Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Vilka landställ till taft viper jet?

  1. #1

    Reg.datum
    mar 2015
    Inlägg
    19
    Jobb
    Snickare
    Klubb
    Falu rfk

    Standard Vilka landställ till taft viper jet?

    hej! vilka landställ är bäst när man ska upgradera sin viperjet? Dom nya på Taft viper jet v3 funkar dom bättre för gräsfält?

  2. #2
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Jag använde tamjets med gott resltat. Men prislapp i kombination med leveransproblem gjorde att jag helt sonika ritade upp egna. Inspirarad av tamjet, men ritade helt från blankt papper. De jag gjort är vändbara så att samma ställ kan vara rakt som för Viperjet eller med knä som på tex L39.(samma bitar)

    De är även universal vad gäller längd och infästning. Finns i runt eller fyrkantigt gods. Högkvalitativt aluminium. Två olika sorters fjädrar följer med beroende på modellen tyngd.

    På bilden visas inte nosstället med centrerat noshjul.

    säljs via amir@hab.se

    Superhero

  3. #3

    Reg.datum
    mar 2015
    Inlägg
    19
    Jobb
    Snickare
    Klubb
    Falu rfk

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Jag använde tamjets med gott resltat. Men prislapp i kombination med leveransproblem gjorde att jag helt sonika ritade upp egna. Inspirarad av tamjet, men ritade helt från blankt papper. De jag gjort är vändbara så att samma ställ kan vara rakt som för Viperjet eller med knä som på tex L39.(samma bitar)

    De är även universal vad gäller längd och infästning. Finns i runt eller fyrkantigt gods. Högkvalitativt aluminium. Två olika sorters fjädrar följer med beroende på modellen tyngd.

    På bilden visas inte nosstället med centrerat noshjul.

    säljs via amir@hab.se

    såg ju bra ut! är det bara att montera bort dom gamla och dit med dessa eller behövs andra modifieringar? får man fråga vad dessa kostar?

  4. #4
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    I princip ja... nu är dessa universal och för långa, så du behöver kapa den på längden. Snyggast i en svarv, men går ju även med såg/dremel/vinkelslip eller vad man nu vill.

    Pris får du ta med Amir. Vet bara att 1300 för Tamjets är betydligt dyrare än dessa.
    Superhero

  5. #5

    Reg.datum
    mar 2015
    Inlägg
    19
    Jobb
    Snickare
    Klubb
    Falu rfk

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    I princip ja... nu är dessa universal och för långa, så du behöver kapa den på längden. Snyggast i en svarv, men går ju även med såg/dremel/vinkelslip eller vad man nu vill.

    Pris får du ta med Amir. Vet bara att 1300 för Tamjets är betydligt dyrare än dessa.
    Okej blir nog ett att köpa dessa då

  6. #6

    Reg.datum
    mar 2015
    Inlägg
    19
    Jobb
    Snickare
    Klubb
    Falu rfk

    Standard

    Har fått landningsställen nu och håller på att plocka bort hjulen från gamla, men hur fasen får man bort den lilla pinnen som sitter genom hjulet? Ska man bara slå ur den för de finns ju inget att ta tag i...

  7. #7
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Minns jag inte fel så satt de bara med en låsskruv på tvären. Jag tog ett huvudhjul som noshjul och sedan större 66mm hjul som huvudhjul. Ladda upp en bild på problemet
    Superhero

  8. #8

    Reg.datum
    mar 2015
    Inlägg
    19
    Jobb
    Snickare
    Klubb
    Falu rfk

    Standard

    Problemet löst! Det fanns en liten platt yta på pinnen båda sida och det var även vänstergäng så råkade förstöra skallen lite.. men nu problem nr 2 haha, är det meningen att man ska få borra upp hålet där man trär på benet? Hålet är endast 3,8mm diameter och delen som sitter på planet som stället ska på är nästan 5mm, elr hur är det tänkt att man ska göra? Bäst att fråga innan det är för sent

  9. #9
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Vilka ställ har du köpt?
    Superhero

  10. #10

    Reg.datum
    mar 2015
    Inlägg
    19
    Jobb
    Snickare
    Klubb
    Falu rfk

    Standard

    ringde amir och sa att jag skulle ha landställ till min taft viper jet, dom med knädämpning. betala nästan 1000 lappen för dessa

  11. #11
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Aha ok. Dem är som sagt framtagna som universal och du får kapa dem på längden och borra upp hålet till vad som passar just din modell. Att borra upp ett hål är en baggis, det är värre om vi valt 5mm hål och du behövt 4mm.

    Tamjets kostade en bit mer och krävde mer ombyggnad då dem inte var universal.
    Superhero

  12. #12

    Reg.datum
    mar 2015
    Inlägg
    19
    Jobb
    Snickare
    Klubb
    Falu rfk

    Standard

    Okej men jag tror jag ska borra med en pelarborr så det blir riktigt rakt iaf ist för vanlig borrmaskin

  13. #13
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Normann Visa inlägg
    Okej men jag tror jag ska borra med en pelarborr så det blir riktigt rakt iaf ist för vanlig borrmaskin
    Ja, absolut! Det är ganska hård aluminium med.
    Superhero

  14. #14

    Reg.datum
    mar 2015
    Inlägg
    19
    Jobb
    Snickare
    Klubb
    Falu rfk

    Standard

    skriver i den här tråden så slipper jag skapa ännu en, Går det att byta enbart motorn i denna till en med ca 1500kv +? eller åker man på att byta fläkt med? om någon vet får ni gärna ge förslag

    Har 8s versionen med 1000kv nu , går segt...

  15. #15
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Normann Visa inlägg
    skriver i den här tråden så slipper jag skapa ännu en, Går det att byta enbart motorn i denna till en med ca 1500kv +? eller åker man på att byta fläkt med? om någon vet får ni gärna ge förslag

    Har 8s versionen med 1000kv nu , går segt...
    Hm... den går ju rätt bra även på 6S, kolla här jar jag provflyger en helt original 6S. Jag drar bara på i planflygt och på väg upp. Neråt så glidflyger jag stora delar av tiden eller hur man nu skall uttrycka det. 8S bör ju gå bättre än det, annars är något fel.



    Om nu 8S går värre än på filmen ovan så är nästa steg jetmotor. Det är liksom inte lönt att börja fippla med 10S, 12S osv. Det blir så korta flygtider eftersom du inte direkt kan ta med dig större batteri i vikt räknat. Att montera en starkare motor på 8S ger så höga strömmar att det

    Med jetmotor har du en vikt som är ungefär som på 6S men med pulver som en 12S. Kul kombo.





    Här är förresten en på 12S, kanske jetmotorn går bättre ändå? Min gjorde 235km/h i planflykt med jetmotorn.


    Superhero

  16. #16

    Reg.datum
    mar 2015
    Inlägg
    19
    Jobb
    Snickare
    Klubb
    Falu rfk

    Standard

    ja tankarna går kring att lägga undan en viss summa pengar varje månad och köpa turbin i höst/ vår .. får se

    om man räknar så här så borde 6s va vassare 8s > 29.6 x 1000kv= 29600 6s> 22.2 x 1450kv= 32190

    6s versionen varvar 2590 varv/m mer

  17. #17

    Reg.datum
    mar 2015
    Inlägg
    19
    Jobb
    Snickare
    Klubb
    Falu rfk

    Standard

    Vad kör du för turbin i din viper? T25 eller t30? För som jag förstått det så har du testat båda, vilken kombi var roligast? Har kikat lite på kingtech k45 också om det kan vara ett alternativ, lite billigare

  18. #18
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Normann Visa inlägg
    ja tankarna går kring att lägga undan en viss summa pengar varje månad och köpa turbin i höst/ vår .. får se

    om man räknar så här så borde 6s va vassare 8s > 29.6 x 1000kv= 29600 6s> 22.2 x 1450kv= 32190

    6s versionen varvar 2590 varv/m mer
    Ja, det stämmer teoretiskt. Men 8S motorn kanske är större? kanske går på lägre ström, dvs högre spänning på acken osv. Lite som att jämföra en turbo fyra på 200hk med en V8. Borde finnas mycket info om detta på rcgroups.
    Superhero

  19. #19
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Normann Visa inlägg
    Vad kör du för turbin i din viper? T25 eller t30? För som jag förstått det så har du testat båda, vilken kombi var roligast? Har kikat lite på kingtech k45 också om det kan vara ett alternativ, lite billigare
    Jag har flugit med T25 vilket motsvarar 10S ungefär. T35 motsvarar 12S. Generellt så räcker en T25 fint men den har bara 2.5kg statiskt. Samma som 6S edf. Väl uppe i fart behåller den sina 2.5kg medan 6S EDF tappar sin. Därav att turbinen ångar på så in i bomben. Monterar man en T35 så får man 3.5kg vilket du ser i min video ger grym prestanda även uppåt.

    I senaste modellflygnytt var en artikel om en Foxcub på 5.05kg med T25... så den lille orkar bra.

    K45 är en helt annan motor, mycket större och tyngre. om vi gör det enkelt för oss så väger K45 500gram mer än en Kolibri. Monterar man 500gram extra bakom tyngdpunkten så behöver man 500gram framför för att väga upp, logiskt. Du behöver även mer soppa. gissar på totalt närmare 2kg mer flygvikt. Går inte helt enkelt!

















    Superhero

  20. #20

    Standard

    Man kan inte basera motorprestanda på kv, man måste även se till motorns diameter och längd. Ett tips kan vara att skaffa sig en något längre motor som orkar med ett par celler extra, handlar det bara om att motorn inte orkar kan en motor med större diameter med bibehållet kv vara bättre lösning. Det är en djungel, men lär man sig förstå det kan man själv göra beräkningar och justeringar till det som passar ens setup.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •