Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 27 av 27

Ämne: GPS data logger

  1. #21


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jag är övertygad om att det är ett bättre köp för modellflyg-ändamål än andra mera standardbetonade grejor på Ebay.
    Hoppas bara APs lagersaldo stämde så att du får din GPS inom nån dag.
    Roger

  2. #22

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Jodå, lagersaldot stämde!
    Loggern ligger hemma på bordet, nu ska den bara monteras i nån lämplig kärra.
    Retroholic!

  3. #23


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Kul Thomas - då är det bara att provflyga med loggern. Du får väl rapportera om dina erfarenheter sen.
    Roger

  4. #24
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Tänk bara på att det är en "gammeldax" GPS utan pejling från radionätet, och första gången på ett nytt ställe kan ta 10 minuter innan positionslås. Min GPS i systemkameran behöver positionneringsfiler för att kunna hitta GPS-satelliter rätt snabbt. Sen sparar den senaste position, och om man återvänder till ungefär samma plats nästa gång GPS:en används går det snabbt att få lås. Det är helt enkelt så man gjorde innan android och IOS kom med nätverksstödd positioneringsstart. Och det är lätt att glömma.
    fredrik

  5. #25

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    I kväll testade jag loggern en aning, dels på fältet, dels hemma runt huset.
    Jag kunde inte använda den fullt ut på fältet, då den tilltänkta kärran bara hade en 4-kanalsmottagare, och alla uttag var upptagna. Provade dock att den låste på satelliter, det tog ca 30-35 sek första gången, kall GPS.
    Hemma däremot kopplade jag in den via en Y-kabel till batteri/ESC (vet inte om detta funkar tillfullo) men fick i alla fall en hyfsad loggning när jag gick runt huset.
    Värden verkar sticka iväg åt alla möjliga håll, vi får se om det blir bättre under en riktig flygning.....
    Retroholic!

  6. #26

    Standard

    Väntade du tills minst 5 satelliter var låsta till gps'n? Brukar vara standard med 5 sats för bra läges positionering. Frågan är också hur ofta den uppdatera, en gång i sekunden? De jag testat som fungerar bäst uppdaterar 10ggr per sekund.

  7. #27

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Vetifan hur många satelliter den fångar upp. Det finns ingen indikation på detta. Bara ATT den är låst. Indikerar att den är låst via blinkningar på en lysdiod.
    Basic-inställningen verkar i alla fall en logg/waypoint var 0,5 sek.
    Retroholic!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •