt urladdning så har man dyra bör man vara snäll mot dom. På fältet laddar jag 2c fastcharge när dom har svalnat.

    Sent from my SM-G920F using Tapatalk

  6. #66
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Tack för alla svaren! , så min "2c-regel" håller mao, och som McRegor säger, dessa 4s1300 m mkt hög urladdning bör därför tåla lite mer påladdning, 2.6A laddar jag dessa med och det går väldigt fort i mitt tycke , ska fixa en parallellboard, det finns till b6AC+ ?
    Men då fortsätter jag glatt och laddar på detta viset, det var ett mkt bra köp denna laddaren, en digitalkameras batteriladdare har gått sönder och nu kan jag ladda det igen, kan ladda alla former av batterier i princip

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  7. #67

    Standard

    En parallell-board är oftast universal, du kopplar in den med banankontakter för + och - samt en 6s ballanskontakt
    När jag köpte min board så kändes det som jag fick en helt ny laddare. Laddar 4 st 1300mAh accar med 1C på en timme. Om vi leker med tanken att du skulle parallell-ladda 4 st 4s1300mAh på 2C så skulle du ställa in laddaren på 4s och 10,4A och laddar då alla accar på max 30 min.
    Men ska man ladda parallellt så ska man läsa på först. Säkerhets-aspekten har folk olika uppfattning om, för min del känns det säkrare.

  8. #68
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Glattnos Visa inlägg
    En parallell-board är oftast universal, du kopplar in den med banankontakter för + och - samt en 6s ballanskontakt
    När jag köpte min board så kändes det som jag fick en helt ny laddare. Laddar 4 st 1300mAh accar med 1C på en timme. Om vi leker med tanken att du skulle parallell-ladda 4 st 4s1300mAh på 2C så skulle du ställa in laddaren på 4s och 10,4A och laddar då alla accar på max 30 min.
    Men ska man ladda parallellt så ska man läsa på först. Säkerhets-aspekten har folk olika uppfattning om, för min del känns det säkrare.
    Aha, OK tack! Då behöver jag bara en sån alltså, kablage medföljer ju minst sagt en b6ac
    Dock kan jag nog "bara" ladda 5A maximum, har för mig att b6ac inte kan mer med det inbyggda agget, parallellt skulle det bli 2.5a per acc om jag kör 2 i taget och det halverar den redan korta laddtiden

    Angående mah-räkning, jag satte i ett 4s1300 50C igår som mätte 3.72V per cell (igårkväll, var trött men jag minns rätt med reservation för trötthet) och laddade upp det, tryckte in 1097mah !
    Jag hade alltså använt mer än 80% av kapaciteten?!

    Är dessa inbyggda räknare att lita på?
    Mitt lipoalarm i luften skriker vid 3.3V och jag landar direkt när den skriker första gången(dvs första gången den går ner t 3.3V, spec 4s märker jag går upp i spänning mycket ivrigare än 2 och 3s)och när jag kommer hem ligger accarna mellan 3.76 och 3.8 ungefär vilket jag tycker är OK, kommentarer på det?

    Det känns verkligen som jag har bättre överblick över accarna med denna laddaren, dessutom behöver jag inte ha några accar färdiga o laddade ifall nån vill ut, det går bra att snabbladda ett par accar då, man kan ju ta med laddaren och koppla i bilbatteriet om man vill, undrar dock hur många A man vågar dra ur ett standard-bilbatteri? Alltså samtidigt!

    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  9. #69

    Standard

    A just ja, jag trodde din laddare kunde ladda med 10A men B6AC är ju typ samma laddare som jag har, min är också begränsad till 5 A. Den inbyggda mAh-räknaren i laddaren är mycket pålitlig och att du har en spänning på 3.7-3.8 V/cell låter rätt, det är samma som mig, jag brukar dra ur 1000mAh och då ligger spänningen däromkring.

    Ur bilbatteriet kan du ta massor(50-60A) av ström, dock kan laddaren starta om ifall du startar bilen medan du laddar eftersom spänningen i bilbatteriet dippar när startmotorn drar igång. Jag har ett separat bilbatteri i luckan som jag kopplar laddaren till, det går att ladda många 1300 LiPo på ett bilbatteri, kanske 20-30 laddningar innan man bör ladda bilbatteriet igen.

    Jag har faktiskt frångått lipo-varnare och OSD på mina quads nu för att se hur det funkar. Kör med enbart timer och faktiskt så funkar det fantastiskt bra än så länge för, känns som att mina accar är mer jämnt urladdade nu än innan när jag körde med spännings-varning.

  10. #70


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Var nog en sån laddare (B6AC ) som troligen var orsaken till en ack-brand på vårt fält härom veckan. I vart fall var acken i bra kondition (och relativt ny) före laddningen men efteråt var det som sagt svårt att avgöra den exakta orsaken men ägaren skrotade i alla fall laddaren. Han hittade vid koll inne i laddaren en komponent som inte såg OK (tror den var svälld) ut så då antag han att denna påverkat laddningsförloppet.
    Avseende timer så har jag under många år haft timer styrd av gaspådrag så det är motortiden jag mäter och det ger helt OK precision bra man har rimliga marginaler.
    Roger

  11. #71
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Var nog en sån laddare (B6AC ) som troligen var orsaken till en ack-brand på vårt fält härom veckan. I vart fall var acken i bra kondition (och relativt ny) före laddningen men efteråt var det som sagt svårt att avgöra den exakta orsaken men ägaren skrotade i alla fall laddaren. Han hittade vid koll inne i laddaren en komponent som inte såg OK (tror den var svälld) ut så då antag han att denna påverkat laddningsförloppet.
    Avseende timer så har jag under många år haft timer styrd av gaspådrag så det är motortiden jag mäter och det ger helt OK precision bra man har rimliga marginaler.
    Roger
    Jaså? Usch då!
    På fältet antar jag betyder krokodilklämmor och bilbatterier?
    Nu blir jag lite oroad då den första enheten jag köpte var defekt i nätagget, nu köpte jaf på teknikmagasinet då jag behövde en 4sladdare pronto så fick en ny direkt som fungerar u a.

    Ska bygga bättre brandskydd över min laddstation, kansle en säck grus hängande från taket som smälter och blir en släckare om lågor uppstår konstigt den har ju temp också som väl skall förhindra sådant?

    Är det flera som har haft problem med denna laddare?

    Jag tycker att den är skitbra, en digitalkamera som drivs av 3.7V li-ion som laddaren pajat till till exempel byggde jag en connector till och kan nu ladda den lätt och enkelt!
    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  12. #72
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    JÄr det flera som har haft problem med denna laddare?
    Ja en del flygare har upptäckt att den inte är något vidare. Den duger ofta för 1-3S-batterier, men inte mer. Min förstörde t.ex. alla 4S-ackar genom att bara vara kalibrerade på cell 1,2,3. Min hade 5%-(onnogrannhet)-motstånd där det krävdes 0.5%-motstånd Detta är väldigt vanligt "fel" eller design på denna laddare, i alla fall i början av produktionen. Jag hade förstås B6 men laddardelen är nog samma i B6AC.

    Då jag upptäckte vad den gjorde med 4S lade jag den i soptunnan och köpte en iCharger.

    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1826841 1 sida
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2198697 1 sida
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=746574 21 sidor.
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1813503 1 sida
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1872511 8 sidor (handlar mest om kopior)
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2202021 1 sida
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2313424 1 sida
    fredrik

  13. #73

    Standard

    Här är bra pris för 4s racequad-accar skulle jag säga:
    http://www.birdseye.nu/index.php?id_...duct&id_lang=1
    Ca 250 SEK/st

    Visserligen 28C, men vem bryr sig numera? :P

  14. #74
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    OK, kollar balansen i mina accar varje laddning och hittills har den fungerat väldigt väl, är det någon skillnad (hoppas) på b6AC+? just plusset där kan ju vara en ny modell? (i manualen står det att plusset står för att den kan se tempen på accarna under laddning)

    ok jag ska brandsäkra laddstationen yttterliggare, jag laddar ju faktiskt 4s-accar i den, därför jag köpte den..

    GLattnos:
    Tack, det såg rätt bra ut, jag är säker på att dessa "28C" är lika bra som mina 25-50C om inte bättre.

    mvh G

  15. #75


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har väl hittills inte sett nån som använder temp-sensorn när man laddar även om en sån finns även till t ex iCharger. På fältet har vi mycket riktigt 12V laddplats med 2 skenor ( plus resp minus) där man kan ansluta laddaren med "banan-kontakter" eller klämmor. Den laddare som antagligen var orsak till vår brand visade heller inga synliga brister före laddningen och acken var välbalanserad men nåt hände trots allt...
    Roger

  16. #76

    Standard

    Mr Steele kör med SMC 1300 i denna video: https://www.youtube.com/watch?v=qWjldmes-9w
    Man kan se på hans OSD hur spänning och ström beter sig.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •