Reklam

 
Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 76

Ämne: Vassa 1300mah 4S i Sverige just nu?

  1. #1

    Standard Vassa 1300mah 4S i Sverige just nu?

    Hej!
    Letar efter ovanstående, men möts bara av att de är slut i lager eller att det bara finns 45C varianter. Behöver värstingbatterier nu! tips någon?


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  2. #2

    Standard

    Jag har samma problem. Det verkar som att marknaden dammsugs på vassa 4s 1300. Jag fick tag på två Tattu 75C men fick idag slänga ett pga en krasch. Jag överväger att köpa några 45C istället för att ha nått att flyga med då jag inte hittar någon som har 60-75C.
    Även förslag på butiker i Europa uppskattas. Vi behöver vassa 4s!

  3. #3
    KJ!s avatar
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    95
    Jobb
    Badmästare
    Klubb
    Rc up north

  4. #4

    Standard

    Ja fast det är 45c batterier! Jag har precis beställt Emax RS2205 som drar 30A i bänken, säg 20-25A i luften och då är 45C lite i lägsta laget! För visst kan man tänka 45x1.3A=58A ?


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  5. #5


    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    149
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    För visst kan man tänka 45x1.3A=58A ?


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    yepp

  6. #6

    Standard

    Ja, jag håller med om att RCflight är en grym butik
    Egentligen så ska de flesta quads klara sig med 45C om ratingen stämmer. Det är ju egentligen helt sjukt med 75C-150C.

    60min/75C=0,8min= 48 sek vid kontinuerlig urladdning. Dvs man ska alltså kunna tömma batteriet på 48sek och kortare om man burstar 150C ett par gånger, blir kanske runt 35 sek då.

    Turbotom: Det är ju 90C burst rateing på Tattu-batterierna så då bör du kunna bursta 1,3*90=117A

    Jag har ett Tattu 4s 1550mAh 45C vilket ger lite högre urladdning men jag märker ingen skillnad. 1,55*45=70A

  7. #7

    Standard

    Okej! Kanske värt att testa då?


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  8. #8

    Standard

    Höga c behövs egentligen bara mestadels när man flyger med mycket vinkel på kameran o flippar o håller på. Jag har några 4s 1800mah 35c o några 4s 1500mah 75c från Giant Power.

    Vid bara vanlig flygning så räcker dom ca 5 minuter, kanske lite längre - dvs bara glida runt. Skillnaden är när jag börjar stressa dom med mycket gasändringar o flips o sådant - då räcker 35c batterierna inte ens 2 minuter medans 75c räcker ca 4 min.

    Så jag brukar använda de könlösa batterierna till uppvärmning o när man rekar området, de med höga C dyker inte lika djupt i spänning o hämtar sig snabbare o det tillåter flera manövrar snabbare efter varandra. Problemet är att veta hur bra dom faktiskt är på riktigt.

  9. #9
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av streber76 Visa inlägg
    Problemet är att veta hur bra dom faktiskt är på riktigt.
    Ja, C-rating är tyvärr ingenting. Det är lockvärden som inte alls behöver återspegla verkligheten. Sen kan man ju också köpa celler som är på 100C på riktigt, men någonting i paketet är bara ok till säg 30C. En 5000mAh acke med HX60-kontakt tex.

    1 minut flygtid blir 60C i snitt. Få är där och nosar....
    Superhero

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    J
    1 minut flygtid blir 60C i snitt. Få är där och nosar....
    Ja - eller om man vänder lite på siffrorna och säger att med 10C i snittbelastning så räcker acken teoretiskt 6 minuter - och sen får man dra bort lite flygtid för säkerhetsmarginalerna så säg 4,5--5 minuter. M a o - snittar ni runt 5 minuters flygtid och drar ur typ 80-85 % av kapaciteten så är snittbelastningen runt 10C. Sen säger ju inte snittbelastningen allt.
    Så Henkes slutsats om att "1 minut flygtid blir 60C i snitt. Få är där och nosar" är nog helt riktig.
    Roger

  11. #11

    Standard

    Nån som provat Turnigy Graphene 4S 1300 65C?
    Tunga är dom... och slut i lager.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...ck_w_XT60.html
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ålänning - bara deras 3S1300 men i min Skipper - inte i nån quad. Går klart svalare än mina Nanotech 3S1200 25C men är också tyngre. Ser lovande ut men har inte hunnit med så många cykler hittills.
    Roger

  13. #13

    Standard

    Jag köpte 3st Tattu 4s 1300 45C-(90C) och har sedan tidigare 1300 75C-(150C) och jag märker ingen skillnad. Men då drar ju min quad bara ca 65A vid fullgas så med 45C-batterierna ligger jag ju bara lite över batteriets kontinuerliga C-rating när jag gör fullgasmanövrar. Jag kommer nog att köra på 45C fortsättningsvis. Kraschade ett av den ny batterierna idag på första flygningen så det blev inte långlivat och då var jag glad att det inte var ett dyrare 75C-pack Kraschade dock ett sådant förra veckan

  14. #14

    Standard

    Jag lödde bort trasiga celler från mina 4-cells batterier och gjorde på så vis 3-cells! duger att värma upp på!


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  15. #15

    Standard

    Funderade på det men, njää. Känns bättre att köpa nya.

  16. #16


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Glattnos Visa inlägg
    Funderade på det men, njää. Känns bättre att köpa nya.
    Det tycker jag du gjorde rätt i - att bygga om LiPo-ackar kan lätt sluta i ett mindre bra resultat.
    Roger

  17. #17

    Standard

    Dessa kanske: http://www.autopartner.se/elektronik...0mah-4s-60c-sd
    Lite dyra men det står ju 60C så dom borde vara rätt vassa

  18. #18

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Det tycker jag du gjorde rätt i - att bygga om LiPo-ackar kan lätt sluta i ett mindre bra resultat.
    Roger
    Hej!

    Förklara gärna för en utan högskolepoäng varför det skulle bli mindre bra resultat så länge man undviker att punktera cellerna, vika dem eller skada dem på nåt annat sätt?


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  19. #19
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Turbotom Visa inlägg
    Hej!

    Förklara gärna för en utan högskolepoäng varför det skulle bli mindre bra resultat så länge man undviker att punktera cellerna, vika dem eller skada dem på nåt annat sätt?


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    +1 på den såg precis rn diy om hur man kan plocks bort en trasig cell, varför man tar bort en cell i ett 4-cell kan jag förstå, men desto större förståelse med en 8s el likn dyr acc.
    Om man kan hyfsat säkert varför inte?
    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  20. #20


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ja - problemet med att "bygga om" LiPo är ju bl a risken att värma en cell alltför mycket när man löder om och den uppenbara risken att kortsluta när man håller på.
    Det kan aldrig rekommenderas men givetvis - är man försiktig och kunnig så kan man ofta göra det men nån allmän rekommendation kan det aldrig bli. Det finns alltför många som inte riktigt förstår vad som kan hända om man gör fel.
    Sen räcker det inte med "hyfsat säkert", tyvärr.
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •