Reklam

 
Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Anslutning gas servo

  1. #1

    Standard Anslutning gas servo

    Hej varför rekomenderar dom att man inte ska ha metall mellan servo och förgasare på en bensinmotor?.kan det bli störningar till mottagaren?

  2. #2
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Nu kommer säkert någon bli upprörd men när det gäller gas men varför hålla på med stänger på en Walbro?
    KISS : vajertafs som löper i plaströr genom kroppen,låses med klämrör i varje ända vid servot och oket på förgasaren..
    Returen sköts av förgasarens fjäder.
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  3. #3

    Standard

    Förr när man använde magnettändning på motorerna blev man oftast tvungen att avgränsa motorn från resten av utrustningen, idag behöver man inte tänka på det.
    Vajer är bra så länge fjädern är hel, här måste man komplettera med brytare till tändningen.

  4. #4
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Har ännu aldrig varit med om en returfjäder på en Walbro som brustit? Haft många sorters maskiner men inte sett detta.
    Och inte kan det väl bli bättre med en stötstång? En killswitch ska man ju ha hursom om man tänkt sig att kunna hantera motorn när något går galet?
    Däremot har jag sett de som har tagit bort returfjädern och använt stång för att sen få en spjällaxel som är glapp och suger tjuvluft..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Wire fungerar klockrent som trottellänkage.. Det är dessutom väldigt lätt att leda fram den till förgasararmen jämfört med att ordna ett stötstångslänkage. Jag brukar använda mig av Sullivans "steel cable linkage". Tar man den lite tjockare varianten, 0,056", är den tillräckligt flexibel för att det ska gå lätt att leda fram den till trottelarmen, men samtidigt är den styv nog för att klara av att även skjuta trottelarmen framför sig för den osannolika händelse att returfjädern skulle gå av.
    Metall mot metall-problematiken är mestadels en kvarleva från 35 MHz-tiden. Med 2,4 GHz har åtminstone jag inte märk några problem med detta. Vill man vara på den säkra sidan därvid lag kan man alltid använda en nylonklevis.

  6. #6

    Standard

    Jaha ännu en gammal kvarleva .killswitch ska jag ju ändå ha så wire låter som en smidig lösning .Tack för snabba svar.Andreas

  7. #7


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    När jag körde bensinare med 35 Mhz radio körde jag av störningsförebyggande skäl alltid med principen tändningens grejer så långt ifrån mottagaren som möjligt. Och då ville man ju inte ha en lång metallstång emellan. Jag ville inte heller ha en relativt kraftig returfjäder som trottelservot ska stå och stångas emot så tog helt sonika bort returfjädern! Samt allt tingeltangel för att haka upp choken. Och så kör jag med vanliga Sullivan stänger (sådana där gula räfflade med rött hölje). En till trotteln och en till choken. Väldigt praktiskt att kunna sköta choken från sändaren.
    Många förståsigpåare hävdade att man inte kan ta bort returfjädern "för då glappar spjällaxeln upp och förgasaren börjar dra tjuvluft". Det vet emellertid inte mina förgasare för den äldsta har nu 10 års drift bakom sig och har inte börjat glappa det minsta ännu. Efter övergången till 2,4 Ghz har jag fortsatt med samma princip av bara farten.

    Här är en av mina förgasare. Även tomgångsstoppet är bortfilat på denna men det har jag slutat med. Servona är normalt för oexakta så numera behåller jag stoppskruven för tomgången. Fjädern runt länkstången är en svag sådan och endast för att elliminera glappet i länkaget.

    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  8. #8
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Magnus,man får göra hur man vill,inget är fel .Jag antar att det är mig du kallar för förståsigpåare men jag har själv bytt åt andra två förgasare på äldre motorer,en Zenoah och en Quadra som var med på den gamla goda tiden och fått avhakade returfjädrar.
    Glappade i mässingsbussningen och jag antog att det jag läste stämde,att de gillar o ha fjädern för att hålla det glappfritt.
    För mig så känns det dessutom bra att om nånting händer med linkaget så återgår den till tomgång..
    Vinst också tycker jag att rörelsen blir väldigt exakt,jag har svårt o få till det lika bra med ett klasssisk linkage men
    det är jag det..
    Men smaken är som baken..Att servot skulle må dåligt av att dra emot fjädern har jag aldrig märkt av,använder vanliga standardservon och det funkar kalas för mig.
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  9. #9
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Ha fjädern kvar men tycker du den är för spänd så släpp ett varv på den. Det blir spänst i den ändå.
    Ang vire på en bensinare så alldeles oavsett om man kör 35mhz eller 2,4ghz så störs ett servo väldigt lätt ut om motorn i fråga har magnettändning. Jag har en Zenoah 38cc i min J3 Cub o det blev inte ordning på den förrän jag satte dit ett linkage som Gasman visar ovan. Men det funkar klockrent och har gjort så i flera år nu =)
    Våga vägra Powerbox!

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Det verkar märkligt att ditt servo störs ut av tändningen. Nedanstående arrangemang borde i så fall vara katastrofalt fel, men det har fungerat utmärkt under flera års tid

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1000806.jpg 
Visningar:	294 
Storlek:	170,7 KB 
Id:	58184

  11. #11
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Nä, du läste inte mitt inlägg helt, jag skrev MAGNETTÄNDNING =)
    Våga vägra Powerbox!

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Verkar märkligt ändå. Bilden nedan visar något som står på min önskeista, en JR bensinhelikopter med en Zenoah 26 cc-motor med magnettändning. Gasservot sitter monterat framför luftfiltret i bilden och är ansluten till trottelarmen med en knappt 10 cm lång metallstötstång. Jag har aldrig hört talas om att detta skulle medföra några störningar.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	JRH88250_02_LRG.jpg 
Visningar:	149 
Storlek:	173,5 KB 
Id:	58185

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	throttlecontrolrodlr_zps073a42ca.jpg 
Visningar:	140 
Storlek:	64,6 KB 
Id:	58186

  13. #13

    Standard

    Nej, men du lär göra det när den slår i backen pga att servona får fnatt, nu är zenoah bland de bästa magnettändnings motorerna på marknaden. Testa en sachs från USA och man får klä in tändmodul i folie, monter all rc längst bak i kroppen, exprementera med diverse elektronik för att ta dö på skadliga störningar. Idag med moderna servo och 2.4 skulle jag säga att problemen är borta. Jag kör själv med en 26 zenoah i en helikopter på samma vis som din bild och det hade jag aldrig vågat utan massivt testande med 35 bandet. 2.4 installerar man och drar i startsnöret, klart.

  14. #14
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Får förtydliga mitt inlägg då det tydligen verkar som att Michael tror att hela radiostyrningen får fnatt men så är inte fallet. När jag hade en vajer som gasstyrning på min Zenoah så rörde sig servot lite framåt o bakåt ett par mm när motorn var igång, och av någon anledning bara på halvgas. När jag lossade linken med motorn igång och förde den bort från servot slutade rörelsen i servot, och ju närmare jag kom desto mer kom rörelsen tillbaka. Bytte servo från Graupner till futaba med samma resultat, så då blev det en plaststång och problemet var helt borta. Inga andra servon rörde sig mer än det de skulle. Så vill man vara på den säkra sidan med magnettändning så är enligt mig en plaststötstång att föredra.

    Håller för övrigt med Kenneth.Erksson ang Zenoah, jag är helnöjd med den. Startar o går alltid helt perfekt utan krångel!
    Våga vägra Powerbox!

  15. #15


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Magnus,man får göra hur man vill,inget är fel .Jag antar att det är mig du kallar för förståsigpåare men jag har själv bytt åt andra två förgasare på äldre motorer,en Zenoah och en Quadra som var med på den gamla goda tiden och fått avhakade returfjädrar.
    Glappade i mässingsbussningen och jag antog att det jag läste stämde,att de gillar o ha fjädern för att hålla det glappfritt.
    För mig så känns det dessutom bra att om nånting händer med linkaget så återgår den till tomgång..
    Vinst också tycker jag att rörelsen blir väldigt exakt,jag har svårt o få till det lika bra med ett klasssisk linkage men
    det är jag det..
    Men smaken är som baken..Att servot skulle må dåligt av att dra emot fjädern har jag aldrig märkt av,använder vanliga standardservon och det funkar kalas för mig.
    Hej Bokis!

    Jag minns inte på rak arm vilka förståsigpåarna var, men det var ganska många då. Var du en av dem??? ;-)
    Vad gäller returfjädern mätte jag faktiskt upp servoströmmen med och utan fjäder. Det var en ganska markant ström servot förbrukade för att hålla spjället fullt öppet mot fjädern. Vill minnas att det handlade om en dryg halvampére med fjädern på.
    I vart fall tror jag (som gammal radioamatör) att det är mycket klokt att hålla ett högspänt tändsystem, oavsett om tändspänningen genereras med en roterande magnet eller en elektronisk CDI-enhet, så långt ifrån radiodelen som det bara går. Visst är en rent digital signal på 2,4GHz något mer tålig mot yttre störningar än en FM-modulerad analog signal på 35MHz men det är likt förbannat en ren radiokommunikation som bör hållas så fri från störningar som möjligt.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Nej, jag tror inte hela radioanläggningen får fnatt, det var ju störningarna i servot jag var frågande inför.

    En off-topic fråga till Kenneth? Vad är det för helikopter som du flyger med Zenoah 26 cc? Bensinhelikoptrar är inte så vanliga och det vore intressant att få veta lite mer om din heli.

  17. #17

    Standard

    Fast det här med strömförbrukning verkar variera. På min Yak med en DL50 blir förbrukningen bara 20mA med fjäder. Sitter kanske olika typer av fjädrar på motorerna. Tyckte först det verkade för lågt men ny mätning med annat instrument gav samma resultat. Så för min del får fjädern sitta kvar.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •