Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Mycket kul med liten insats, Magnum bogserplan

  1. #1

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    481
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard Mycket kul med liten insats, Magnum bogserplan

    För en tid sedan, efter några värdelösa små Depron-plan, fick min dotter en liten balsaflaksglidare från Aeronaut. Den flyger fantastiskt bra.

    Idag efter jobbet fick jag lite flyglust så jag och barnen gick ut på ängen, jag lade helt enkelt planet på min Magnum och lyckades ta mig upp i trädtoppshöjd innan den lossnade. Resultatet blev fantastiskt, den lilla rackaren cirklade fint ned. När acken var tömd och efter två lyckade landningar med glidaren intrasslad i Magnumens stjärtparti gjorde jag en kvick "ghetto piggyback" med ett servo och ett gummiband medan acken fylldes på.

    Det funkade helt perfekt, ibland tog det några sekunder och lite rodeoflygning pga att gummibandet ville fastna men den släppte varje gång. Modigare efterhand och med koll på vindriktningen blev flygningarna högre och längre, inkl två smärre trädlandningar men som tur var tog acken slut innan vi ställt till det helt....

    Barnen var i total extas, båda mina samt grannens plus en kompis var med och agerade "spotter" - att själv ha koll på två plan samtidigt var helt omöjligt.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	203 
Storlek:	144,3 KB 
Id:	58138Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	185 
Storlek:	233,3 KB 
Id:	58137Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	156 
Storlek:	91,2 KB 
Id:	58139

    För ganska exakt 22 år sedan hade vi i klubben flygbogsering med just "piggyback" och synen av den lilla seglaren som "ploppade upp" när släppet gjordes väckte härliga minnen från tiden med min Blue Phoenix.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  2. #2
    AnWis avatar
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    87
    Jobb
    Allsysslare
    Klubb
    FK Gamen

    Standard

    Kul läsning. Får bli att testa någon gång

    Anders

  3. #3

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Din Magnum, vad är det för en kärra och vem säljer den (alt. plastmaterialet som jag letat efter).

  4. #4

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    481
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av larsmn Visa inlägg
    Din Magnum, vad är det för en kärra och vem säljer den (alt. plastmaterialet som jag letat efter).
    Hej!

    Tillverkaren heter Miniprop, designen är av Martin Müller.

    Det finns en vanlig sid-höjd och en Acro-version med annan vinge med skevroder. Jag har inte sett Acro-versionen flyga i verkligheten men den ser lite snabbare ut.

    Jag köpte alltihop från Höllein (http://www.hoelleinshop.com/). Min drivlina är vald av Höllein och smått överdriven då jag specade den för utomhusflyg med Mobius-kamera. Den består av en Hacker A20-34S 1500kV, Hacker X20 ESC, LiPo på 350-500 mAh 2s och upp till 950 3s. Propeller GWS Slowfly 8x4,3 eller en något nedklippt MPX Stuntmaster (GWS) 9x5. Med 3s blir 8x4,3 propellern övervarvad på max och börjar fladdra med ett vrål men flygtiden blir oerhört lång när man pyser runt på delgas. Servona är HS-55 men valfri 9g eller något mindre fungerar fint.

    Vill man bygga billigare (typ 75% billigare...) kan man ju köra en Hobbyking-setup, jag har dock flugit massor med mina grejer och det har fungerat helt perfekt trots att jag i efterhand (strömtång och Hacker ecalc) förstått att den lilla motorn stundtals matat ur sig runt 200W som mest...

    Anledningen till den nedklippta 9x5-propellern är att 8x4,3 går sönder eller spricker vid minsta markkontakt och tanken på att få en sån bit i ögat tilltalar föga.

    Andra som säljer är MiniProp Flugspiele (www.miniprop.com) samt Conrad (http://www.conrad.se)

    Det finns även en Acro-version som kom före Miniprops från http://www.epp-shape.de/ men de är "helt olika plan" om man säger så.

    Jag har massa filmer med Magnumen i huvudrollen, mina egna favoriter är dessa två:





    Massor av foton:

    http://www.rcgroups.com/forums/showt...9#post34317610
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  5. #5

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Ser ut att vara bättre nybörjarplan än de jag sett på eller testat.

  6. #6

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    481
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av larsmn Visa inlägg
    Ser ut att vara bättre nybörjarplan än de jag sett på eller testat.
    Den fungerar utmärkt som nybörjarplan. Flygmässigt är den enormt förlåtande och den tål krasher väldigt bra. När den gått sönder har den varit lätt att laga.

    Inga egentliga fallgropar:

    Bygget är inte svårt men det är inte "Lego" som Multiplex utan man får klura lite själv.

    Flygmässigt är den mycket snäll men 1/ något känslig i pitch och 2/ känslig för propwash och sidvind. De egenskaperna gör den "kul" för mig som är hyfsat erfaren men jag började inte trivas med den förrän jag körde expo - den första 2.4-radion jag körde var en Smart SX som saknar expo.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  7. #7

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Beställd, så tipsen om pitch och vind uppskattas. Det med expo låter som min första-radio, en Hubsan Spyhawk-radio. Har en basal expo, men fast sådan på 45%, som inte går att ställa om :-( .

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •