Reklam

 
Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 76

Ämne: Vassa 1300mah 4S i Sverige just nu?

  1. #41


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hade inte tänkt kommentera detta mera men ur ren säkerhetssynpunkt så avråder jag fortfarande de som inte är väldigt kunniga inom området från dessa i grunden farliga experiment - oavsett om "Turbotom" uppenbarligen tycker att varningarna är onödiga. Jag misstänker att "Turbotom" aldrig varit i närheten själv av en LiPo-brand och därmed själv fått insikten om vilka enorma krafter som är i rörelse och som lätt kan släppas loss om man av misstag t ex kortsluter en cell vid "ombyggnad" av ackar - och då man alltså sitter med ansiktet nån enstaka decimeter från acken. F ö är kortslutnings-varningen lika relevant om man "bara" skall byta kontakt-typ på sina ackar - även då måste man göra allt man kan göra för att undvika just kortslutning genom att aldrig exponera båda polerna "nakna" i närheten av varandra. För energin är oerhört hög i våra ackar så konsekvenserna kommer väldigt fort, tyvärr. Det är helt enkelt inte alls troligt att ni hinner dra isär de kablar som kortslutits för dom "svetsas ihop" oerhört snabbt och sen är den närmast explosiva LiPo-branden igång...
    Mina råd syftar alltid till att nedbringa riskerna för de som inte är så kunniga i ellära och i att hantera dessa kraftfulla ackar. De som vet vad dom gör kan alltid agera på annat sätt men som nån redan nämnt så är det ju inte nödvändigt att närmast raljera över oss som värnar lite mera om säkerheten för våra modellflygar-kollegor. Sånt agerande bäddar ju inte direkt för att vi som svarar, och ofta har tämligen omfattande erfarenhet och ger råd i all välmening, blir mera benägna att fortsätta med detta. För jag tror inte att "Turbotom" tar ansvar för andras eventuella misslyckande med sådana här experiment. Respekt för de oerhörda krafter som finns i våra till synes små LiPo-ackar är helt enkelt honnörsordet som man aldrig får glömma.
    Roger

  2. #42

    Standard

    Med frågor/diskussioner av mer elektrisk, mekanisk och experimentell natur brukar jag vända mig till http://elektronikforumet.com/forum eftersom responsen där är grymt bra när det gäller sådant. Man bör ta hänsyn till vilken målgrupp ett forum vänder sig till om man vill få en bra forum-upplevelse.

    Jag tycker Turbotom gjorde en bra och högst aktuell tråd om vassa 4s accar, men sen tog tråden en annan riktning vilket jag var delaktiga i. Jag ber om ursäkt för min inblandning och ska försöka hålla mig on-topic fortsättningsvis.

  3. #43
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Ja, C-rating är tyvärr ingenting. Det är lockvärden som inte alls behöver återspegla verkligheten. Sen kan man ju också köpa celler som är på 100C på riktigt, men någonting i paketet är bara ok till säg 30C. En 5000mAh acke med HX60-kontakt tex.

    1 minut flygtid blir 60C i snitt. Få är där och nosar....
    Jag tror man ska begränsa XT60 till .. 60A. Då blir ett 5000mAh med såna kontakter god för 12C. Jag har själv (genom misstag) provat gränsen för dessa kontakter och de smälter vid cirka 150A (30C) och svartnar vid 275A (55C).
    fredrik

  4. #44


    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    149
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Glattnos Visa inlägg
    Hoppsan_84: Var det 3s du köpte?

    Turbotom: Okej

    freddan_6: Oj, kan det vara så mycket skillnad? Så om man tömmer en sådan acc på 2 min så ligger man farligt nära gränsen för vad den tål? Känns lite läskigt eftersom jag håller på med en quad som beräknas tömma en acc på 2 min och jag har 75C-acc men den kan ju lika väl vara bara 30C på riktigt då :/

    Nej. Jag köpte 4s men länken blev fel av bara farten.

    Ser tomt ut nu. men ring och fråga. Pelle kan ligga efter med lagersaldot i bland.
    http://www.autopartner.se/helikopter...ternalsearch=1

  5. #45

    Standard

    Mig behöver ni inte be om ursäkt till, har inte tagit illa upp, utan mer sett det hela som en diskussion! Självklart tänker jag inte ta ansvar för någon annans olycka, och jag har aldrig uppmanat någon att bygga om sina accar, däremot har jag sagt att jag har byggt om mina egna och har därefter blivit stämplad som oförsiktig, oförståndig, okunnig, på vad jag anser är svaga grunder. Jag tänker fortsätta hålla mig till mina säkerhetsrutiner och fortsätta bygga om batterier vid behov och hoppas att jag slipper se en Lipobrand, och det hoppas jag ni andra slipper se med!


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  6. #46
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Jag har fått en LiFePo4 att brinna genom att löda på lödöra. Det tog cirka 3 sekunder innan det började ryka. Jag hade glassburk med sand som släckning + kruka i hobbyrummet. Men det luktade förfärligt. Så alla ackar är inte lättlödda.

    En annan sak, C (Coulomb)-rating märkning av ack är en sak men har man en bra laddare kan man mäta Ri.

    Tumregeln ger då att verklig C-rating är Roten ur (6/(Kapacitet*Ri)) (i SI-enheter Ah och Ohm)

    Det är ingen exakt vetenskap men mycket bättre än marknadsföringssiffror helt tagna ur luften.
    Ri ändras med spänningen (och laddningen) och omgivningens temperatur. Men mäter man vid samma laddning varje gång får man ett jämförbart värde. Jag mäter efter storageladdning inomhus.

    Mina bästa ackar är märkta 65C och är i verkligenheten 30C (Turnigy Graphene). De slår andra 65-C märkta accar med 5C.
    Hej! Smart med en kruka sand som brandsläckare, förmodligen minst "collateral dmg" då vid släckning, stjäl den idén direkt, sand och så en filt över!

    Detta med C-rating och fantasisiffror: jag skulle gärna göra en så korrekt som möjlig beräkning på 3 accar jag har, har 3st st "35C(35-70C - nanotech)" och ett X-Power på 35C och xpoweraccen smäller nanotech:sen håårt på fingrarna är min upplevelse just nu, trots samma C-rating därav att jag vill mäta och se och i det bekräfta vad jag tror!

    Hur bär jag mig åt då med ex en multimeter? Kommer jag undan bara med en sådan för denna mätning?

    Har också 4st 2s - accar som alla uppger 20C och är 1300mah men de ger MÄRKbart olika mkt sluteffekt till proppen...

    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  7. #47
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Detta behövs: Två multimetrar och ett effektmotstånd. Eller strängt taget en voltmeter och en amperemeter och effektmotstånd och bägge instrument ska läsas av samtidigt.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Ri Mätning4.jpg 
Visningar:	59 
Storlek:	23,1 KB 
Id:	58202

    Eller en iCharger laddare. http://www.kullagergrossisten.se/pro...-10a-10celler-

    Eller en Ri Mätare "ESR" . http://www.progressiverc.com/univers...sis-meter.html

    Eller en billig "Cell Internal Resistance Meter" http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=980290

    Jag rekommenderar iCarger, då får du dessutom en bra laddare för pengen.


    Frågan brukar komma upp
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...nal-Resistance
    fredrik

  8. #48


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Bara att beställa en sån här Gustaf - http://www.progressiverc.com/univers...sis-meter.html
    Sen kan ju bl a iCharger-laddarna också mäta Ri men gissningsvis är den länkade en aning exaktare.
    Roger
    Edit: ...och Fredrik var givetvis snabbare...

  9. #49
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Tackar grabbar!!!

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  10. #50

    Standard

    I charger är grym! Rekommenderas!


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  11. #51

    Standard

    Här verkar det finnas vassa 4s http://www.skanehobby.se/lipo-4-cell...00mah-65c.html
    Om någon testat dom kan dom ju dela sin erfarenhet

  12. #52
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Giant power har cirka 25c i verkligheten, mina sämsta som är märkta 65c.

    Skickat från min FrSky Taranis med tapatalk
    fredrik

  13. #53

    Standard

    Då är dom ändå nära SMC som är 37A (28C) True spec och dom körde Mr Steele på en hel del så det är ju inga klena batterier, bara det att C-ratingen mäts på annat sätt.

    Men ja, om det är dina sämsta så är det kanske ingen höjdare

    Men det finns ju inte 4s 1300 att få tag på i Sverige just nu, vad ska vi göra?

  14. #54
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Om 25C räcker för din tillämpning så duger de. De är ungefär som nanotech 45 eller 65 eller rhino 40.

    Skickat från min FrSky Taranis med tapatalk
    fredrik

  15. #55

    Standard

    Tog hem några Nanotech 1400mah 65c från Hobbykings EU lager. Hoppas de funkar bra!


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  16. #56

    Standard

    Jag har märkt en konstig sak på mina Tattu accar.

    3s 1550 75C har AWG 14 kabel (diam. 1,78mm) (1,55 x 75 = 116 A) visserligen 1461 W
    4s 1300 75C har AWG 12 kabel (diam. 2,48mm) (1,30 x 75 = 97 A) visserligen 1629 W

    Varför har dom valt 28% mindre kablar på en acc som enligt deras egna siffror ska leverera 20% högre ström? Kan väll bara vara en indikation på att dom inte ens själva tar sin C-rating på allvar ^^
    Dock funkar accarna kanon så jag har inget att klaga på

  17. #57


    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    149
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Ström och effekt är inte samma.
    Strömmen (A) är ju lägre på 4S som har klenare kabel.

  18. #58

    Standard

    Jo men det förklarar inte valet av kabel. Man kan ju skicka massor av effekt genom en tunn kabel om spänningen är hög. Det är ju strömmen i förhållande till kabelarean som är intressant.

    Edit: Sen är det ju 3s som har klenare kabel

  19. #59


    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    149
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Hmm. du har rätt. jag parade ihop det högre AWG numret med större diameter.
    Känns som billiga säljknep.
    Senast redigerat av Hoppsan_84 den 2016-05-18 klockan 19:06.

  20. #60
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Kapar tråden lite..

    Dessa 3s-4s accar med högre urladdning (35-70c, 50C) hur mycket ström laddar ni de med? Jag har en ny laddare och kan nu välja hur mycket jag trycker i, om jag tänker 2C är det inte för mycket att det förkortar livstiden ? Dvs 4s1300 50C laddade jag med 2.6A, det kan väl inte slita så väldigt mycket mer än 1A laddström?

    Andra ex 2s accar med 20C och nedåt bör jag stanna på 1C laddström? Dvs 1.3A på 2s1300mah(20C urladdningen) och 2A på 2s2000mah(25C urladdning) osv.
    Köpte en b6AC+,, schysst laddare med eget nätagg, + alla tänkbara connectors samt klämmor för 12V input!

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •