Jag började med borstlöst för ganska exakt ett år sedan och nu börjar jag så smått få något slags grepp om hur det fungerar. En sak jag dock tänker på är hur man väljer motor/ack/prop/ESC på ett bra sätt.

Det finns ju en del online-kalkylatorer och ibland är det en liten tabell med exempel på några olika proppar och batterispänningar men jag tycker inte de skänker förståelse; jag hade hellre sett ett gäng tabeller, kurvor mm.

Jag tänker mig sitsen att man har en motor och en ack till att börja med och kör man motorn "lös" varvar den glatt på till sitt kV-värde (nästan) och drar ingen direkt ström, så ingen effekt. Så på med propeller och ju mer man proppar upp desto längre ifrån kV-värdet kommer den och då ökar effektuttaget och strömmen och nånstans blir det för mycket och då ökar temperaturen istället och motorn går sönder.

Men är det linjärt eller finns det nån "sweet spot" att titta efter eller enkla tumregler? Typ 80% av kV eller liknande. Anledningen är att jag ibland sett hur en motor ger mer effekt (Watt) med nån prop och 3s än en annan prop och 4s och jag ser inte helt sambandet mellan propellrarnas dia/stigning.

Jag testade själv att överproppa min lilla Hacker A20 till 9x5 och gav den 3s varpå den enligt Kjell-tången drog 20A ur batteriet, med 11.1 v (jag mätte inte spänningen men antar spänningsfall till 10V för enkelhets skull) så kanske den tryckte ur sig 200W vilket känns alldeles för mycket för den lilla motorn så jag klippte ned propellern lite grann och lät det vara. Med 2s borde den vara mindre stressad - lägre varv.

Tja verkligen en blandning av "fundringar och undringar" detta; välkomnar tankar eller svar eller blott länkar till nånstans där det förklaras pedagogiskt.

(Jag köpte lite motorer på HK idag på rean som jag tänkte labba med och resonerar så att "all else roughly equal" är det vikten som avgör effekttåligheten och i slutänden är det rätt propeller vs kV och antal celler som styr, jag chansade på "lågt kV" med tanken att svinga en större propeller och ESC får då väljas i sista hand map amperetålighet. )