Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: effektskillnad i bänk och i luften

  1. #1

    Reg.datum
    Feb 2015
    Inlägg
    86
    Jobb
    mättekniker
    Klubb
    fk spinn söderköping

    Standard effektskillnad i bänk och i luften

    hej alla i elträsket

    någon som har en enkel % siffra på skillnaden i effektuttaget fullspätt i en provbänk och i luften flygandes ??

    allt för att kunna skruva upp linan ytterligare :-)

  2. #2
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 024
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Nej, det måste du testa fram. Billigaste tricket är att mäta motorns temperatur när du landar. Är den under tillverkarens spec så kan du gasa mera. Har man inte en ir termometer så bör man köpa en sådan. Annars kan man spotta på motorn och titta om det fräser som ett riktmärke.

    Ett bättre sätt är att använda telemetri. Då kan du se varvtal och effekt. Du kan även mäta fart och höjd. Lägg ihop allt detta för att kunna dra slutsatser.

    Det är ju trots allt inte mest effekt som vinner utan den som kommer i mål först. Du kan ju också slå ett öga på min artikel i MFN för lite mer skriveri i ärendet
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  3. #3

    Standard

    Det är nog svårt att ge, det blir ju helt olika beroende på vilken propeller du har. Om du tex har en propeller med låg stigning så blir det väldigt lite effekt när det går fort men mycket i bänken. Om du har en propeller med riktigt hög stigning så blir det tvärtom.

    Om du skall passera gränserna så behöver du nog logga ombord på flygplanet.

    Jörgen

  4. #4
    Flufs avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlägg
    1 583
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Beros helt på vad planet för för vikt och luftmotstånd. I teorin så är ett viktlöst flygplan utan motstånd även nästan utan effektuttag vid full spetta.

    Bästa är att ha en ombord Amp-mätare och få faktiska peak-mätvärden från den miljö du använder
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  5. #5
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    din procentsiffra beror väldigt mycket på hur och vad du flyger. Tänk en hovrande akrobatikkärra. Du använder ungefär samma statiska dragkraft som när du mäter på marken. Tänk sen en slimmat snabbmodell vid sin maximala hastighet. Då blir effekten propellern ger nästan noll, eftersom deltahastighet mellan plan och propellerdrivningen är noll. Bäst är att mäta.
    fredrik

  6. #6
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 024
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Då blir effekten propellern ger nästan noll, eftersom deltahastighet mellan plan och propellerdrivningen är noll. Bäst är att mäta.
    hm..... Är det inte så att den i princip ger sin högsta effekt vid flygplanets toppfart? Under accelerationens start greppar inte propellern, sen accelererar den tills motorn trots full patte inte orkar trycka modellen hårdare framåt.

    Att det avtar till nästan noll är i vart fall inte ett riktigt antagande.
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  7. #7
    Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 392
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Den framdrivande effekten vid konstant hastighet kan enkelt beräknas genom att ta produkten av dragkraft och hastighet (P=F*v). Dragkraften avtar med ökande flyghastighet om varvtalet är konstant. Det är ett resultat av som Freddan skriver att "deltahastigheten mellan plan och propellerdrivningen" går mot noll. Slutsatsen att detta skulle göra att den framdrivande effekten går mot noll är dock felaktig. Tvärtom är det så att vid planflykt uppnås den största framdrivande effekten när toppfarten uppnås.

    Vid bänkprov kommer den effekt som motorn genererar att används för att sätta fart på luften som strömmar genom propelllerdisken vilket visserligen innebär att en statisk dragkraft genereras, men då flygfarten är 0 blir även den framdrivande effekten 0. Propellerns verkningsgrad, dvs. kvoten mellan framdrivande effekt och den från motorn absorberade effekten, blir då också 0. Lite förvånande kanske, men så är det. Kontentan av detta resonemang är att det är mycket svårt att utifrån körningar i bänk få fram data som optimerar den framdrivande effekten vid flygning. Praktiska tester under flygning är bästa medicinen.

    Jag har exempelvis gjort mätningar på en APC -E 11x8-propeller för att optimera drivlinan till ett av mina elflygplan och då kommit fram till att jag får en bästa propellerverningsgrad på runt 60% vid en flygfart som är ca 75% av "pitch speed". Andra propellrar ger givetvis andra värden, men resultatet är indikativt, vill man flyga fort behöver man stor stigning och högt varvtal.
    Senast redigerat av Michael den 2016-04-19 klockan 19:11.

    Hitta rätt med
    GPS-fältlistan
    , http://www.freewebs.com/propellerhead/index_gps.htm

  8. #8
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    hm..... Är det inte så att den i princip ger sin högsta effekt vid flygplanets toppfart? Under accelerationens start greppar inte propellern, sen accelererar den tills motorn trots full patte inte orkar trycka modellen hårdare framåt.

    Att det avtar till nästan noll är i vart fall inte ett riktigt antagande.
    Hej Henke
    Otur när jag tänkte denna gång. Det är effektiviteten som sjunker. Martin Hepperle skriver det bättre än jag. http://www.mh-aerotools.de/airfoils/

    P = dragkraft *(hastighet + acceleration/2). Acceleration = 0 vid max hastighet, men dragkraften effekten är fortfarande dragkraft * hastighet.
    fredrik

  9. #9
    AnWis avatar
    Reg.datum
    Dec 2014
    Inlägg
    86
    Jobb
    Allsysslare
    Klubb
    FK Gamen

    Standard

    Static Trust Calculator: http://personal.osi.hu/fuzesisz/strc_eng/
    är en bra hjälp för att dimensionera rätt. Eftersom den inte "ser planet" är den bara en del av sanningen. I flera av mina modeller använder jag en Pixhawk och 3DRs power unit. När den är rätt inställd kan jag se exakt hur mycket ström motorn tar och efteråt kan jag ladda ner loggen och få en graf över spänning, ström och en massa annat.

    Anders

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •